Elmotor för långfärdsbåt? (kanske DIY?)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Elmotor för långfärdsbåt? (kanske DIY?)

Inlägg av Mizzarrogh »

Japp, den eviga frågan, men detta luftades på ett annat forum kring båtbygge, och vi söker alltså ett elmotor/batterikoncept som fungerar på en långfärds segelbåt (altså relativt tung båt i dethär fallet, typ 30-40 fots stålseglare med långköl men elmotorn skall endast vara att manövrera i hamn samt ta sig ur stiltje, etc så den behöver inte gå speciellt snabbt bara det inte kryper fram för långsamt så det inte går att manövrera eller batterierna blir urdragna på någon timma, altså något slags ballans här), Den alltså kunna laddas under drift med tex solceller, vind eller vatten generator, elverk osv Batterierna måste räcka några timmar efter det i maklig hastighet.

Det finns ju färdiga koncept men de kostar därefter, så tanken var om det finns saker som tex gamla industrimotorer och liknande man kan hitta billigt som skulle fungera, samt om man kan använda tex gamla Ni-Fe celler och liknande?
Kort sagt vad säger ni, tips och förslag om vad som skulle fungera? (budget kanske max några tiotal kk om det skall vara ide med det hela, annars är det ingen vinst med det så kommersiella alternativ för 100kk går tyverr bort då det i så fall blir billigare med enbart diesel (annat kanske om det rört sig om kustnära färder)) Motorn måste så klart tåla permanent vistelse i marin miljö och underhåll man kan sköta själv ombord i övrigt är det nog inte så noga bara det fungerar som tänkt (kinagrejer går troligen bort, men äldre grejer borde fungera, den behöver inte alls ha uppskörtat varvtal, mer lågvarvig segdragning som är önskvärt.).
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Elmotor för långfärdsbåt? (kanske DIY?)

Inlägg av Meduza »

Massa blyaccar och en hemlindad stor bldc pannkaksmotor direkt på propelleraxeln borde kunna fungera bra, bra vrid, hög effektivitet och billiga batterier...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Hur är effektiviteten på hembyggena egentligen?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

75-80% i sitt optimala varvtalsområde är det en hel del folk som har kommit upp i om jag har förstått det rätt.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Kolla efter begagnad uttjänt eltruck. Jag fick en eltruck gratis om jag hämtade den. Den hade ett Nife paket på 800 Ah och en frisk hydraulmotor/pump. Försök få tag på en riktigt gammal truck för dessa hade oftast Nife-batterier och de är i princip omöjliga att ta död på. Hydraulmotor/pumpen kan lätt kompletteras med en hydraulmotor som kraftkälla, det gör att det blir en enkel och smidig installation.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Jag ser ingen som helst vinst med elmotor i en långfärdsbåt såvida den inte är helt täckt med solceller. I annat fall lär batteribanken tömmas på några timmar och sedan är det körförbud i ett par veckor.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Vinsten kan väll möjligtvis vara att man får lite mediauppmärksamhet och då eventuellt kan få lite sponsring. Annars måste ju det vara både billigare, driftsäkrare och förmodligen även miljövänligare med en liten diesel. Tänker mig att batteritillverkningen belastar miljön mer jämfört med en diesel som bara körs någon gång.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Finns faktist båtar som klarar framdrivningen veckovis utan diesel eller liknande. Kallas segelbåt och fungerar utmärkt sålänge det blåser ;)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

"Kallas segelbåt och fungerar utmärkt sålänge det blåser "

Skulle vilja påsta att detta är fundamantalt normalt sett i dylika sammanhang om man inte är multimiljardär... :)
Motorn är mer ett komplement man använder ibland på en sådanhär båt. men vetefanken om jag skulle vilja ge mig ut i en seglare helt utan motor på långfärd. :)
(är dock inte jag bygger denna gång (ännu, men hoppas så klart kunna göra det (har i allafall också yttest seriösa planer på det om det blir ekonomiskt möjligt))

Ideerna luftades här förut: http://www.maringarderoben.se/forum/ind ... icseen#new
Men, jo, var väl mer funderingar om det var rimligt över huvud taget.
Senast redigerad av Mizzarrogh 29 december 2010, 22:51:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hm, jag hadde nog gått på linjen om en liten motor för framdriving , ställbar propeller och en bunta blybatterier

den snipan (21 fot)jag hadde gick frammåt ganska bra(2km/t med 100-120w) med en sketen liten elutombordare

även en större segelbåt kommer frammåt i en knop utan större effekter,
så jag tror man rör sig på 600w solpaneler, helt acceptabelt

och för hamn och likanande är det underbart med elmotor
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Hej

En 40 fots stålbåt kräver nog relativt mycket effekt för att röra på sig, speciellt emot ström/vind. För många år sedan hade jag en Maxi 77 med en utombordare på 8hk, den räckte mer än väl när det var spegelblank sjö och vindstilla. Skulle man däremot in i en hamn/ut och det var blåsigt och sjögång hade man behövt lite mer. Tittade lite på båtar i den storleksordningen för ett tag sedan, och iaf Bavarias ligger på runt 40hk. Där finns ju även en viss nytta med motorn eftersom man kan generera ström till förbrukningar ombord, en del motorer har tillochmed länspump mekaniskt.

Batterier och solceller/vindsnurror skulle nog bli ganska dyrt om man inte har tur att kunna slakta någon gammal truck. Jag skulle nog ha satsat på diesel elektrisk drift istället, börjar bli ganska vanligt i handelsflottan Här finns det bästa av 2 världar, el - som är miljövänligt(ska gärna framgå tydligt med text på skrovsidan) och diesel som är pålitligt och framförallt lätt att lagra energi i. I en långfärdsbåt är det bra om man tänker lite extra på säkerheten, och har en pålitlig motor som inte strular/får slut på batteri när man har fått något haveri och blåser upp mot en klippig kust, eller när båten tar in vatten och länspumparna dränerar batteriet :)

//Alexander
YngLi

Inlägg av YngLi »

Är konventionell dieselelektriskt verkligen så effektivt som extra reservkraft?

Förbränningsmotor->generator->batterier->elmotor->propeller (eller utan batteriledet), ser ut att kunna bli mycket förluster vid körning med förbränningsmotorn.

Jag skulle ha gjort så här, 1) Förbränningsmotor->propeller (via en elstyrd mekanisk koppling eller hydrostatisk transmission) och samtidigt laddat batterier med en generator kopplad till förbränningsmotorn.

Ladda batterierna med solpaneler eller vindkraft (eller något annat) och använd denna kraft i förstahand, solceller/vindkraft->batterier->elmotor->propeller.
När batterierna börjar "ta slut" starta dieselmotorn och kör den som i 1)

Använd en så liten dieselmotor som möjligt(?), vad jag förstått så minskar förlusterna i en motor om den går för fullt (sök på förbränningsmotorer/ pumpförluster och liknande).

Jag pratade med en person som hade eftermonterat en turbo på en liten dieselmotor och därigenom fått ned förbrukningen ganska mycket (kanske är onödigt).

En annan person berättade för mig att de cykelkörde motorerna i bilar de slog rekord i låg förbrukning med just för att minska pumpförluster, fullgas, fullaccelration, slå av rulla o s v men det vet jag inte om det är sant. Om det är sant skulle man kunna cykelköra på ett liknande sätt, om det inte "sliter" för mycket på batterierna då förstås.

Solpaneler/ vindkraft i första hand, reservkraft med en liten cykelkörd dieselmotor som går för "fullt" (på ett varvtal och med en belastning innom ett område där den är effektivast/ effektiv).

Små enkla hydrostattransmissioner finns (t ex Eaton), elstyrda kopplingar finns (t ex AC kompressorkopplingar), små enkla dieslar finns (t ex Hatz).
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag skulle ta göra ett kluster av trollingmotorer. Dom är färdiga och optimerade. Man kan ta de antalet man tror att man behöver.

Solceller från Ebay. Så är det bara att tapetsera båten med dom.

Köper man lipbatterier 11,1V och 4000mAh så ligger dom bara lite högre i pris än SLA.

EDIT: iom att trollingmotorer är så små skulle man kunna implementera "trust vectoring".
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Dieselelektriskt eller annat bränsle kan bli effektivt för att man kan köra motorn på ganska konstanta bestämda varvtal.
Då kan man optimera den för det varvtalet perfekt.

Variabla insugslängder,avgassystem,variabla ventiltider,mix mellan 2 eller 4 ventiler beroende på rpm, turbo,avgassystem,tändkurvor och insprutningsmappar är ett exempel på hur man får en förbränninsgmotor effektiv för direktdrift i bilar och så där det finns krav att motorn är effektiv över stora rpm områden.

Blir mycket billigare och enklare att designa allt för ett varvtalsområde(ganska högt upp) och få det effektivt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

lemuren har em bra synvinkel på det hela

i första frågan var det ju en viss ekonomisk aspekt på det hela

sedan så måste man ju kolla hur själva båten är byggd

är det med rak propelleraxel och med dieselmotor kan man koppla in sig på den med kugghjul
så man fäller in motorn mot axlen när man vill ha drivning

i en båt så vill jag ha kiss så långt som möjligt, jag hadde antingen gått på borstad motor
eller högspännings batteribank, frekvensomformare och asynkronmotor
Skriv svar