På en del kopplingsscheman finns det en eller 2 kondensatorer mellan +5V och GND (VSS/VDD)
Vad fyller dessa för funktion och vad heter det på svenska/engelska?
På det kopplingsschema jag kikar på just nu sitter det 2st mellan ben 1 och 8 på PIC 12F629
en Tantal 10uF 6V
en "Monolith" 0.1uF
Kondenstator/er över plus/minus
- Klas-Kenny
Re: Kondenstator/er över plus/minus
Kort sagt, för att ge en stabilare matningsspänning.
De allra flesta strömkällor är något instabila och kan droppa spänningen lite korta stunder ibland, då har man en lite större Elektrolyt- eller tantal-kondensator för att känsligare komponenter inte ska få problem pga. det, och sen har man ofta en liten (0,1µF keramisk eller plast) kondensator mellan VDD och VSS på microkontrollers för att ta bort eventuellt mindre brus. En elektrolyt eller tantal klarar inte av lika höga frekvenser som en keramisk eller plast, där av har man båda.
De allra flesta strömkällor är något instabila och kan droppa spänningen lite korta stunder ibland, då har man en lite större Elektrolyt- eller tantal-kondensator för att känsligare komponenter inte ska få problem pga. det, och sen har man ofta en liten (0,1µF keramisk eller plast) kondensator mellan VDD och VSS på microkontrollers för att ta bort eventuellt mindre brus. En elektrolyt eller tantal klarar inte av lika höga frekvenser som en keramisk eller plast, där av har man båda.
Tack för svaret - då vet jag bättre
Jag kommer prova utan Tantalen - har inte den hemma...
Matningen kommer från en UBEC
Jag kommer prova utan Tantalen - har inte den hemma...
Matningen kommer från en UBEC
- Klas-Kenny
Det fungerar säkert lika bra med en elektrolyt om du har det hemma annars.