Hjälp med felsökning, Yamaha RX-V457 (förstärkare)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
dayzleaper
Kontakt:

Hjälp med felsökning, Yamaha RX-V457 (förstärkare)

Inlägg av dayzleaper »

Jag fick ärva en defekt förstärkare av en bekant (Yamaha RX-V457). När man slår igång den så stänger den av sig igen efter någon sekund igen.

Efter att ha fipplat fram servicemanualen och lekt med diagnostikläget så verkar det som att det är DC-spänning på en av utgångarna.
När jag öppnade den så hittade jag en brunnen resistor som jag bytte ut. När jag sedan slog på förstärkaren igen så tyckte den nya resistorn också att det var en bra idé att brinna upp.
Inga andra komponenter ser skadade ut, kondensatorerna ser friska ut och jag hittar inga missfärgningar av värme på korten.

Förmodligen så är det säkert någon av transistorerna som har lagt av, men för att slippa plocka loss allihop och mäta på dem så tänkte jag fråga ifall det finns någon som är bättre på att tolka scheman än mig som kan tipsa om vad som kan ha hänt och hur jag lättast felsöker vidare.

Manualen finns på http://poweruser.se/download/yamaha_rx-v457.pdf.
Förslagsvis kan PDF-sida 86 vara av intresse, resistorn som brunnit (och som jag bytte) är R282 (sektion SBR på sidan).
Tekko

Re: Hjälp med felsökning, Yamaha RX-V457

Inlägg av Tekko »

Är sluttrissorna för den kanalen som gått, och ditt återupplivningsförsök har nu gjort mer skada än det var från början vilket gör reparation myckert svårare.
Användarvisningsbild
dayzleaper
Kontakt:

Inlägg av dayzleaper »

Sluttrissorna, är det Q24A och Q24C i schemat?
Är det värt att lägga tid och energi på detta för att få igång den för en novis som mig, eller är den lika med elektronikåtervinning?
Tekko

Inlägg av Tekko »

För en novis är det väldigt svårt att reparera något dylikt, du kan fortfarande använda de kanaler som fortfarande funkar, bara du kopplar bort den trasiga kanalen. Att hitta ersättningstrissor är en utmaning i sej då orginalen sen länge är obsolete.
Användarvisningsbild
dayzleaper
Kontakt:

Re: Hjälp med felsökning, Yamaha RX-V457 (förstärkare)

Inlägg av dayzleaper »

Det slutade med att jag kopplade bort den trasiga kanalen. Att få tag på ersättningstrissor blev dyrare än vad det var värt.
Det var dessutom den bakre centerkanalen som var trasig, så den går fortfarande att använda som en vanlig 5.1-förstärkare.

Tack för hjälpen.
Skriv svar