Koppla mot jord m.h.a. transistor? [Nybörjare]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pluspolen

Koppla mot jord m.h.a. transistor? [Nybörjare]

Inlägg av pluspolen »

Hej! Är inte helt säker på vart jag bör lägga denna tråd, men Allmänt verkade bäst.

Lite bakgrund på mitt problem: jag har en lcd-kontrollerkrets (för en tft modell större, i mitt fall en 15" laptopskärm) och en arduino. Jag vill från arduinon kunna sätta på/av lcd:n, motsvarande att trycka på knappen på en lcd-skärm. Lcd-kontrollern har en knappsats med olika knappar, varav en är påknappen. Har inget datablad tillgängligt för kontrollern, men med lite gissningsarbete lyckades jag hitta den pin på kretsen som går till påknappen. När denna pin sluts mot jord går lcd:n på/av. Mätte spänningen när detta skedde till ca. 3.3V.

Så till själva problemet: Jag vill alltså kunna sluta "på"-pinnen mot jord m.h.a. min arduino. Kan jag göra detta med en transistor, eller krävs det ett relä?

Försökt med en transistor (bc237b då det var den enda jag hade hemma för tillfället) utan framgång.

Ber om ursäkt om min terminologi är mindre bra, håller fortfarande på och försöker lära mig :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Koppla mot jord m.h.a. transistor? [Nybörjare]

Inlägg av Klas-Kenny »

Borde fungera rakt av med en npn-transistor?
Glöm bara inte bas-motståndet till tranistorn så du inte kortslutar arduinons utgång.

har inte tillgång till dator just nu bara telefonen så orkar inte söka upp om din transistor är npn eller pnp, men om den är pnp borde det gå göra så att den hela tiden sluter mot 3,3v, och med ett pull-down motstånd så får du jord när du stänger transistorn (ger ström till basen basen).
pluspolen

Inlägg av pluspolen »

Det är en npn, ska försöka igen och återkomma med resultat!
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Kontakt:

Inlägg av Mathias@Åland »

Har du kopplat ihop jorden på Arduinon med jorden på lcd-kontrollern? Det måste du göra för att det skall fungera.
Sedan kopplar du transistorns bas via en resistor till en utgång på Arduinon, emittern till jord och kollektorn till lcd-kontrollerns "på"-ingång.
pluspolen

Inlägg av pluspolen »

Mathias@Åland: Tack, det var där felet låg! Nu fungerar det utan problem. En fråga: just nu driver jag kontrollern och arduinon med separata nätagg. Om jag driver dem med samma nätagg, skulle jag uppnå samma resultat som när jag nu kopplar samman deras jord?

Mina kunskaper är mycket grundläggande än så länge, har lite svårt att få en helhetsöverblick över allting..

Tack igen!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Har de samma spanningsmatning så har de ju redan samma jord och inget
mer behöver kopplas ihop. Problemet för dig var att du försökte köra
med olika spänningsmatning men utan gemensam referens (d.v.s "jord").
Skriv svar