Bygge av Squiz3rs nya elektroniklabb/rum [Mycket bilder]
Re: Bygge av Squiz3rs nya elektroniklabb/rum [Mycket bilder]
Trevlig tråd!
Jag är imponerad över orken att göra så bra ordning! När jag ser en sånhär tråd så inser jag också att jag borde lägga ner jobb på att måla-fixa-dona i det jag tänkt ha som labbrum i stugan...
Ett par frågor:
Var köper man sånadär vinkelkonsoller som du har på bilden "Till slut satte jag upp fästena för hyllplanen som ska sitta ovanför arbetsbänken. Ett rakt plan och ett som är lutat 25 grader"?
Varför lät du inte arbetsskivan gå ända till väggen även i högerkant? Det känns som att den borde bli en bra bit stadigare om den går ända dit. Jag skulle nog gjort så, eller åtminstone låta en "balk" under skivan gå mellan båda sidoväggarna.
Eller är de där vinklarna som håller upp skivan rejält stadiga?
Jag är imponerad över orken att göra så bra ordning! När jag ser en sånhär tråd så inser jag också att jag borde lägga ner jobb på att måla-fixa-dona i det jag tänkt ha som labbrum i stugan...
Ett par frågor:
Var köper man sånadär vinkelkonsoller som du har på bilden "Till slut satte jag upp fästena för hyllplanen som ska sitta ovanför arbetsbänken. Ett rakt plan och ett som är lutat 25 grader"?
Varför lät du inte arbetsskivan gå ända till väggen även i högerkant? Det känns som att den borde bli en bra bit stadigare om den går ända dit. Jag skulle nog gjort så, eller åtminstone låta en "balk" under skivan gå mellan båda sidoväggarna.
Eller är de där vinklarna som håller upp skivan rejält stadiga?
Att bordet inte går genom hela rummet är för att hyllplanen är 120 eller 240cm långa, och jag använde en 240cm. Så annars hade jag behövt skarva. Upphängningen av bordet är stabil, jag kan sätta mig på det utan problem.
Vinkelkonsolerna finns nog också i de flesta byggvaruhus och liknande, vinklarna finns i 90° samt i 65°, sen finns dem i diverse längder: 20cm, 30cm 40cm osv. HÄR finns tex på byggmax.
Vinkelkonsolerna finns nog också i de flesta byggvaruhus och liknande, vinklarna finns i 90° samt i 65°, sen finns dem i diverse längder: 20cm, 30cm 40cm osv. HÄR finns tex på byggmax.
Aha. Ja, om den håller för att du sitter på den så är den tillräckligt stabil 
Undrar förresten om de där vinklarna du använt under bordet möjligen kan funka som acceptabla (men egentligen inte utomhusdugliga) monteringsgrejer för utedelen på en luft-luft-värmepump? Var köpte du dem? (Sorry om jag missat att det framgår av tråden).
(Jag har just en luft-luft-värmepump vid stugan, där utedelen just nu är fastsatt med spännband på en lös träbänk (utan ryggstöd....). Det var inte läge att göra nåt seriösare när värmepumpen monterades i januari, och sen kom en del annat emellan...)...
Det blir ju inte jättesnyggt att ha en 'balk' under som är bredare än skivan. Jag antar att hyllplanen till höger om skivan inte är precis så djupa att de exakt fyller ut utrymmet mellan väggen och bordsskivans högerkant...
Tack för tipset om konsoller!
(Alla skenor och nästan alla konsoller jag monterat de senaste knappt 20 åren har kommit från den butiksverksamhet som mina päron la ner för knappt 20 år sen, så jag har inte direkt nån vana att leta efter sånt. Jag har mest bara sett att Biltema och Överskottsbolaget verkar ha standardmodellerna i sitt sortiment.)

Undrar förresten om de där vinklarna du använt under bordet möjligen kan funka som acceptabla (men egentligen inte utomhusdugliga) monteringsgrejer för utedelen på en luft-luft-värmepump? Var köpte du dem? (Sorry om jag missat att det framgår av tråden).
(Jag har just en luft-luft-värmepump vid stugan, där utedelen just nu är fastsatt med spännband på en lös träbänk (utan ryggstöd....). Det var inte läge att göra nåt seriösare när värmepumpen monterades i januari, och sen kom en del annat emellan...)...
Det blir ju inte jättesnyggt att ha en 'balk' under som är bredare än skivan. Jag antar att hyllplanen till höger om skivan inte är precis så djupa att de exakt fyller ut utrymmet mellan väggen och bordsskivans högerkant...
Tack för tipset om konsoller!
(Alla skenor och nästan alla konsoller jag monterat de senaste knappt 20 åren har kommit från den butiksverksamhet som mina päron la ner för knappt 20 år sen, så jag har inte direkt nån vana att leta efter sånt. Jag har mest bara sett att Biltema och Överskottsbolaget verkar ha standardmodellerna i sitt sortiment.)
Vinklarna är köpta i samma affär, en kombinerad järn- och bygghandel i Bengtsfors. Kostade runt 300kr styck. De skulle väll utan problem hålla upp en luftvärmepump, men frågan är ju om de rostar... Jag tror inte att det skulle bli några större problem med dem, men de kan ju bli lite missfärgade efter ett tag.
Glad jul allesammans! Nu är det jullov så jag jobbar såklart frenetiskt för att hinna klart med elektronikrummet.. 
Elen till lysrören är dragen...

Sedan har jag fortsatt på byggandet av MDF-hyllan. Jag började med att rita ut hur spåren för rundstavarna skulle gå...

De ska fräsas ut med överhandsfräsen.

Tjugo kalla grader kräver mössa!

Spåren frästes ut, 5mm djupa, och en rundstav sågades till lämpliga längder.

Såhär ska det sitta sen. Stora rullar till vänster, mellan stora till höger och små (tex lödtenn, avlödningsfläta och koppartråd) framför dem.

Till sist plockade jag isär hyllan och penslade alla bitarnas "ändträ" med 50% trälim, 50% vatten. Det får ligga och torka tills imorgon.

Imorgon ska hyllan monteras ihop och målas, efter helgen åker jag och köpen en vattenbaserad lack istället så att jag kan lacka hyllplanen här inne. Sen börjar det bli användbart
Mvh. Daniel

Elen till lysrören är dragen...

Sedan har jag fortsatt på byggandet av MDF-hyllan. Jag började med att rita ut hur spåren för rundstavarna skulle gå...

De ska fräsas ut med överhandsfräsen.

Tjugo kalla grader kräver mössa!

Spåren frästes ut, 5mm djupa, och en rundstav sågades till lämpliga längder.

Såhär ska det sitta sen. Stora rullar till vänster, mellan stora till höger och små (tex lödtenn, avlödningsfläta och koppartråd) framför dem.

Till sist plockade jag isär hyllan och penslade alla bitarnas "ändträ" med 50% trälim, 50% vatten. Det får ligga och torka tills imorgon.

Imorgon ska hyllan monteras ihop och målas, efter helgen åker jag och köpen en vattenbaserad lack istället så att jag kan lacka hyllplanen här inne. Sen börjar det bli användbart

Mvh. Daniel
J*drar vilken smart lösning med kabelrullarna, klart inspirerande. 

Mycket smart lösning med hyllan, imponerande designarbete. Hoppas att du inte tänker ha armaturens EKLK hängandes i luften sådär.
Tack så mycket. Klart att sladden till lampan inte ska hänga på det viset
Det ska snyggas till här o var, och sen ska jag bygga någon snygg kåpa att sätta över allt. Men vi får se när jag hinner med det 

Jag påbörjade dagen med ett lägga ett lager vit grundfärg på hyllan i morse...

Sedan ett lager med antikvit målarfärg.

Ett till lager...

...Och ännu ett lager
.

Under tiden som färgen torkade ägnade jag mig åt den lutande hyllan istället. Jag skruvade fast en liten furulist fram på hyllplanen så att sakerna inte ska glida ner.

Sen fyllde jag helt enkelt hyllan med diverse saker..
En fem gånger så stor verktygshylla hade inte varit fel!

Det var allt för denna dag. Men imorgon bär det av till "staden", så sen blir det mer byggande!
Mvh. Daniel

Sedan ett lager med antikvit målarfärg.

Ett till lager...

...Och ännu ett lager

Under tiden som färgen torkade ägnade jag mig åt den lutande hyllan istället. Jag skruvade fast en liten furulist fram på hyllplanen så att sakerna inte ska glida ner.

Sen fyllde jag helt enkelt hyllan med diverse saker..

Det var allt för denna dag. Men imorgon bär det av till "staden", så sen blir det mer byggande!
Mvh. Daniel
Hej! Jag såg att du monterat lysrörsarmaturerna sida-mot-sida, parallellt med varandra. Lysrör sprider mycket ljus runt sig, men inte så mycket ljus i längdriktningen. Så vill du ha jämnt ljus i rummet bör du montera armaturerna i linje.
Detta lärde jag mig när det skulle installeras lysrör i källaren hemma för en massa år sedan - jag tyckte att de borde installeras precis som du har gjort, men elektrikern sa ifrån!
Detta lärde jag mig när det skulle installeras lysrör i källaren hemma för en massa år sedan - jag tyckte att de borde installeras precis som du har gjort, men elektrikern sa ifrån!
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Då var jag alltså inte helt fel ute när jag tyckte det var bäst såhär i mitt garage... 

Du har nog helt rätt om det, men rummet är ju så litet, så en armatur räcker ju nästan genom hela rummet
. Men det är inget problem som jag har upplevt än, så det ska nog fungera prima såhär också! 

Igår körde jag som sagt till Åmål för att handla lack, elsaker och diverse annat kul. En av de andra "kul sakerna" som jag råkade köpa var ett par nya skidor, så sen när jag äntligen kom hem försvann den dagen ute i skogen...
Men idag har jag hunnit med betydligt mer (trots min dagliga skidtur).
Jag började min morgon med att borra upp ett hål i min nylackade hylla...

I hålet var min tanke sedan att montera ett stickuttag.

För att min eldosa skulle passa fick jag fräsa ned en MDF bit till 10mm tjocklek och använda som distans.

Baksidan på uttaget

Sedan blev det samma eldragning på andra sidan av hyllan...

Kanske inte den snyggaste eldragningen
, men den ska ju ändå byggas in under locket...

Andra sidan:

Hyllan på plats

Instrumenten kopplas sedan in i fördelningsdosan under det lilla hålet, detta gör att sladdarna inte ligger och skräpar över allt.

Alla instrument på plats, nu börjar jag känna mig hemma

Sladdarna var nu mycket lätta att gömma.

Andra sidan:

Nu har jag avslöjat alla hemligheter med min hylla...
...Så nu kommer en ny tittarfråga;
Vad är detta, och var ska den sitta?

Mvh. Daniel

Jag började min morgon med att borra upp ett hål i min nylackade hylla...

I hålet var min tanke sedan att montera ett stickuttag.

För att min eldosa skulle passa fick jag fräsa ned en MDF bit till 10mm tjocklek och använda som distans.

Baksidan på uttaget

Sedan blev det samma eldragning på andra sidan av hyllan...

Kanske inte den snyggaste eldragningen

Andra sidan:

Hyllan på plats

Instrumenten kopplas sedan in i fördelningsdosan under det lilla hålet, detta gör att sladdarna inte ligger och skräpar över allt.

Alla instrument på plats, nu börjar jag känna mig hemma

Sladdarna var nu mycket lätta att gömma.

Andra sidan:

Nu har jag avslöjat alla hemligheter med min hylla...

Vad är detta, och var ska den sitta?

Mvh. Daniel
- ElectricMan
- Kontakt:
Hållare för skruvmejslar alt. för labbkablar.
Skitbra blir det ju!
Skitbra blir det ju!

- Klas-Kenny
Riktigt snyggt och välplanerat!
Man blir ju helt klart sugen på att bygga om lite tack vare din tråd
Man blir ju helt klart sugen på att bygga om lite tack vare din tråd