Trasig pryl från ebay!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Trasig pryl från ebay!

Inlägg av gOry »

Ni som inte följer Senaste köpet tråden har nog inte sett de!

Bild
Skickad från hongkong i de här :humm:
Bild
Jag har även film på när jag öppna det!
Bild
Som ni ser så har jag pincetten framme saknar bara lite snabblim! :lol:
Bild

Någon som vet hur jag ska gå till väga med min trasiga Playstation 3 kontroll? Jag har ju kontaktat säljaren via kontaktformuläret och skrivet som de är.
Ska jag öppna ett återköp direkt eller invänta svar?
Ska jag ge han negativ feedback redan nu, var ju ändå väldigt dåligt förpackat!
Ska jag lägga upp filmen på youtube olistad så säljaren kan ta del?

Någon med erfarenheter? Har handlat en hel del via ebay och andra utländska sidor men aldrig råkat ut för något trasigt eller blivit lurad.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Trasig pryl från ebay!

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag hade väntat till säljaren svarar, i alla fall med att lämna negativ feedback. Lämnar du negativ feedback redan nu finns det en stor risk att säljaren blir sur, och därför inte ger dig någon ny. Även om säljaren inte *ska* göra så, så är risken tyvärr stor.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Jo jag tänkt vänta med att ge feedback, men frågan är om man ska ge negativ när allt har löst sig, han har ju skapat en del extra arbete.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ifall säljaren löser det snabbt och snyggt tycker jag denne är värd en positiv feedback, hur dåligt förpackat det än var så känns detta lite väl trasigt, för att inte bero på posten, och det kan ju inte säljaren rå för.

Men det är bara min åsikt :wink:
bearing

Inlägg av bearing »

Kinagrejer är ju alltid packade på det där viset. Jag är förvånad att du fix bubbelplast. Säljaren har väl antagligen använt standard kinesiskt brevpåse, motsvarande postens gröna påse.

Jag tycker inte heller säljaren har gjort något som är värt negativ feedback, hittills.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Vad är de positiva då? Jag har fått saker betydligt bättre packade än så här från kina. Visst de har väl en liten annan syn på att handskas med saker där själv vart i Shanghai, men jag tror nog inte de blir ett positiva feedback även om de dyker upp en ny fungerande kontroll, blir nått mitt i mellan.

Jag hoppas på detta:
"Wrong or defective item is available to exchange, a replacement will send to you and no additional charge."

Men just nu ser de ut som att han inte har några annonser ute och alla kontroller han hade är sålda.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Positivt kanske inte men mer neutralt beroende på hur han hanterar det men skiter han i dig helt om han är helt tyst efter några dagar så definitivt negativt och du får dra det genom Ebay för att få pengarna tillbaka om det nu ev går. Han packade inte som man kanske borde med en sådan sak som i en kartong men han försökte i alla fall med mängder av bubbelplast men en sådan grej skulle egentligen lagts i en kartong vilket kanske inte är så ofta att de gör. Men helt negativt är som sagt beroende på hur han hanterar det som jag ser det och som jag hade gått efter.

Känns som någon lagt ett stort tungt paket ovanpå med kraft för det krävs ändå en del för att göra så med en sådan kontroll.

Köpte tex 6 st temperatursensorer från en för 2 månader sedan men det visade sig att de hade en uppdatering av displayen på hela 10 sek mot en halv som några andra hade som jag hade köpt hos samma 8 månader innan. Kom dock i underfund med hur jag kunde få de att fungera nästan normalt men det höll jag förstås käft om.

Efter ett mail till säljaren om hur de var så skickade han utan något snack hälften av pengarna tillbaka för dessa inkl frakten och jag fick behålla mätarna och pga detta gav jag honom positivt feedback, så det är mycket beroende på hur de hanterar ett ärende för min del vad jag ger de.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

@Henry, Hur kom det sig att ditt exemplar var så långsamt?
segelbranth

Inlägg av segelbranth »

Jag handlar alltid med internetgirot som mellanhand... VIll säljaren itne anävnda detta avstår jag för att just unvika detta
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

blueint: gissar bla på en lite annorlunda chipdesign för PCB:n var identisk och alla komponenter var efter noga mätande likaså med de andra mätarna men det hade dock mestadels att göra med att det i dessa av någon anledning inte var samma överbryggning på några lödöar som på de andra jag hade. Ändrade detta till några andra för samma som på de andra fungerade inte men nu så fick den en uppdatering på lite drygt 1 sek mot 0.5 för de andra vilket hade varit önskvärt men 1 sek+ är användbart.

Lade även ner några få timmar på att testa om det gick att öka uppdateringsfrekvensen en hel del mha komponenterna i allehanda olika kombinationer och värden som det ju tex gör med en multimeter då det verkade vara en enkel RC koppling som klocka då jag hittade ett tickande på några Khz som starkt påminde om uppdateringsfrekvensen delad ett antal ggr.

Men tji fick jag för det fungerade förvånansvärt inte hur jag än gjorde för displayen låstes så fort jag bara pillade lite grand på värdena. Det går ju förstås alltid att fibbla in en flervarvs pot och se om det nu är väldigt känsligt för jag kan inte se att det är annat än en RC klocka och jag har ju 6 st så det känns ju värt att gå vidare med detta men det blir en dag.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

segelbranth: Samma här, köper jag något via ebay så är paypal en självklarhet annars kollar jag inte ens på annonsen.
Visst har de hänt man har beställt saker för 10-50kr med visa-kort från andra ställen bara för att de inte fanns andra betalsätt men min gräns går just där nånstans vid 50kr.

Även om de inte löser sig med denna säljare så ser jag ingen större förlust, Jag kan beställa en till av en annan säljare och fortf. blir de hälften av priset mot att köpa en kontroll i Sverige!
Senast redigerad av gOry 28 december 2010, 17:18:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

segelbranth skrev:Jag handlar alltid med internetgirot som mellanhand... VIll säljaren itne anävnda detta avstår jag för att just unvika detta
Tror knappast nån kines går med på det. ;)
Och köper man bara grejer i Sverige så får man ju vara beredd på att betala det dubbla för vissa saker vilket betyder att man har råd att ta att en sak går sönder eller försvinner i frakten nån gång då och då. Jag uppskattar att minst 90-95% av mina köp från Kina har gått helt smärtfritt.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

E85: tror han menar mest funktionen med ett "internetgiro" inte just internetgirot.se
Finns ju Paypal , Payson , osv, men Paypal får väl anses vara stört och mest användbart.
segelbranth

Inlägg av segelbranth »

hahaha förlåt...såg inte att han sänt från utlandet...men går inte postens garanti för trasig leverans in här?
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

posten gör inte ett skit om paketet gått igenom annan postleverantör, man får försöka med kinesiska posten isf... och i det fallet får man ju bara önska lycka till :P men ebaykineserna brukar vara ganska bra på att skicka nya saker om de är trasiga.
Skriv svar