Varför är Platt TV Full HD suddig

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Kontakt:

Re: Varför är Platt TV Full HD suddig

Inlägg av blueint »

Vad är specifikt så bra med OLED?
Någon idé på när det dyker upp i lämplig prisnivå? :D
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Stämmer med det jag fått höra innan. Att den digitala bildbehandlingen spelar stor roll. Sony har sitt eget smetprogram som gör sig bra på kass analog ingång men är skit på HDMI-HD osv..

Brittiska tekniklaboratoriet Intertek via testfakta:
Signalkällor: HD, 1080p via HDMI, marksänd digital-tv och DVD

Bäst bildkvalitet hade Samsung och presterade tillsammans med Philips bäst i HD. Klart sämst bildkvalitet hade Sandström.

Samtliga tv-apparater i testet får mindre anmärkningar som t.ex oförmåga att återge skarp text eller ojämn svärta i vissa situationer. Det sistnämnda har till exempel Sony och Toshiba problem med.

Ett problem med många moderna tv-apparater är oförmågan att återge snabba rörelser. Föremål i bilden som rör sig snabbt kan lämna svansar, så kallade kometspår efter sig. Ett mättest med "chroma ball" visade att Sony har störst problem med detta.

Tillverkarna sparar in pengar, på till exempel bufferminne, och det kan vara en indikation på varför vissa är bättre än andra.

Hur mycket bilden påverkades av ljussättningen i rummet med t.ex reflektioner. I detta moment var Toshiba klart sämst, medan Philips och LG var klart bäst.
Användarvisningsbild
Odur

Inlägg av Odur »

En liten sidoreflektion angående det där testet.
Det är inte GP som har gjort eller beställt testet, utan ett företag som heter Testfakta. Samma test publiceras i en hel bunt tidningar samtidigt.

Går man upp på testfakta.se så hittar man en massa tester på olika prylar som man kan läsa. Inte så dumt alls faktiskt.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Är jag trasig om jag tycker mina 90" på 3m är litet? Är sjukt underhållande att spela ett pangpang-spel på 90" =)

Som jag såg någonstans "Film är bäst på bio... Hemma". =)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

90"? Projektor eller projektionstv?

Jag kollar på en 42" (Samsung) på ca 3 meter, och tycker det är alldeles lagom.

Hur blir egentligen bildkvaliteten på en 90"-TV? Pixlarna måste ju bli stora som pingisbollar? ;)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Man kan i princip aldrig få en för stor bild trots kort avstånd (inom vissa gränser naturligtvis), men en 55" - 60" är absolut inget problem på 3 meters avstånd. Det är bara gamla siffror som säger detta, troligtvis uppkommet för att folk med mindre pengar skulle kunna skylla på att dom satt så näraTV:n och därför inte köpte större :lol:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Synfältet är 32° sålänge man håller sig inom detta så slipper man vrida skallen.

Optimal bild är böjd men det kommer väl det också tids nog :vissla:
Skriv svar