Vad är detta för komponent?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
linkan222

Vad är detta för komponent?

Inlägg av linkan222 »

Jag har haft lite trassel med kupefläkten i min Volvo 850.

Började för ganska länge sen nu med att fläkten bara gick på läge 4. Dvs direktström.
Fläktmotståndet hade då gått pga av fläkten gick trögt. Gjorde rent och smorde upp
fläktlager och motor.
Tyckte fläkten var som ny igen och åkte till Volvo och köpte ett
nytt motstånd för runt 800kr. Fläkten gick i ca 2 månader sen gick det nya motståndet
upp i rök. :bravo:
Då kände man sig ju lite dumsnål men eftersom Volvo vill ha runt 3500 oskäliga kr för en
12v motor och ett fläkthjul i plast vill man inte gärna köpa en ny.

Har nu börjat i andra änden och beställt en ny fläkt. Googlade lite på om motståndet gick
att laga. Hittade inget för just mitt motstånd men snappade upp att nån hade ersatt "nånting"
med en kabel...

Så nu när nya fläkten sitter i börjar jag titta på motståndet. Mäter lite och ser att jag har
avbrott i "komponenten" Med mitt googlande i bakhuvudet tänker jag att det är väl värt att
testa. Gör en förbikoppling med en kabelstump och, Ja det fungerar finfint.

Så efter en längre uppsats. Vad är det för komponent jag kopplat förbi och vad kan det få
för konsekvenser?

OBS Tror att motståndet på bilden är till en 940 men mitt är snarlikt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Re: Vad är detta för komponent?

Inlägg av ochkl0620 »

Ser ut som ett effektmotstånd som har flera olika värden Ohm alltså.
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Kontakt:

Inlägg av Mathias@Åland »

Komponenten mellan öglorna ser ut som en temperatursäkring av engångstyp.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Jo temperatursäkring ser det ut att vara...
https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/i ... #toc=20487;
Liknande iaf :)
linkan222

Inlägg av linkan222 »

Känns ju bra att man har köpt ett nytt fläktmotstånd för nästan 1000 spänn
när man kunde köpt en säkring för 30kr :humm:

Vad händer om jag kör utan tempsäkringen?
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Risken finns ju att motståndet eller nåt annat blir överhettat :/
Vad jag har förstått så har det gått sönder 2 gånger eller? Var det innan du gjorde rent motor/lager?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

De fläktarna i 850s blir lätt slitna. Glappar och går trögt. Går att smörja en stund men efter någon månad brukar man bränna motståndet igen...

Så se till så du får en ok fläkt. Jag köpte sist en bättre beg. den h öll 6 mån innan den gick trögt och var glapp i den med 8)
Norpan

Inlägg av Norpan »

Har du otur kan det börja brinna i plasten runt motståndet om du inte har en fungerande termosäkring, så ersätt inte den med en sladd.
Ska du löda fast den nya termosäkringen så se till att hålla mellan lödstället och termosäkringskroppen med en lite större tång för att leda bort värmen, lite dumt att värma den för mycket.
Jag har bytt några stycken åt andra genom åren, och har använt 33-467-60 eller 33-261-39.
Man brukar få rengöra lödstället noga med att skrapa eller slipa då det brukar vara en del oxidation och annat på ytan.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om du nu ska köpa ny fläkt eller fläktkontroller eller kol (kan ju troligen vara dåliga kol som orsakar problemet). Kolla med Yourex eller någon av deras återförsäljare, blir mycket bättre pris än Volvo.
linkan222

Inlägg av linkan222 »

Ny fläkt är redan inköpt, blev dock en pirat för 1900kr.

Måste ända säga att motorn i den gamla fläkten imponerade hårt. Den har ju som sagt bara gått på
läge 4 och låtit så man villa slänga sig ut i farten efter 5 minuter. Trots totalskurna lager så att inget
ligger där det borde och fläkthjulet knappt går att dra runt för hand så drar motorn runt hela eländet
för fulla muggar.

Ska fixa en termosäkring från den lokala elektronikbutiken på måndag. Känns värt några tior att få
ordning på det när man vet vad det är.

Tackar alla för den snabba hjälpen (som vanligt är på forumet)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Bonus-850-fråga:

Vad händer om fläkten blir dålig om man har lyxvarianten med elektroniskt styrd klimatanläggning (med en steglös skjutpot för hastighet + ett auto-läge)?

Typ bör man lyssna noga efter missljud hos fläkten så att man inte riskerar att elektroniken pajar, eller är elektroniken hyggligt skyddad? Jag antar att elektronikvarianten kör med nån slags switchad matning snarare än med effektmotstånd...
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag har inte kvaddat min elektronik ivf... Däremot säkringar har rykt och fläktar brunnit.
svanted

Inlägg av svanted »

obs, de är svåra att löda, använd kylspray på själva säkringen innan och efter du lött...och värm inte för länge...
risken är stor att värmen leds i trådarna och in i säkringen som pajjar igen.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

De ska inte lödas! Crimpas eller punktsvetsas men aldrig lödas.
linkan222

Inlägg av linkan222 »

MiaM skrev:Bonus-850-fråga:

Vad händer om fläkten blir dålig om man har lyxvarianten med elektroniskt styrd klimatanläggning (med en steglös skjutpot för hastighet + ett auto-läge)?

Typ bör man lyssna noga efter missljud hos fläkten så att man inte riskerar att elektroniken pajar, eller är elektroniken hyggligt skyddad? Jag antar att elektronikvarianten kör med nån slags switchad matning snarare än med effektmotstånd...
Tror att ECC varianten är nästan lika känslig för en fläkt som börjar gå trögt. Men istället för motståndet som jag har sitter det ett
effektsteg som ser annorlunda ut. Vad jag har läst så bränner man en transistor istället för en termosäkring som i mitt fall. Denna
går också att byta för någon 50 lapp. Finns trådar om detta på diverse volvoforum. Tror ECC-steget använder PWM för att ljustera
hastigheten på fläkten steglöst.
Skriv svar