Analog vs Digital multimeter

Användarvisningsbild
Xombie

Re: Analog vs Digital multimeter

Inlägg av Xombie »

Ok, jag uppfattade detdära ungefär som att analoga är bättre när man vill ha ett snabbt värde där decimalerna inte spelar någon större roll, t ex felsökning på saker där man vet vad värdena ska vara? är jag helt ute o cyklar eller var det så du menade?

En liten off topic här också.. Jag komme behöva en isolationsprovare senare.. Har kollat på denna på elfa, 76-463-61 Tror ni att denna kommer fungera bra vid elarbeten under 1000V? I skolan hade vi en analog men jag antar att digitala fungerar lika bra?
Fransson

Inlägg av Fransson »

Hej Xombie.

Icecap ger dig ett klockrent exempel och du frågar omedelbart, "...är jag helt ute o cyklar eller var det så du menade?"

Kanske är på tiden att du lyssnar på sodjan och lämnar frågandet, för att istället söka efter svaren själv.

Gör ett praktiskt test. Jämför instrumenten själv. Bilda dig en egen uppfattning istället för att fråga andra.

Be läraren att få låna ett analogt och ett digitalt instrument samt en potentiometer. Koppla instrumenten ett i taget till potentiometern, mät ohm, vrid potentiometern fram och tillbaka medan du studerar utslagen på instrumenten.

Då kanske tioöringen trillar ned till slut.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

OK, vi får koka ner det hela lite:
* Ska man avläsa trend/få ett snabbt överblick: analogt alla gångar.
* Ska man avläsa med precision: digitalt då "alla" är usla på att avläsa ett analogt instrument med precision.

Det finns anledning till att instrumentpenelen i icke-digitaliserade flygplan hade alla visarinstrument placerat så att alla visare skulle peka åt samma håll vid normal drift.

Att avläsa en analog klocka är mycket enkelt i term "aha, runt kvart i ett" medan tidtagning på 1/100 del sekund kräver digital funktion .
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ska man avläsa med precision: digitalt då "alla" är usla på att avläsa ett analogt instrument med precision.
Dessutom är det inte så vanligt med spegelskala numera, vilket gör en noggrann avläsning nästan omöjlig.
Skriv svar