Dropcamera DIY?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Dropcamera DIY?

Inlägg av Mizzarrogh »

Alltså, funderar över att bygga en Drop camera, wich means i just dethär fallet allstå en kamera som går att sänka ned i vatten, typ hav och sjöar i en lina så att man kan studera botten tex inför dykning och liknande (eller bara av nyfikenhet) så att man får en uppfattning om vad som finns på botten.

Vad jag tänkte mig nu är alltså ungefär en uppochnedvänd tratt (se den bifogade kladdlappen) med plexi eller motsv. i neder änden och en kontakt i den övre. Höljet är tänkt att vara i tjock metall för tyngd och hyfsad stabilitet. Tänkte mig även att man kunde koppla loss kabeln i toppen så att man kan använda samma om man tex får färdigt ROVen i framtiden.

Problematik just nu är belysningen som var tänkt att placeras runt kamera armen, men vet inte om det går att få till vettigt i samma hus?

Övriga tips och synpunkter?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112

Re: Dropcamera DIY?

Inlägg av danielr112 »

Köp en eller 2 dyklampor och gör fästen och sätt på utsidan. Måste vara det enklaste.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Borde konceptet fungera annars? :humm: om man gör en sådan modifikation? (kanske går att hitta vattentäta LEDs eller liknande billigare än dyklampor)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

För att reducera så kallat backscatter (ljus som reflekteras av partiklar i vattnet) så vill man ha ljuskällan/orna så långt från linsen som möjligt. I princip vill man att inget ljus ska "passera" i vattnet mellan linsen och motivet. Så att sätta LED's med viss spridningsvinkel runt om (nära) kameralinsen tror jag kommer resultera i massivt backscatter i svenska vatten.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Typ såhär? :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Japp, nåt sånt borde bli betydligt bättre. Ju större avstånd mellan lins och ljuskälla, desto bättre! :)
Skriv svar