Hur koppla in voltregulator för att ladda i skoter? [LÖST]
Hur koppla in voltregulator för att ladda i skoter? [LÖST]
vill montera ett batteri på skotern till xenon och gps laddning.
Blev rådd att köpa denna voltregulator med likriktare: http://rinab.jetshop.se/default.aspx?ma ... odid=14169
köpte sen ett 14Ah gel-batteri från biltema.
när jag nu fick hem regulatorn ser jag att den har tre kablar GUL, RÖD och GUL/GRÖN samt en lös svart kabel som går från kontaktstycket till en ringkabelsko (altså inte in till regulatorn)
min skoters ljusspole har en anslutning ut (gul kabel) och den andra polen på spolen ansluter mot motorgods
min fråga är då KAN jag använda mig av denna regulatorn och isf HUR kopplar jag?
jag misstänker att man kör GUL från regulatorn till gul från ljusspolen och GUL/GRÖN till motorgods, sen batteri + till RÖD kabel och batteri - till motorgods?
Eller skulle jag varit mer observant och köpt denna istället: http://rinab.jetshop.se/default.aspx?ma ... odid=14170
Blev rådd att köpa denna voltregulator med likriktare: http://rinab.jetshop.se/default.aspx?ma ... odid=14169
köpte sen ett 14Ah gel-batteri från biltema.
när jag nu fick hem regulatorn ser jag att den har tre kablar GUL, RÖD och GUL/GRÖN samt en lös svart kabel som går från kontaktstycket till en ringkabelsko (altså inte in till regulatorn)
min skoters ljusspole har en anslutning ut (gul kabel) och den andra polen på spolen ansluter mot motorgods
min fråga är då KAN jag använda mig av denna regulatorn och isf HUR kopplar jag?
jag misstänker att man kör GUL från regulatorn till gul från ljusspolen och GUL/GRÖN till motorgods, sen batteri + till RÖD kabel och batteri - till motorgods?
Eller skulle jag varit mer observant och köpt denna istället: http://rinab.jetshop.se/default.aspx?ma ... odid=14170
Senast redigerad av zorro_ac 5 januari 2011, 21:36:27, redigerad totalt 3 gånger.
Re: likrikta skoter
Kopplingsschema:
Röd = + till batteri
Svart = - till jord
Gul = strömf. från laddningsspole
Gul = strömf. från laddningsspole, gul eller grön
Röd = + till batteri
Svart = - till jord
Gul = strömf. från laddningsspole
Gul = strömf. från laddningsspole, gul eller grön
Re: likrikta skoter
jo, det lät ju enkelt när ja beställde men sen såg jag ju att den svarta som ska gå till - på batteriet är tänkt att jordas i chassi.
och jag har för mig att man INTE ska jorda AC och DC gemensamt, därav mitt förvirrande
och jag har för mig att man INTE ska jorda AC och DC gemensamt, därav mitt förvirrande
Re: Hur koppla in voltregulator för att ladda i skoter?
Hej zorro_ac.
Jag börjar med en stor brasklapp.
Jag kan lite om fordons-el, och inget om skoter-el, så allt jag skriver här utgår från vanliga elektronikkunskaper och sunt förnuft.
Så när det är sagt...
Innehåller elsystemet något annat som är beroende av att det är växelström?
Eller går det att byta allt till likström?
Min tanke är; kan man lyfta båda kablarna som kommer från generatorn och koppla dem direkt till spänningsregulatorn. Och all övrig elektronik (belysning mm) till batteriet (och batteriminus till chassit)?
Bara mina ”femtio öre”.
Lycka till.
Jag börjar med en stor brasklapp.
Jag kan lite om fordons-el, och inget om skoter-el, så allt jag skriver här utgår från vanliga elektronikkunskaper och sunt förnuft.
Så när det är sagt...
Innehåller elsystemet något annat som är beroende av att det är växelström?
Eller går det att byta allt till likström?
Min tanke är; kan man lyfta båda kablarna som kommer från generatorn och koppla dem direkt till spänningsregulatorn. Och all övrig elektronik (belysning mm) till batteriet (och batteriminus till chassit)?
Bara mina ”femtio öre”.
Lycka till.
jo jag byter ut allt till likström, enbart belysning går på den spolen. cdi-boxen o mätarna går på egna spolar.
problemet är att jag bara har en kabel ut från generatorn. den andra är jordad i motorn.
och regulatorn ja har är trepolig så hur jag än gör så blir det gemensam jord mellan AC och DC men så får det bli.
är det halvvågslikriktning borde det väl funka?
problemet är att jag bara har en kabel ut från generatorn. den andra är jordad i motorn.
och regulatorn ja har är trepolig så hur jag än gör så blir det gemensam jord mellan AC och DC men så får det bli.
är det halvvågslikriktning borde det väl funka?
Det är inget problem att ha gemensam jord. Det är förutsättningen för att den ska funka.
har kopplat in regulatorn nu, motorn är inte ihopsatt helt så jag har inte kunnat kolla laddningen men om jag mäter över säkringen (mellan batteri+ och regulatorns röda) så drar regulatorn 30 mA. är detta normalt? eller bör jag sätta in ett "laddningsrelä" som slår till när generatorn börjar leverera ström?
tills vidare har ja kopplat in en strömbrytare på batteri+ så jag får slå på batteriet manuellt
tills vidare har ja kopplat in en strömbrytare på batteri+ så jag får slå på batteriet manuellt
JAG BLIR GALEN!
har fått igång motorn så har kunnat testa systemet.
hm.. bilder säger mer än tusen ord va?
här nedan ser ni de olika sätt jag anslutit voltregulatorn. (obs! förbrukningen består av en 55w halvljus och 10w bakljus)
VAD gör jag för fel??
har fått igång motorn så har kunnat testa systemet.
hm.. bilder säger mer än tusen ord va?
här nedan ser ni de olika sätt jag anslutit voltregulatorn. (obs! förbrukningen består av en 55w halvljus och 10w bakljus)
VAD gör jag för fel??
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det var väl ganska förväntat.
Grön är ju stöm ut. Den ska inte jordas, det blir ju kortslutning.
Utan jord reglerar den som du märker inte alls.
Längst ner till vänster funkar det väl?
(Det heter inte voltregulator)
Grön är ju stöm ut. Den ska inte jordas, det blir ju kortslutning.
Utan jord reglerar den som du märker inte alls.
Längst ner till vänster funkar det väl?
(Det heter inte voltregulator)
jag skriver voltregulator för att den "heter" så när man beställer den, men ja.. spänningsregulator..
den längst ner till vänster, den steg hela tiden från 12v och uppåt men saktare o saktare och till slut orkade ja inte vänta längre då den var uppe i 17v. men vilket fall så överladdar jag väl batteriet i den spänningen?
och den gröna kabeln, vad menar du med ström ut?
beskrivningen säger: "Gul = strömf. från laddningsspole, gul eller grön" (min kabel är grön med gul markering) så jag antog att den skulle kopplas till jord eftersom "nollan" jordas i generatorn.
sen så tycker jag att det är lite konstigt att i bilden i mitten till vänster så har jag exakt 13.8v till batteriet nästan oavsett motorvarvtal men endast 8v till förbrukarna som går på växelström.
lägger jag förbrukarna på röda batterikabeln så sjunker spänningen till ca 8v som ni ser i bilden i mitten till höger....
den längst ner till vänster, den steg hela tiden från 12v och uppåt men saktare o saktare och till slut orkade ja inte vänta längre då den var uppe i 17v. men vilket fall så överladdar jag väl batteriet i den spänningen?
och den gröna kabeln, vad menar du med ström ut?
beskrivningen säger: "Gul = strömf. från laddningsspole, gul eller grön" (min kabel är grön med gul markering) så jag antog att den skulle kopplas till jord eftersom "nollan" jordas i generatorn.
sen så tycker jag att det är lite konstigt att i bilden i mitten till vänster så har jag exakt 13.8v till batteriet nästan oavsett motorvarvtal men endast 8v till förbrukarna som går på växelström.
lägger jag förbrukarna på röda batterikabeln så sjunker spänningen till ca 8v som ni ser i bilden i mitten till höger....
YES! det var ju egentligen så enkelt att man skäms, inte fan tänkte jag på att regulatorns gods var DC -
nu gäller det bara att montera den isolerad från chassit.. hm.. behöver inte en sån här regulator lite värmeavledning?
nu gäller det bara att montera den isolerad från chassit.. hm.. behöver inte en sån här regulator lite värmeavledning?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tyckte annars att din bild längst ned till höger (endast DC/chassi jord, och gröngul oansluten) verkade bra. Testa den igen, med både AC och DC last enligt din sista skiss och jämför resultaten.
Som tidigare lovar jag inte varken att det är best eller ens fungerar. Du avgör själv.
Som tidigare lovar jag inte varken att det är best eller ens fungerar. Du avgör själv.
njae. problemet där var ju att ja var tvungen att varva rätt högt för att ja skulle få ut 12v till batteriet och det räcker ju inte riktigt för att hålla det uppladdat ordentligt.
och kopplade jag på en 55w lampa över ac-kretsen så pajja den på dom varven som krävdes för att få 12v dc.
så jag tror det korrekta sättet är som jag visade på sista bilden.
och kopplade jag på en 55w lampa över ac-kretsen så pajja den på dom varven som krävdes för att få 12v dc.
så jag tror det korrekta sättet är som jag visade på sista bilden.