Dator som inte vill nånting! (låser vid uppstart)
Dator som inte vill nånting! (låser vid uppstart)
Fick det eminenta uppdraget av min svåger att uppgradera hans stationära dator från Vista till Windows 7.
Sagt och gjort. Körde upgrade advisor och följde det som kom fram där. Sen installerade jag uppgraderingen. Sen laddades allehanda uppgraderingar ner och jag lade även in alla program som han ville ha.
Efter sista Windows uppdateringen som skulle in så ville datorn starta om, så det fick den.
Men, sen startade den inte något mer. När man trycker in knappen så kommer det upp en bild där det står "MSI motherboard", sen händer ingenting mer (den fryser bilden alltså), händer inget när man trycker in någon av tangentbordets knappar heller..
Vad göra? Bara å slänga skiten å köpa nytt, eller kan man få den att boota på något sätt? Kan man nollställa bios på nåt sätt? För jag antar att det är där som felet ligger..
Alla tips är välkommna!
Sagt och gjort. Körde upgrade advisor och följde det som kom fram där. Sen installerade jag uppgraderingen. Sen laddades allehanda uppgraderingar ner och jag lade även in alla program som han ville ha.
Efter sista Windows uppdateringen som skulle in så ville datorn starta om, så det fick den.
Men, sen startade den inte något mer. När man trycker in knappen så kommer det upp en bild där det står "MSI motherboard", sen händer ingenting mer (den fryser bilden alltså), händer inget när man trycker in någon av tangentbordets knappar heller..
Vad göra? Bara å slänga skiten å köpa nytt, eller kan man få den att boota på något sätt? Kan man nollställa bios på nåt sätt? För jag antar att det är där som felet ligger..
Alla tips är välkommna!
- Mathias@Åland
- Kontakt:
Re: Dator som inte vill nånting!
Testa att rycka ut alla USB-enheter utom tangentbord och mus, vet att vissa moderkort brukar ha problem och fastna i uppstarten med vissa USB-enheter, framförallt kortläsare, MP3-spelare, mobiler och liknande. Om hårddisken har packat ihop brukar de även fastna ett bra tag, men det låter ganska osannolikt.
Detta är nog inte något problem med Windows, utan det har nog mera med hårdvaran att göra.
Detta är nog inte något problem med Windows, utan det har nog mera med hårdvaran att göra.
Instämmer med föregående talare, försök starta så minimalt som möjligt. Plocka bort allt utom det allra viktigaste -cpu, en ram sticka och grafik. Kommer den längre då kan du lägga till saker tills den får problem igen, annars prova rensa cmos.
Tack för tipsen, får testa det å se hur det funkar då!
Återkommer....
Återkommer....
Ja visst kan jag installara om, MEN den startar ju inte över huvudtaget! 
Är det någon "splash screen" som visas när den stannar? Dvs, är det en massa grafik eller bara text? Om det är en bild så prova att ta dig in i BIOS och se om du kan stänga av "splash screenen" (svengelska woo!) så att du ser vad det är som händer bakom kulisserna. Blir lättare att utröna var den fastnar då.
Går inte att göra något vid uppstart..
Som jag skrev i fösta inlägget så reagerar den inte över huvudtaget på tangentbordstryckningar..
Som jag skrev i fösta inlägget så reagerar den inte över huvudtaget på tangentbordstryckningar..
Kommer du inte ens in i setup?
Är det en p1rat-windoze?
Prova att rycka ut allt utom nätagg, minne, cpu, grafikkort, moderkort. Får du ingen respons då är det illa.
Försäkra dig om att nätdelen eller datorn inte hamnat i "sleep mode".
Är det en p1rat-windoze?
Prova att rycka ut allt utom nätagg, minne, cpu, grafikkort, moderkort. Får du ingen respons då är det illa.
Knappast, finns ingen mjukvara förutom bioset laddat, om den stannar när moderkortsnamnet kommer upp.blueint skrev:Låter iofs som det är mjukvarurelaterat. Installera om..
Minimal installation, som andra skrivit, för att felsöka, koppla dessutom bort alla diskar och cd/dvd enheter.
Pröva dessutom att nollställa CMOS
Läste det som att datorn svartnade direkt när den laddade kod från hårddisken.
Iofs kanske ett fall av "Trusted Computing".
Iofs kanske ett fall av "Trusted Computing".
Datorn köptes för drygt ett år sedan med Vista förinstallerat, och har nu uppgraderats med en lagligt köpt W7 uppgraderingsskiva (Såvida inte Kjell o co snott den)blueint skrev:Kommer du inte ens in i setup?
Är det en p1rat-windoze?
Re: Dator som inte vill nånting! (låser vid uppstart)
låter som cpu, moderkort eller minnesfel.
Re: Dator som inte vill nånting! (låser vid uppstart)
Finns det möjlighet att testa med ett PS/2 tangentbord?
Jag var lite otydlig. Vad jag menade var att försöka komma in i BIOS innan den kommit så långt att den låser sig. Det är en tangent man skall trycka på under uppstart, ofta "Del". Om det är så att det är en sån däringa grafisk bild som dyker upp så täcker den över allt som visas under uppstart och då ser du inte eventuella felmeddelanden som dyker upp innan det skiter sig helt. Det var bara en tanke, ett enkelt första test innan man börjar riva ut hårdvara och nollställa CMOSVariosboy skrev:Går inte att göra något vid uppstart..