Spänning och ström över min krets [nybörjare]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper

Re: Spänning och ström över min krets [nybörjare]

Inlägg av Mindmapper »

sodjan skrev:> Normalströmmen till de vanligaste lysdioderna bör vara 20mA.

Vad är "normalt" ?

>Normalt är ett dumt ord. Men det verkligt dumma ordet i den meningen är nog bör, vilket i sammanhanget borde vara "kan". Det jag inte tycker om är att jesse har infört två max gränser, max 20mA och max 30mA. 20mA är inget maxvärde på strömmen. 20mA är väl mera ett nominellt värde. Återigen ett ord som inte riktigt bra beskriver vad det är frågan om. En ström som normalt sett används är 20mA, går väl skriva.

> Ett knep vid kommunikation med IR-dioder är att pulsa dom med en mycket högre ström än de är avsedda för.

Nja, om man läser databladen så är det ofta specat vilken ström man kan köra med under
vissa omständigheter (t.ex vid en viss max pulslängd). Och det *är* de "avsedda för" och
det betyder inte att man kör dom utanför spec eller så.
> Återigen en mening som går att misstolka, vilket du gör med bravur. :bravo:
Jag borde ha skrivit; Ett knep vid kommunikation med IR-dioder är att pulsa dom med en högre ström än vad "absolut maximum rating" anger för If.
Naturligtvis är det alltid databladen som bestämmer.

Det jag skrev, skrev jag för att försöka förtydliga felaktigheten i att använda max 20mA och max 30mA. Inlägget var också ämnat att förtydliga att ett mindre överskridande av strömmen If's absolut "maximum rating" inte dödar dioden direkt, utan förkortar diodens liv, om man då inte följer specen för pulsning.

Hoppas det blev bättre nu! Får skylla på att jag fick bråttom då jag fick besök under tiden jag skrev. Det behövs faktiskt språkpoliser ibland. :D
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

jesse skrev:En annan orsak att inte lägga sig exakt på 20mA är att man riskerar variationer i matningsspänning och resistortolerans. Lägger du dig på 15 mA istället har du lite mer marginaler utan att dioden brunnit upp efter några veckor/månader.
Hur tänker du nu? Om en ström av 20mA gör att matningsspänningen varierar, har man valt fel matningsdon. Har du gjort rätt, slutar inte dioden upp att fungera vid 20mA, förrän efter något år! Resistortoleransen ändras inte heller av att du använder 20mA!
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>Hur tänker du nu?

Med trådskaparens förutsättningar: tre 1.5V batterier av okänt märke och ett motstånd med 5% tolerans. Då finns det variation, och det kan man lätt kompensera genom att inte beräkna resistansen efter de "ideala" värdena utan med lite marginaler.

>Resistortoleransen ändras inte heller av att du använder 20mA!

Ehhh.. Var det det jag sa? Javisst, det gör alltid mina motstånd. De ökar med 1% per mA.... :roll:
Borre

Inlägg av Borre »

Antagligen läser han det du skrivit som att man riskerar få spänningsvariationer av att lysdioden drar 20mA, när du nog i själva verket menar/skulle ha skrivit att man riskerar att lysdioden drar mer än 20mA om man får spänningsvariationer av någon anledning.
Skriv svar