Kompaktlysrör som detektor av radioaktivitet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Re: Kompaktlysrör som detektor av radioaktivitet?

Inlägg av Oblivion »

de flesta av de ryska glasrören är byggda för att detektera hög strålning, och får du dem att reagera alls så vill inte jag vara i närheten om man säger så :)

bättre att bygga något som man faktiskt kan använda i fredstid om man nu inte vill ha en detektor i händelse av krig, men det blir ju lite svårt att testa om den ens fungerar då de flesta inte har tillgång till den strålningshalten som behövs för att få dem att visa nått.

Snubblade över denna affären för ett tag sedan, de har den största samlingen ryska geiger mueller rör jag sett, har dock inte handlat av dem så kan inte garantera att man faktiskt får några rör om man beställer :P

http://www.gstube.com/catalog/9/

de har lite datablad om man vill ha med
xxargs

Inlägg av xxargs »

farbrorvattenmelon skrev:I illustrerad vetenskap har det stått att lysrör kan lysa svagt under vissa kraftledningar...
fast det är av en annan orsak som tex. statiska elektriska fältstyrkan mellan ledningarna och även på markplan är så hög att det räcker för att överskrida den tunna gasens spänningstålighet inne i röret och utjämnar i potentialskillnaden mellan olika delar av rören genom jonisering.

överspänningsskydd som 'COMGAP' som man sätter på teledningar mm. så har man ofta svagt radioaktiv ämne i ändarna så att det hela tiden finns liten mängd joniserad gas i den neutrala gasen i utrymmen mellan elektroderna och som vid tillräckligt hög spänning accelereras och börja sekundärt slå ut nya elekroner från de oladdade gasmolekylerna när fältstyrkan blir tillräckligt högt och på så sätt få igång en lavineffekt i urladdning.
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Hmm, $15.80 för 5st SBM-20 låter ju mycket billigt, undrar om det stämmer.
Frakten borde ju inte bli så hög...Såg nu att dom ska ha $25 för fem små rör i frakt, var ju lite
högt måste jag säga,
Däremot så känns det mindre bra med betalningsätten dom erbjuder.
Western Union får mig ofelbart att tänka på bedrägerier.

Oblivion skrev:Snubblade över denna affären för ett tag sedan, de har den största samlingen ryska geiger mueller rör jag sett, har dock inte handlat av dem så kan inte garantera att man faktiskt får några rör om man beställer :P

http://www.gstube.com/catalog/9/

de har lite datablad om man vill ha med
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

var ser du 5st för det priset, jag ser 5st på bilden men jag tror bara det är ett rör man får för pengarna
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Jo, så är det nog! $16 för 5st vore lite väl billigt...
Frågan är varför dom har 5st med på bilden och tre st på andra bilder medan
dom flesta föreställer 1st - känns lite bedrägligt.

Annars är ju SBM-20 ett robust och någorlunda känsligt rör som du skriver, kan rekommenderas.
För några år sedan kunde man ju köpa Ryska Geigermätare med två sådana i för $25 ink frakt på
ePay...det var tider...
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

nja de hade väl inge bättre bild. jag skulle absolut inte avförda det som bluff för att bilden är kass. man ser ju dessutom tydligt hur rören ser ut på bilderna iaf.

känns spontant inte som att affären är en bluffaffär, målgruppen är lite väl smal för det tycker jag, de säljer även en massa andra rör som nixie och likriktare mm

dock så har jag fraktat saker ifrån moskva billigare än så, men man kan ju maila och fråga lite vad de använder för fraktbolag osv om man är orolig.

om inte annat så kan man ha sidan som referens om man undrar hur en viss typ av rör ser ut, bästa källan jag hittat online för ryska geigerrör iaf
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Nej, jag menade inte att dom var bluffare, men det ger ett lite "slafsigt" intryck, ungefär som att
det kanske inte är 100% ordning etc.
Men jag vet inte, har inte beställt av dom och med tanke på den höga frakten och att dom inte tar Paypal
så blir det nog inga beställningar från mig heller :glasogon:
Men dom har funnits ett bra tag, såg sidan redan för fem år sedan, och hade dom varit bluffare så hade dom inte varit kvar.

Själv kom jag över en spännande mätare i höstas, en stor klump med ett jätte-GM rör + en rätt stor scint i en militärgrön låda. Den ser antik ut men har lcd-display, serienummer 002....och väger typ 10kg, så frakten blev dyr.
Ska lägga upp lite bilder på den när jag hinner.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Kan berätta att det går alldeles utmärkt att handla av GS-tubes.
Handlade några rör och socklar där ifjol.
Det tråkiga är fraktsättet och betalningsmetoden, jag använde Moneybooker men idag skulle det nog blivit banktransfer.
Anledningen till moneybooker var ju förstås för att jag inte visste hur stället var, så för att få någon form av säkerhet så blev det så.
Litade å andra sidan inte mycket mer på Moneybooker än GS-tubes.
Så tror jag att man faktiskt måste vara på banken irl för en banktransfer. :foliehatt:

Frakten var med flyg och rekommenderad så den kostade mer än grejorna men det kom fram snabbt och allt var med.
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Tar Moneybooker någon avgift? Är den hög?
Wiretransfer bör väl gå att göra från Internetbank? men det kan ju bli dyrt till Ryssland iom att dom inte är med
i EU...
Det är ju dessa avgifter som gör att det går bort om man ska beställa någon enstaka, billig grej!
Norpan

Inlägg av Norpan »

Jag tror inte banktransfer kostar lika mycket som Moneybooker.
Ska väl inte säga att det är jättedyrt egentligen men de lägger ju på en avgift på alla transaktioner, så ska det småhandlas på många ställen kan det nog bli endel av det.
Kan iofs tänka mig att det ligger nån procentuell del i transaktionspriset men vet inte, jag har bara använt det en gång.
Skriv svar