Vilken TV antenn från Kjell&Co skall jag välja?
Vilken TV antenn från Kjell&Co skall jag välja?
Jag bor på en ort, Kågeröd, med mkt besvärliga mottagningsförhållande. Här finns en slavsändare med endast SVTs baskanaler.
Enligt Teracoms hemsida skall jag använda Helsingborgssändaren som ligger 25km bort. Kjell&Co har ett antal antenner för långa avstånd, men vilken skall jag välja?
sidan 342:
30-258
30-246 +30-261
30-255
Eller finns det något annat alternativ?
Bo Gunnar
Enligt Teracoms hemsida skall jag använda Helsingborgssändaren som ligger 25km bort. Kjell&Co har ett antal antenner för långa avstånd, men vilken skall jag välja?
sidan 342:
30-258
30-246 +30-261
30-255
Eller finns det något annat alternativ?
Bo Gunnar
Re: Vilken TV antenn från Kjell&Co skall jag välja?
Varför just Kjell & co?
De säljer ju bara problem...
Jag har en antenn som nog skulle kunna motsvara 30-246, men den tar jag emot boxer ute i stugan.
Området där stugan finns, är det väldigt bergigt, så all typ av signal är väldigt svår att ta emot. GSM är helt omöjligt utan en riktigt bra riktantenn högt upp.
Det enda som fungerar där utan riktantenn är Net1(450)
Området där stugan finns, är det väldigt bergigt, så all typ av signal är väldigt svår att ta emot. GSM är helt omöjligt utan en riktigt bra riktantenn högt upp.
Det enda som fungerar där utan riktantenn är Net1(450)
-
Cryptomaster
En antenn som jag diggar riktigt mycket är Televes DAT-HD Kombi, den har dipolförstärkare och tar in både VHF och UHF.
DAT-75 med dipolförstärkare vid extremt svåra mottagningsförhållanden.
Tjatar du på boxer, så kan dom skicka ut en boxercheck så du kan få dit en tekniker som gör mätning för vad som behövs för att du ska kunna ta emot godkänd signal.
DAT-75 med dipolförstärkare vid extremt svåra mottagningsförhållanden.
Tjatar du på boxer, så kan dom skicka ut en boxercheck så du kan få dit en tekniker som gör mätning för vad som behövs för att du ska kunna ta emot godkänd signal.
EvilGhozt, Var ligger stugan? , finns det berg som skymmer elektromagnetiskt?
blueint: Vet inte, jag är ingen expert... http://maps.google.se/maps?q=66.070043, ... 74042&z=10 <-- ungefär där ligger den, inom någon kilometer i vart fall.. ett berg som skymmer det mesta, skulle tro att det är den som gör att de inte finns mottagning där, för på andra sidan av berget så finns det mottagning på mobilen.
-
Mindmapper
Ligger du i skuggan av ett berg, så ska du leta en mast åt ett annat håll. Borde väl finnas om du inte bor i en gryta. Å andra sidan är inte bergen så höga där nere.
DAT-75 är överlägsen vid svåra förhållanden. DAT-HD kombi är bara hälften så kraftfull.
Behöver man UHF+VHF och ligger riktigt illa till så kör jag med följande:
DAT-75 (eventuellt med dipolförstärkare)
7 eller 10-elements VHF-antenn
lågbrus mastförstärkare monterat så nära antennerna som möjligt (ändå så lågt ner så man når att koppla in instrumentet när man vrider masten).
Fungerar det inte så är det bara höja masten. 7m är det värsta jag varit med om hittils (på redan högt hus).
Behöver man UHF+VHF och ligger riktigt illa till så kör jag med följande:
DAT-75 (eventuellt med dipolförstärkare)
7 eller 10-elements VHF-antenn
lågbrus mastförstärkare monterat så nära antennerna som möjligt (ändå så lågt ner så man når att koppla in instrumentet när man vrider masten).
Fungerar det inte så är det bara höja masten. 7m är det värsta jag varit med om hittils (på redan högt hus).
Måste vara lokala problem för din del, för när jag handlat i deras webshop eller i Karlstad, Örebro, Jönköping och Stockholm har det aldrig varit strul med vare sig grejerna eller bemötandet!?Pejlaren skrev:Varför just Kjell & co?
Lite OT, men kanske något som är värt att följa upp i en ny tråd?
Pejlaren måste haft otur med Kjell&Co. Jag har bara bra erfarenhet. Aldrig några problem att lämna tillbaks varor jag inte varit nöjd med.
Jag skaffar en DAT-75. Vilket är bäst? dipolförstärkare eller lågbrusförstärkare på maströret. Skall bara ha en antenn.
Jag skaffar en DAT-75. Vilket är bäst? dipolförstärkare eller lågbrusförstärkare på maströret. Skall bara ha en antenn.
Kvalitén är ju urusel! Och lämna tillbaka varor man inte är nöjd med? Alltså jag handlar hellre rätt grejer med kvalité någon annanstans så jag slipper omaket att lämna tillbaka skiten....
Pratar du enbart om antenner nu eller menar du på fullaste allvar att ALLT Kjell o co säljer är kvalitetsmässigt skräp?
Att man köper en vara i tron om att den ska vara si och så och sen har möjlighet att byta om man inte är nöjd har väl inte ett skit med kvalitet att göra! Det har väl mer å göra med att vissa saker vill man testa mer än det som ges tillfälle till i butiken!?
Att man köper en vara i tron om att den ska vara si och så och sen har möjlighet att byta om man inte är nöjd har väl inte ett skit med kvalitet att göra! Det har väl mer å göra med att vissa saker vill man testa mer än det som ges tillfälle till i butiken!?
BGA: Dipolförstärkare ger bästa signalen, men räcker bara till en TV.
Ska du ha flera TV eller långa kablar måste du komplettera med en mastförstärkare efter dipolförstärkaren.
Glöm inte nätdel.
Snubbarna på Kjell är rätt kunniga och kan tala om vad som passar ihop.
Ang kvalitet så är Televes antenner det bästa som går att få tag på för DVB-T idag, sen spelar ju ingen större roll var man köper dom.
Ska du ha flera TV eller långa kablar måste du komplettera med en mastförstärkare efter dipolförstärkaren.
Glöm inte nätdel.
Snubbarna på Kjell är rätt kunniga och kan tala om vad som passar ihop.
Ang kvalitet så är Televes antenner det bästa som går att få tag på för DVB-T idag, sen spelar ju ingen större roll var man köper dom.
Tack för det svaret mrfrenzy. Nu vet jag precis vad jag skall göra. Varför får man alltid antennbekymmer mitt i vintern med -15 grader och mkt snö på taket? Aldrig har jag kommit mig för att fixa det sommartid.
Synd att någon är så besviken på Kjell& Co. Dom säljer väl både bra o dåliga grejor, men det är ju bara att läsa tester i förväg så vet man ju vad man köper. Dom säljer bl.a. en diascanner för 5-600kr som i tester fått mkt dålig kritik. En sån släpar man ju bara inte hem. Jag har köpt några trådlösa apparater där jag diskuterat räckvidd mm. vid köpet. Aldrig några problem att lämna tillbaks prylarna om jag inte varit nöjd. Dessutom är personalen kunnig om de lokala förhållandena när det gäller t.ex. antenner.
Synd att någon är så besviken på Kjell& Co. Dom säljer väl både bra o dåliga grejor, men det är ju bara att läsa tester i förväg så vet man ju vad man köper. Dom säljer bl.a. en diascanner för 5-600kr som i tester fått mkt dålig kritik. En sån släpar man ju bara inte hem. Jag har köpt några trådlösa apparater där jag diskuterat räckvidd mm. vid köpet. Aldrig några problem att lämna tillbaks prylarna om jag inte varit nöjd. Dessutom är personalen kunnig om de lokala förhållandena när det gäller t.ex. antenner.
Har monterat en DAT-75 men min Sagem itd 60 digitalmottagare hittade inte någon kanal på den önskade sändaren i Helsingborg, men hittade alla kanalerna på den lokala slavsändaren. Hittar inget sätt att på min Sagem se signalstyrkan på svaga sändare.
Har ca 20 meter koaxialkabel och en combiner (till sat-antenn). Skall bara driva en enda TV.
Enligt Teracom har jag svag signal = två prickar.
Tror ni det är lönt att satsa på aktiv dipol? Kan man fixa ett enkelt instrument för att kolla signalstyrkan, typ sånt man har för att justera sat-antennen?
Bo Gunnar
Har ca 20 meter koaxialkabel och en combiner (till sat-antenn). Skall bara driva en enda TV.
Enligt Teracom har jag svag signal = två prickar.
Tror ni det är lönt att satsa på aktiv dipol? Kan man fixa ett enkelt instrument för att kolla signalstyrkan, typ sånt man har för att justera sat-antennen?
Bo Gunnar