Har alltid tyckt att det skulle vara kul med en sån där tavla som sitter på väggarna i Hogwarths ( skolan där Harry potter studerar). För er som inte har sett någon av dessa filmer kan jag berätta att det är många tavlor som i de flesta fall föreställer ett porträtt av någon man eller kvinna.
Det speciella med dessa tavlor är att motiven är rörliga ( och kan prata ) .
http://yfrog.com/0cpotterparkinsidethehogwj
I och med att ideén kommer från filmens värld så är det ju inte alltid klart att man över huvudtaget KAN göra/bygga något motsvarande.
Men, så fick jag nys om att de har byggt en tema-park i Orlando, där just Harry potter är temat så att säga.
Som en del av en av attraktionerna så finns där ett rum/korridor där det hänger en massa tavlor och som precis i filmen har levande motiv, OCH pratar.
Så, då är det ju inte omöjligt i alla fall, men frågan är hur ?
Jag förmodar att man inte kan maila Universiall studios i Orlando och fråga hur de har gjort, utan man får nog försöka klura ut det på egen hand.
Till saken hör att dessa tavlor verkligen ser ut att vara just tavlor, man kan ana att bilden rör sig som på en strukturerad duk, inte en blank och platt bild utan som en olje/akvarell målning.
Några förslag ??