Trasig nätdel. Behöver hjääääälp! LÖST

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Trasig nätdel. Behöver hjääääälp! LÖST

Inlägg av SeniorLemuren »

Hoppsan, råkade dra isär en skarvsladd som datorn var inkopplad på, satte genast dit den igen. Datorn hade inte hunnit stoppa men bilden var borta och datorn hängde. Capslocklampan lös på tangentbordet men ingenting hände när jag försökte skriva på det, helt dött.

Stoppade datorn genom att hålla in startknappen. När jag sedan försöker att starta händer absolut ingenting, Startknappen är död. På baksidan av datorn kan man se att det lyser en grön lampa på nätdelen men fläkten går inte.

Allt är dött. Kan det vara 12 volten som gett upp på grund av strömrusning på grund av att nätdelen inte hunnit urladdas helt innan jag stoppade tillbaka skarvsladden, eller kan det vara så enkelt som någon intern säkring i nätdelen löst ut? Är det någon ide att försöka reparera en nätdel eller bara köpa nytt? Dator HP-pavillion D4000

Tänkte det är bäst att fråga om goda råd innan jag börjar rota och mäta. Vet att det är 2 stift som ska kopplas ihop på nätdelen för att få igång den när den är bortkopplad från datorn men har glömt vilka. :)
Senast redigerad av SeniorLemuren 5 januari 2011, 14:54:54, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Trasig nätdel?

Inlägg av prototypen »

Jag lagade en nätdel igår som inte ville starta. +5sb (lila tråd) pulsade hejvillt så jag hittade en 2200 µF kondensator som hade gett upp.

Protte
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Mera problem. Jag bytte nätagregat men datorn är nästan lika död. Det som händer nu är att man kan höra hårddisken surra, fläkten till grafikkortet snurrar men inte CPU-fläkten och ingenting händer, skärmen meddelar att det inte finns någon anslutning.

Jag har pockat bort alla kort och extradiskar så bara grafikkort (nytt) och systemdisk är kvar. Vad kan de vara? Kan inte se något som verkar fel, alla kondingar ser ok ut och inget verkar missfärgat eller bränt.

Om det är CPU:n som kraschat kan man testa det på något sätt? Om jag sätter in ett nytt moderkort och CPU:n är kass kan det skada moderkortet? Datorn är en stationär HP Pavillion på 3 gHz. Behöver hjälp.

Datorn jag skriver på är en 12 år gammal laptop med 65 mB minne 266 mHz CPU och XP så det tar lite evigheter att komma ut på internet.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Grön kabel och valfri svart/jord så ska det starta:)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: Trasig nätdel? Halvdöd dator Hjäääälp!

Men vad hjälper det? Nätaggregatet startar ju när jag trycker på startknappen och är uppe och snurrar. :humm:

Edit: Jag kan tillägga att på det gamla trasiga nätaggregatet hade samtliga kondensatorer på de utgående spänningarna 5 volt 0ch 12 volt "lyft på hatten mer eller mindre"

På det nya nätaggregatet som jag köpte är alla märkströmmar och spänningar lika förutom -12 V som var max 0,8 A. På det gamla och bara max. 0,3 A på det nya. Kan det vara avgörande. De flesta nätaggregat jag kollat på verkar bara ha en max-ström på 0,3 A.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Nej det hjälper inte mycket men du nämnde att du glömt vilka 2 stift i ditt första inlägg :)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Ok, tack, :) men jag kasserade det och satte in ett nytt men den vägrar att bota. Jag funderar på varför original-nätdelen klarar 0,8 A -12 V när de flesta 400 w nätaggregat bara klarar 0,3 A på -12 Volten. Kan HP ha någon speciallösning som kräver högre ström på -12 Volten och det är orsaken till att den vägrar med det nya aggregatet? I så fall ärv ju lösningen att reparera originalet. :humm:
ds77

Re: Trasig nätdel. Behöver hjääääälp!

Inlägg av ds77 »

Det kan ju vara så tråkigt att det är moderkortet som gett upp, tex dc/dc som försörjer processorn.
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Tyvärr så är det mest sannolika att ditt gamla aggregat tog fler komponenter med sig in i skymmningslandet när det trillade av pinn :(
Du behöver en annan dator för att verifiera vilka komponenter som går/inte går.
Jag sätter en gissningpå att iaf moderkortet har lämnat jordelivet.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Jag har varit med om nya aggregat som betett sig precis som du säger.

Jag provade och byta ett kasst 250 W mot ett nytt billigt 400 W, datorn startade inte trots kraftigare aggregat, fick lägga till några hundra och problemet var löst.
Svårt och säga idag vad som är kvalité men prova några olika aggregat innan du ger dig in på moderkortbyte.

Kjelle
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Har du mätt 5V och 3,3V med multimeter?

Att mäta är att veta!

Edit. -12V kan du strunta i på moderna datorer.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

-12 volt används väl knappt numer? Användes väl till serieporten eller så?
Men testa delarna i en annan dator, eller köp ett nytt nätaggregat som fått bra betyg på silentpcreview.com tycker jag.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Om det är moderkortet som lagt av så kan det ju löna sig att köpa nytt. Frågan är då, om man klämmer dit CPU-n på ett annat moderkort för att testa den och den är kass, kan den paja moderkortet i sin tur? I så fall är det lite svårt att övertyga någon kompis att få testa CPU:n i dennes dator.
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Risken finns, men den är extremt liten, tror det har hänt mig en gång på typ 1000 "försök"...
Du får väl lova kompisen att ersätta honom om något går sönder.
Vad är det för moderkort och vilken cpu är det?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Moderkortet har beteckningen PTGD-LA det är väl ASUS som har de beteckningarna?
CPU är Intel Pentium 4, 3.60 GHZ

Kanske någon har något liggande i garderoben?
Skriv svar