Grafikfel HP bärbar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Grafikfel HP bärbar

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja, alla datorer pajar för mig. För ett halvår sedan lade min bärbara av. det började med grafikproblem. Det blev allehanda färgade ränder över skärmen, efter ett tag när den blev varm fick jag ordentlig bild. Det blev värre och värre tills den inte startade alls.

Den har legat i malpåse tills nu när min stationära pajat ihop (Annan tråd). Efter en hel del googlande kunde jag konstatera att jag inte var ensam om detta problem. Det fanns bla.annat ett flertal HP-datorer av samma modell som såldes billigt med informationen att bildskärmen var svart.

På youtube kunde man läsa om flera som fixat felet genom att värma moderkortet med varmluftspistol. Enligt flera källor berodde felet på att grafikkretsen var dåligt lödd på moderkortet på grund av att HP gått över till blyfritt tenn och misslyckats med lödningen av just grafikkretsen.

Är det någon som känner till något om detta? Min största fråga är hur man ska veta hur mycket man måste värma och vad som händer med tex. kondingar och andra komponenter.

Jag har svårt att föreställa mig att man kan värma kretskortet så mycket att en eventuell kall-lödning repareras utan att man grillar allt annat på moderkortet.

Datorn är en HP-Pavillion DV9500 med 17" skärm.
Senast redigerad av SeniorLemuren 27 december 2010, 11:10:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fagge

Re: Gafikfel HP bärbar

Inlägg av Fagge »

Det är bara att grilla på, det finns inga kondningar i närheten.
Och det kan ju inte bli värre eller hur...
Här finns en tråd till http://elektronikforumet.com/forum/view ... an#p609943
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

>Och det kan ju inte bli värre eller hur...<

Nej det är klart trasig är ju trasig, men man vill ju så noga som möjligt ta reda på all fakta så att chansen för att det ska lyckas ökar. :)

Min undring är ju alltså om man måste värma så att tennet smälter helt eller om det räcker att det hettas upp ordentligt, andra undringen är om man ska värma på undersidan av kortet och låta kylelementet sitta kvar över kretsen och "pressa" eller om man ska ta bort det och värma direkt på toppen av grafikkretsen eventuellt med något skydd runtomkring så att bara själva kretsen ligger öppen. :humm: :doh:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Detta gjorde jag på praktiken jag var på! :mrgreen: vi la en gammal 5 öring på GPUn. lite lödtenn på 5 öringen. den värmde vi med varmluftspistol till tennet smälte och sen 3 minuter till efter det. fungerade nästan varje gång!
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: Grafikfel HP bärbar

Låter som ett smart sätt att veta när tennet är på gång. Ska testa. Först måste jag skruva bort 107 st skruvar för att få loss moderkortet. :shock:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Heheh, jo dom är lite småkul att försöka få isär! :mrgreen: man får ju pilla isär hela datorn i molekyler för att komma åt! sök på hp pavillion dv9000 disassembly guide på google! :P eller assembly guide och bara förlja den åt fel håll! :)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Nu är jag glad igen. Jag plockade isär min bärbara HP 9500, som var stendöd, i atomer. Värmde upp grafikkretsen med stora varmluftspistolen så det började osa bränt, skruvade tillbaks all 107 skruvarna och voila! Jag skriver detta inlägg på den. KLOCKRENT. :D :D :D
ds77

Inlägg av ds77 »

:tumupp:
Skriv svar