Varför är Platt TV Full HD suddig

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Varför är Platt TV Full HD suddig

Inlägg av DW »

Nu med risk för gubb varning måste jag fråga experterna. Grabben köpte en 50" TV full HD 1080 osv så nur är det bild i hela huset. Men jag tycker att den ibland är suddig, speciellt i kanterna. OK en riktig HD film är ruggigt bra och inga fel.
Men nu när livet närmar sej 90 och aktuellt i TV1 är veckans heligaste program, eller fråga doktorn. Faan pattarna är ju bredare än en bildörr. Tone Bekkestad har en finne på kinden men ett leende som är 1m 32cm.
Man vänjer sej!
Vem har kvar sin ABC805 skärm......ingen men jag har kvar en Philips 19" bildskärm för CAD mm som kostade 16 000:-
tyvärr i verkstaden och stirrar på en plattskärm i samma format men rena skiten om man granskar båda på en gång.
-öhh, jo Philipskärmen är mer än 10 år gammal.

En god vän sa till mej för 4 år sedan, kolla min platt TV! -min kommentar va, snygg men va breda de är i nyllet. ja,ja men om några år är alla filmer och TV i HD förstår du!
Nu har det gått 4 år o plasma, bakombelystgardin och LCD är ute för jag måste köpa en LED annars är du helt ute gubbe! -de är ju så jäkla klara i färgerna. Okey, men hur breda är de i nyllet på aktuellt.
Fick nytt körkort för högre behörighet som det vacker heter och klarade synen med 0.0 enl läkaren som både tog av o påsej glasögonen för att se raderna. Var läser du?
Näst längst ner? Nä, längst ner!! Va.......

Har jag fel eller är jag bara för gammal :badgrin:
( 28" tjock-TV med normala pattar i )
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Re: Varför är Platt TV Full HD suddig

Inlägg av maDa »

Nej det är ju oftast fortfarande bara en 576i signal, analog dessutom oftast, som skalas upp. Så det är inte så konstigt.

Grejen är att signaler lämpade för CRT, kommer alltid se bäst ut på CRT.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det verkar vara extremt vanligt att folk tittar på program i fel format.

Väldigt breda figurer låter som om det är en 4:3-sändning som tittas i 16:9-läget.

Om sändningen är gjord för gamla icke-breda tv-apparater så bör man titta på den med "sorgkanter" på sidan i sin nya bredtv.

(Det här har inget med HD att göra, samma problem finns/fanns på bred-tv som inte är HD. Omvänt så om man tittar på en bredsändning i en gammeldags icke-bred-tv och ställer in den på att visa bilden över hela rutan så kommer alla ansikten att se ut som Bert i Ernie och Bert, alltså extremt avlånga).

Suddigheten är väl kanske också olika mellan olika HDTV-apparater när man tittar på sändningar som inte är i HD.

Förresten, kollar ni på vanlig tv digitalt eller analogt? Om det är analogt (bara om det är kabel-tv) så lär det se rätt suddigt ut... Tips: åtminstone SVT och TV4 är okodade även digitalt i ComHems kabeltv-nät...
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

När man köper en tv är det inte alltid självklart att köpa den största bara för att, utan man måste köpa en tv som är anpassad efter avståndet man har mellan soffan/sängen/stolen och tv'n. En tv har generellt sett samma upplösning oavsett storleken på den. Det enda man gör är att man förstorar pixlarna, när det gäller vanlig tv-sändning. Upplösningen ändra inte, altså antalet pixlar blir inte fler bara för att du har en större tv.... samma som med kameror, du kan förstora bilden, men det blir inte fler pixlar bara för att man drar upp storleken på bilden i datorn...

För att kunna utnyttja storleken på 50 " skulle jag rekomendera minst 7-9 meter mellan soffa och tv. Jag har en 32" tv, har ca 3 meter till tv'n och det är i största laget. Skulle helst ha närmare 4 meter för att det ska blir optimalt.

Det är så lätt att stå i affären att titta, men då har du ett bättre avstånd också. Jag har sagt så till flera vänner, men de lyssnade inte på mig och blev sedan skitsura när de kom hem för att inte var bättre bild hemma. Dessutom kör de bara full- HD i affären då de kan, och naturligtvis får man mycket bättre bild än vanlig tv-sändning som fortfarande inte är så vidare bra. Visst en del program sänds i HD, men hur många är det?

Tyvärr är det bara o vänja sig vid att de tär suddigt vid tv-tittande, eller skaffa HD-box för tv-kanaler, blir lite bättre.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Ja det är märkligt det där med att vi alltid skall jämföra med grannen
och hela tiden försöka ha större och bredare.
Samma fenomen återkommer i varenda pryl förutom mobilen som skall
vara mindre.

Själv har jag en gammel tjock tv med lagom bra bild.

Swech
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ja jag kan inte annat än hålla med, det är alltid ett race. Måste konkurrera med grannen. I mitt fall behövde jag byta, haft en gammal tjocktv fram tills nu också, hur bra som helst! Men nu blev den lite väl sliten och behövde ersättas, fick bli en platt då inte finns så många tjocktv att köpa längre!!
Men som sagt, blev 32" och inte en gigantisk sak... Bra bild, även på kort avstånd!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Platt-tv fick mig att sluta titta på tv...

Kollar numer enbart på film i HD-upplösning (helst 1080p, men även 720p funkar), allt annat ser sorgligt dåligt ut. Analoga signaler (eller digitala signaler som inte är HD-upplösta) och platt-tv går inte ihop sig helt enkelt :)
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Programmen fick mig att sluta titta :wink:
Swech
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Swech: Amen to that!

Den totala kvalitet är den samma fast det har kommit så himla många nya kanaler.

Som det sjungs i Pink Floyds "The Wall": "thirteen channels of shit on my TV to choose from"
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Boxar är också ett påhitt egentligen. Man tar emot en digital signal, avkomprimerar till en analog RGB/S-video och skickar genom SCART, för att sedan TVn ska sampla om till digitalt igen och rita på panelen.

Så TV's med inbyggda boxar är ju ett rejält lyft med.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Boxar utan DVI, HDMI eller DP är rätt mycket 1900-tal. Funderande en hel del varför digital videolänk saknades i slutet av 90-talet. Varenda laptop hadde ju sådan LVDS länk internt.
sneaky

Inlägg av sneaky »

citizendildo skrev:Jag har en 32" tv, har ca 3 meter till tv'n och det är i största laget. Skulle helst ha närmare 4 meter för att det ska blir optimalt.
Har en 32a i sovrummet och sitter just nu under 2 meter från den, tycker den är alldeles lagom på det avståndet. När jag ligger i sängen får jag ytterligare ett par meter i avstånd och då tycker jag att den börjar bli i minsta laget. Smaken är som baken :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Undrar om det bara är jag som inte är så känslig när det gäller sådant, jag har inga problem alls med att kolla på vanliga TV-sändningar på 47"arn i vardagsrummet, sitter sådär 2-3 meter ifrån :humm:
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Kul att läsa era svar. Att grabben köpte 50" är ok för han vill ha med den till sin komande lya så han skiter nog i vad gannen har.
citizendildo
-ditt resonemang köper jag! Precis så tycker jag det verkar vara. I mitt fall så är köket öppet emot storarummet
och då blir nog avståndet 7-8m vilket ger en hel annan bild. Vi kör allt via parabol så förklaringen till olika bra bild kan ju mycket väl
vara kanal-programbundet. Jag har inget emot tjock TV -förutom just att de tar plats.
Så när tjockisen ger rök så får man väl titta på en 42" LCD eller kanske en 40" LED. Göteborgs posten hade bett engelska
experter testa tv upp till max 10 000:- Där var en LED för ~9000 bäst och man trodde nog att den fanns för kanske 7000:-
i handeln. Allra sämst var tydligen ljudet för inga bra högtalare kan tillverkas så små med bra kvalité.
Sandström var heller ingen hit i denna test av 6 apparater.

Ruggit dyrt för en TV -har roligare på mina 9" monitorer i verkstaden även om bilden är monokrom grön :tumupp:
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

japp, nä men bara lite åsikter. Det är ju upp till var och en vad man vill ha. Säger absolut inte att det är ett dumt köp utan det är bara mina åsikter :) .
Men att ha en 50" och Bluray är helt ok, inga problem där. Men för att få bra bild är det bra med lite avstånd ändå. Samma som med projektor. Jag köpte en begagnad plattis för behövde byta. Men jag tänker inte köpa en ny förrän OLED kommer ut i bättre pris och kvalitet. Där kan man snacka bild!!!!!
Skriv svar