Railsplitting, buffrad nolla och stabbar.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tubis

Railsplitting, buffrad nolla och stabbar.

Inlägg av tubis »

Hej. Skulle vilja ha splittat spänning(+/- 15V) från en 28VAC 100mA källa. Vad jag förstått så bör man buffra nollan med en opamp för stabilitet. Vad ska jag använda för opamp som är mest kostnadseffektiv som klarar att leverera all ström som trafon kan leverera?
Spänningen ska även stabbas...kan det bli något problem med stabbar och buffrad nolla? Schema på härligheten hade även uppskattats så jag inte gör något generalfel........ :oops:
Tacksam för hjälp.

Edit: eller är bättre och billigare att köra med trissor?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: Railsplitting, buffrad nolla och stabbar.

Inlägg av SeniorLemuren »

Kanske en diodbrygga och en dual buck converter?
tubis

Inlägg av tubis »

Hej igen. Verkar inte som man behöver någon extra stabilisering för nollan när man har stabbar fick jag berättat för mig och det verkar stämma i spicen med så......tack ändå.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> från en 28VAC 100mA källa.

Alltså en spänningskälla som *kan* ge (upp till) 100 mA.

Betydligt intressantare är vilken ström du räknar med att
det som ska matas av den dubbla matningsspänningen
kommer att dra. Deet avgör till stor del hur lösningen
kommer att se ut.
tubis

Inlägg av tubis »

sodjan...jag vet inte riktigt än hur mycket jag kommer använda än därför kör jag på att jag kommer att använda allt med en gång. :wink:
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Är det en transformator som är specad 28V 3VA eller? Tänk på att tomgångsspänningen kan bli rätt hög om det är så, särksilt eftersom nätspänningen också kan stiga med 10%. Det kan nog bli uppåt 50V eller ännu mer!

En ganska bra lösning är nog att reglera ner sin spänning till 30V med en regulator och sedan använda någon opamp för att skapa nollan. Det luriga där är väl att den behöver klara ganska mycket ström för att vara en opamp om man vill kunna belasta med full utström från ena matningspänningen till nollan.

En annan variant är två zenerdioder på 15V i serie som matas från en konstantströmskälla från råspänningen. Konstantströmskällan får då sättas till den högsta utströmmen man vill ha. Transformatorn borde klara c:a 60 mA på DC-sidan och då blir effektförlusten 900 mW i varje zenerdiod om utgången är obelastad. Jag undrar dock om det inte blir på håret med en 28V-trafo för 30V utspänning när nätspänningen ligger lågt och lasten är så stor. Med lite lägre utström bör det däremot gå.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Du är på väg att göra det avsevärt jobbigare för dig än nödvändigt.
Dubbel halvvågslikritning är grejen samt vanliga linjärregulatorer i just ditt fal kan det faktiskt vara en ren fördel med ganska mycket rippel då blir spänningsstabbarna inte så varma.
Annars så blir det till att sätta kylflänsar på stabbarna.
Grovt räknat (28*SQR2-2*0,7-15)*0,1=max förlusteffekten i stabbarna eller 2,3W maximalt men du får inte ta ut mer än ca 30mA så det blir bara en tredjedel eller <1W om du då använder dig av TO220 stabbar så kan du strunta i kylflänsen.
Gör så här.

Bild

Visserligen så togs denna design fram för 9V men det är ju bara att byta lite komponentvärden.
tubis

Inlägg av tubis »

limpan4all.....kan man inte sätta en serieresistor innan stabben för att begränsa strömmen in?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Vill du sänka spänningen innan regulatorerna så
kan du förreglera med en enkel krets.

Tex som den här...
http://www.extremecircuits.net/2010/08/ ... lator.html
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Du får EXAKT samma förlusteffekt, du delar bara upp den på flera ställen.
Ta all förlusteffekt i TO220 regulatorerna, dom tål det.
Sen är det faktiskt inte en särskilt dum ide alls att ha dålig filtrering innan regulatorn för att minska förlusteffekten.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Spänningen blir för hög för vanliga 7815/7915 från en 28V-trafo om man kör med två sådana där halvvågslikriktare.

God jul!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

TS vill i första inlägget göra en virtuell GND så jag ritade ihop ett schema till detta.
JAG skulle inte göra detta utan skaffa en transformator med mittuttag men det går att göra (är ju så små strömmar)

Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Se upp med matningsspänningen där. Det är ju inte så många opampar som klarar mer än 36V.

Jag frågar återigen vad 28V kommer ifrån. Är det t.ex. en ~3VA transformator med den märkspänningen vid fullast så kan det ju bli en hel del mer i tomgång. T.ex för följande typ är det 60% (!) högre spänning vid tomgång än fullast:

http://www.flexitron.se/hahn/ei306-9.htm

Och så tillkommer att nätspänningen kan ligga på 10% över 230V i värsta fall så den olastade likspänningen kan bli upp till
28V * 1.1 * 1.6* sqrt(2) - Vd*2 ~= 69V (!)

Och så finns ju det motsatta fallet, att nätspänningen ligger 10% under 230V och att det är fullast. Jag tror nog likspänningen ut sjunker under 30V långt före man når transformatorns märkström, om det nu är en sån liten transformator som "28V" kommer från. Om det däremot verkligen alltid är en lågimpediv 28V AC matning så ska det inte vara några problem.

Hur stora krav är det på utgångens spänningsstabilitet och rippel? En enkel regulator med en zenerdiod, resistor och transistor kan ju lätt göras för att klara hög ingångsspänning och sedan kan på utgången en balanserare med opamp skapa jorden.

Gooo jul!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Utan att ha letat, LM 675 använder jag i ett projekt
# 3A current capability
# AVO typically 90 dB
# 5.5 MHz gain bandwidth product
# 8 V/µs slew rate
# Wide power bandwidth 70 kHz
# 1 mV typical offset voltage
# Short circuit protection
# Thermal protection with parole circuit (100% tested)
# 16V-60V supply range
# Wide common mode range
# Internal output protection diodes
# 90 dB ripple rejection
# Plastic power package TO-220

Description

The LM675 is a monolithic power operational amplifier featuring wide bandwidth and low input offset voltage, making it equally suitable for AC and DC applications.

The LM675 is capable of delivering output currents in excess of 3 amps, operating at supply voltages of up to 60V. The device overload protection consists of both internal current limiting and thermal shutdown. The amplifier is also internally compensated for gains of 10 or greater.

Nej Kimmen, vi har inte fått veta så mycket.

Protte
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Med dubbel halvvågslikriktning så slipper man diodbryggan + LM675 och liknande och de två dioderna + den extra kondensatorn är billigare än en LM675...
Skriv svar