glättning av laddare till dator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
majmajmaj

glättning av laddare till dator?

Inlägg av majmajmaj »

Hej Skall ut på resande fot om ett tag. Då kommer jag att ha med mig en liten dator och dess laddare (12 V /3A). Skall även ha en luftmadrass och jag har en liten 12 v luftpump som är smidig. Dock har den en ganska klumpig laddare (1.6A) som är tung. Jag försökte då köra pumpen på datorladdaren men den slår då till och från kanske en gång per sekund. vad kan detta bero på? På datorns laddare så finns symbolen med ett linje och under detta en streckad linje. Här står även L.P.S
_____
-----
Betyder detta att den endast är halvågsriktad? kan det vara problemet? Om man mäter så visar den förutom 12v DC även ca 25 v AC. ( den andra laddaren har ingen AC-komponent)
Kan man glätta i så fall med en konding? vad skulle vara lämplig storlek på denna? Vill ju inte paja varken pumpen eller laddaren.

Eller börjar den occilllera? Vad kan man i så fall göra åt detta.
MVH Martin
blueint
Kontakt:

Re: glättning av laddare till dator?

Inlägg av blueint »

Din 12V/3A adapter klarar förmodligen inte av startströmmen. Den kan uppgå till 16 A.
majmajmaj

Inlägg av majmajmaj »

Tror du verkligen det? den går ju igång på fullt varv innan den slår av hade det vart startströmmen hade den ju inte gått igång alls väl?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tecknet betyder "pulserande likström". Den är nog helvågslikriktad, men inget annat, dvs utan reservoirkonding som glättar spänningen. Halvvågslikriktning är så pass ineffektiv att det är knappast troligt att någon använder det i en nätdel på ett större antal watt.

Konstigt om någon använder en nätdel som inte är switchad till en dator. Så likriktarna sitter nog på sekundären av en primärswitchad nätdel. Det är förutsättningen för att få ner dimensionerna i varje fall. Står det ingen frekvensangivelse?

Prova med en konding och se vad som händer. Det borde räcka med 2200uF för en vanlig nätdel. Med en switchad mycket mindre. En konding hjälper även till med motorns startström. Om motorn får starta mot en madrass utan tryck är det lika illa då.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Blueint:
"Din 12V/3A adapter klarar förmodligen inte av startströmmen. Den kan uppgå till 16 A."

Det där är som att säga att ett snöre är 14cm långt. :)
Startströmmen på en dator beror på en väldig massa olika saker. CPU, hårddisk, grafikkort t.ex.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

"liten 12 v luftpump"
* CPU - nej
* Hårddisk - nej
* Grafikkort - nej
:D

Startströmmen brukar uppgå till 10x drift (1,6A uppg). I övrigt så är svaret i paritet med frånvaron av fakta i ursprungsposten :wink:
majmajmaj

Inlägg av majmajmaj »

Tack för svar! Jag får väl skaffa en konding och prova. Nätdelen är med all sannolikhet switchad för den är mycket liten och nätt för sina 3 A. Mindmapper:vad menar du med din sista mening? "Om motorn får starta mot en madrass utan tryck är det lika illa då."
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

En pump som pumpar mot ett tryck är svårare att start än en som inte har något mottryck.
Jämför en motor dom du håller fast motroraxeln på.
Borre

Inlägg av Borre »

Det där tecknet hittar man på så gott som alla switchade nätagg, allt från små telefonladdare till större laptopnätagg osv. Så om det betyder likriktning utan glättning vet jag inte riktigt, inte i switchade sammanhang iaf.
majmajmaj

Inlägg av majmajmaj »

Har nu testat med konding 2200 uF : Ingen skillnad. Det finns väl inte så mycket mer att testa antar jag?

Martin
majmajmaj

Inlägg av majmajmaj »

En liten uppföljning: Jag testade hur det gick att pumpa när den slog till och från, och helt plötsligt när jag blockerade utblåset så gick den igång som den skulle och sedan fortsatte den gå utan att jag höll för utblåset. Jag skulle gissa att Blueint hade rätt, det har med startströmmen att göra...

Problemet är således löst, tack för visat intresse och ideer!

Martin
Skriv svar