Hej!
Jag var ute o hjälpte en kvinna med bilen idag.
Hon berättade då att televerket ska skrota ledningarna till hösten, där ute i bushen hon bor finns inte heller någon GSM/3G täckning alls. Hon ringde o frågade om hon skulle bli den enda i Sverige som inte hade någon uppkoppling alls? Han i luren vart tyst o sedan sade... Öhh det kan jag inte svara på. Någon som vet hur de har tänkt o lösa detta? Man lever ju ändå i 2000 talet
Mvh Challe
Senast redigerad av ochkl0620 26 december 2010, 18:38:35, redigerad totalt 1 gång.
Med tanke på att jag i mitt jobb mer eller mindre dagligen drar in nya kopparledningar till fastigheter så finner jag påståendet i din rubrik högst osannolikt. Att telia eller Skanova (televerket existerar inte sedan ett antal år tillbaka) skulle skrota det fasta telenätet nästa höst..ja, det är helt enkelt skrattretande osannolikt. Då hade de väl knappast satsat miljontals kronor på att uppgradera nätet och att dra in nya kopparledningar i nyanslutna fastigheter?
Jo, men om vi snackar mer avsides belägna fastigheter (inte generellt för alla typer av fastigheter då detta nog bli extremt missvisande) och helt och hållet skiter i statistik för flerfamiljshus och tätbebyggda områden hur ser det ut då?
Visst är det fullt möjligt att de har bestämt sig för att skrota just de ledningarna som går till kvinnan du nämner, av ett eller annat skäl. Men att de skulle skrota hela fasta telenätet finns helt enkelt inte på kartan. Rent ekonomiskt vore det ett självmord.
Edit: Lite ny fakta tillkom när jag skrev mitt svar. Dock har jag ju fortfarande rätt. Det fasta telenätet skrotas inte, utan vissa grenar avskaffas, antagligen för att det inte finns ekonomisk bärighet. En konsekvens man får ta av att rösta in politiker som säljer ut sverige i riksdagen.
dom plockade bort en hel del här i småland efter gudrun, det var för dyrt att göra i ordning efter
dom lovar ju att det ska gå att ringa, men uppkoppling är inget som ska fungera
så dom som vill ha internet med rimlig hastighet ligger mycket risigt till om dom bor långt ut
Telia-Sonera gjorde exakt samma sak i den Åboländska skärgården. De lovar runt att det inte skall bli sämre, men håller tunt. Det stör mig inte så litet att de nu plockar bort sådant som en gång byggts upp med skattepengar....
Problemet är väl att det kostar väldigt mycket mer skattepengar att hålla det igång. Gamla kopparnät är nerlusade med problem. Det ligger halvdåliga skarvar här och där både ovan och under mark. Isoleringen mot mark i teleskåpen är sällan monterad, vilket medför rejäl fuktgenomtränging och korrosion på plintarna. Skarvarna under mark är sällan av den nya gelsnap-typen, utan av äldre typer som inte står emot fukt. Många av mina grävjobb handlar om att gräva upp gamla skarvar som strular.
Dock håller jag såklart med om att det är fel att det sker, men jag är inte det minsta förvånad. Så fort public service ska drivas privat så går det åt h-e...
De har redan gjort det på en del ställen i norrlands inland. De blev storligen lovade av någon höjdare att det inte skulle bli några försämringar. För några veckor sedan såg jag nyheter om att det inte fungerade med bredbandet. Den bandbredd de blev lovade fick de inte på långa vägar. De hade hållit på många månader nu att få rättsida på det men de besked de fick var att det skulle ta tid, men de skulle få det fixat.