Mäta stora strömmar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Shep

Mäta stora strömmar

Inlägg av Shep »

Lika att berätta allt från början.
Jag byggde en klen (40W) induktionsvärmare tidigare och nu håller jag på med en kraftigare modell.
Har skaffat en mikrougns-transformator och lindat om sekundären för att ge låg volt och stora strömmar. Sedan kopplas den till en halvbrygga och arbetsspole mm.

För att kunna optimera kretsen så behöver jag kunna mäta hur mycket ström den drar.
Jag pajade 10A säkringen på min multimeter tidigare annars hade man kunnat koppla in den före trafon för att se hur mycket ström som går in men jag skulle gärna vilja ha någon permanent lösning.

Jag ska sätta en induktiv last i serie med trafons primär för att begränsa strömmen till 1,5-2A drygt 400-450W.

Skulle man kunna koppla in en analog amperemeter som klarar 5A likström på något sätt för att mäta strömmen?
Eller någonting på något annat sätt?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Antingen skaffa tång amperemeter, eller så kanske man skulle kunna sätta ett lågohmigt effektmotstånd i serie och mäta spänningen över det
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en strömshunt, klart användbart verktyg, om det krisar så funkar rostfritt stål hyggligt bra som material, låt den inte bli för varm bara

smidigt sätt är att ta en en plåtremsa av rostfritt och sedan prova sig fram till rätt värde/längd på shunten

smidigast är en strömshunt t.e.x 100A ger 100mV och sedan mäter med multimetern
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då du mätar AC vill en strömtransformator vara rätta grejen. Kolla in på denna sida t.ex. Om du låter strömtransformatorn se en konstant impedans (= ett motstånd) får du ut en spänning som är linjärt propotionell mot strömmen.
Skriv svar