Hur konstruera kretskort för datumstyrt lås med LCD?
Hur konstruera kretskort för datumstyrt lås med LCD?
Hej, behöver hjälp med att rita och vilka komponenter jag behöver för att tillverka ett datumstyrt kretskort med lcd display, man ska knappa in ett datum då låset ska låsas upp automatiskt. Om någon har lite tips så maila mej. pierre.jean@bredband2.com
// Pierre
// Pierre
Senast redigerad av blueint 28 december 2010, 13:30:34, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: var: Bygga kretskort
Anledning: var: Bygga kretskort
Re: Bygga kretskort
Ska det vara nätdrivet eller batteridrivet?
Har för mig att jag såg något liknande för presenter, ställ in ett datum stäng igen ge bort och sen kan presenten öppnas på utsatt dag.
Har för mig att jag såg något liknande för presenter, ställ in ett datum stäng igen ge bort och sen kan presenten öppnas på utsatt dag.
Batteri vore smidigast. Ska bygga ett mindre kassaskåp, där man kan spara pengar och ställa in att den ska öppna sej om 1 år typ, så man inte kan öppna och "låna" pengar före. Så kretskortet ska vara inaktivt fram till utsatt datum.
1 år kan vara mycket begärt att ett batteri sak klara sig, och har kraft kvar att öppna låset. Det beror givetvis på hur mycket utrymme det finns och hur mycket kraft som går åt.
Beror på vilken typ av batteri man använder. Men det hör inte till saken, måste veta vilka komponenter man ska använda, eller någon bra sida som förklarar olika komponenters uppgifter och vilken ordning och schema som skall användas och hur kortet ska byggas.
- prototypen
Nu är ju detta ett elektronikforum och här bygger man de mest konstiga saker men ibland undrar man om inte färdiga lösningar är MYCKET enklare, prova med ett spärrat konto på banken, man kan till och med få RÄNTA på pengarna.
Jag tycker att Pierre 35 ska börja med en microcontroller och få en lysdiod att blinka.
Sedan kan man bygga på med lite knappar och sånt.
Man måste lära sig att krypa före man går.
Protte
Jag tycker att Pierre 35 ska börja med en microcontroller och få en lysdiod att blinka.
Sedan kan man bygga på med lite knappar och sånt.
Man måste lära sig att krypa före man går.
Protte
Nja... jag håller med Prutte i sak men jag förstår även TS. Dock verkar TS ha lagt tråden i fel del av forumet, det som söks är ju en tjänst, inte förslag, alltså borde det ligga under Säljas/Köpas/Tjänster.
Jag kan göra jobbet men det kostar helt enkelt!
Jag kan göra jobbet men det kostar helt enkelt!
Ja, alltså, det funkar nog inte s här att någon gör gratisjobb bara man frågar. Om man kör det öppet som en projekttråd så kommer det att drösa in tips och idéer, om du är den som driver projektet, men ingen kommer att göra det åt dig utan att ta betalt. Men det kanske du förstod redan?
By the way, detta är inte du va?

Jean-Pierre
eh.. Med tanke på hur dina frågor är formulerade så förstår jag att du inte har så mycket erfarenhet av detta. Du kommer antagligen inte att kunna slänga ihop något fungerande bara efter att ha fått några tips om "vilka komponenter man behöver"... Det finns massor av olika sätt att lösa problemet på, men om du ska bygga det så måste du nog ha ganska bra kunskaper i elektronik.
Välkommen, förresten!
By the way, detta är inte du va?

Jean-Pierre
eh.. Med tanke på hur dina frågor är formulerade så förstår jag att du inte har så mycket erfarenhet av detta. Du kommer antagligen inte att kunna slänga ihop något fungerande bara efter att ha fått några tips om "vilka komponenter man behöver"... Det finns massor av olika sätt att lösa problemet på, men om du ska bygga det så måste du nog ha ganska bra kunskaper i elektronik.
Välkommen, förresten!
Re: Hur konstruera kretskort för datumstyrt lås med lcd?
Jobbade på en mindre firma på början av 80 talet, Hitech Center i Älvdalen, vi tillverkade sedelkassaskåp som läste av sedlarna om dom var äkta eller inte, men då lödde vi bara komponenter på färdiga kretskort. Lite vana har jag men är som sagt en bra tid sedan, och ja jag är villig att betala för att få hjälp med att få fram en fungerande prototyp.
Det är ju egentligen en rätt simpel grej att göra. Vad som behövs är, i stort, följande:
1 strömsnål µCU (mikrokontroller, typ PIC eller AVR)
1 RTC (realtidsklocka, de är typ per definition strömsnåla)
1 spänningsstabilisator
knappsats, display
kretsar för öppning av låset (allt från en enkel transistor, till ett relä, beroende på vad det är för typ av lås)
några kondingar
några motstånd
ett batteri
Det hela programmeras sedan så att displayen enbart startas vid knapptryckning. Inmatat datum och tid sparas (gärna i RTCn, vissa har stöd för alarm). När man har ställt in datum och tid så slocknar displayen efter en stund för att spara ström.
µCUn lägger man i sleep-läge i längre perioder. Kan man leva med att öppningstiden inte blir helt exakt så kan man ju lägga den i sleep i ganska långa perioder, för att sedan vakna upp, kolla tiden, och somna om
1 strömsnål µCU (mikrokontroller, typ PIC eller AVR)
1 RTC (realtidsklocka, de är typ per definition strömsnåla)
1 spänningsstabilisator
knappsats, display
kretsar för öppning av låset (allt från en enkel transistor, till ett relä, beroende på vad det är för typ av lås)
några kondingar
några motstånd
ett batteri
Det hela programmeras sedan så att displayen enbart startas vid knapptryckning. Inmatat datum och tid sparas (gärna i RTCn, vissa har stöd för alarm). När man har ställt in datum och tid så slocknar displayen efter en stund för att spara ström.
µCUn lägger man i sleep-läge i längre perioder. Kan man leva med att öppningstiden inte blir helt exakt så kan man ju lägga den i sleep i ganska långa perioder, för att sedan vakna upp, kolla tiden, och somna om
På Jula och andra ställen så kan man köpa elektroniska "kassaskåp" för 299kr. Även om dom är i plåt så måste man inte vara så rädd för att glömma kombinationen. Dom hindar en i alla fall från att ta pengarna av misstag.
Troligen är det billigast att köpa ett sådan och ersätta elektronik. Så behåller man allt annat så som låset.
Sen hoppas jag att du förstår att detta komma att kräva programmering? Någon form av mikrodator behöver du som styr detta.
Nu är detta inte så svårt som det låter. Man kan välja ganska fritt hur komplicerat man vill göra det.
Troligen är det billigast att köpa ett sådan och ersätta elektronik. Så behåller man allt annat så som låset.
Sen hoppas jag att du förstår att detta komma att kräva programmering? Någon form av mikrodator behöver du som styr detta.
Nu är detta inte så svårt som det låter. Man kan välja ganska fritt hur komplicerat man vill göra det.
Tackar alla, ska kika på ideèrna. Programmeringen blir inga problem! =)
Här kanske en AVR butterfly skulle fungera bra?
Display, "joystick", batteridrift, realtidsklocka mm, allt i ett smidigt kort.
Display, "joystick", batteridrift, realtidsklocka mm, allt i ett smidigt kort.
Kruxet är att få allting att dra så lite ström att ett batteri kan hålla ett år eller mer, självklart kan det göras med ett batteri i herrstorlek men det är väl knappast meningen. Sedan ska låset vara av en konstruktion som inte kräver sinnessjuka strömmar för att aktiveras.
Själva tidskretsen, programmeringen osv är knappast ett problem, jag hade vald en nanoWatt PIC som tuggade på 32kHz, det skulle vara fullt möjligt att få den att klara sig runt ett år eller mer på ett CR2032.
Själva tidskretsen, programmeringen osv är knappast ett problem, jag hade vald en nanoWatt PIC som tuggade på 32kHz, det skulle vara fullt möjligt att få den att klara sig runt ett år eller mer på ett CR2032.
Icecap:Kruxet är ju bara att även om processorn i princip drar noll så kan ett fel i en kringkomponent dra 100fallt mer, med fel menar jag ett design eller kodfel. Har testat och dabbat mig några gånger
Låg strömförbrukning kräver en noggrann multimeter för att mäta att så verkligen är fallet. I detta fall är mäta att veta och iom att tiden är så lång så måste saker och ting dubbelkollas.
Prio ett för mig vore en failsafe i form av en nyckel fastlimmad på tapeten eller nåt liknande så man inte kan få loss utan att förstöra något.
Låg strömförbrukning kräver en noggrann multimeter för att mäta att så verkligen är fallet. I detta fall är mäta att veta och iom att tiden är så lång så måste saker och ting dubbelkollas.
Prio ett för mig vore en failsafe i form av en nyckel fastlimmad på tapeten eller nåt liknande så man inte kan få loss utan att förstöra något.