Jag går till 99% på den billigaste.
Protte
Tänk om det vore så enkelt!Fungerar det inte så blir man en erfarenhet rikare, fungerar det så vet man ju det
jesse skrev:Tänk om det vore så enkelt!Fungerar det inte så blir man en erfarenhet rikare, fungerar det så vet man ju det
Fungerar, ja visst. Men kommer det att fungera i alla sammanhang? Och hur mycket stör produkten ut saker i omgivningen. Att en sak "fungerar" betyder ju inte att den fungerar bra. Jag har nästan exakt samma problem som TS fast för min del så gäller det en buck-konverter istället. Det finns ju ett jättefint exempel på hur den kopplas upp i databladet, med kretskortslayout och allt - men det saknas helt filter på in- och utgångar (förutom ett par kondensatorer). Vad ska jag sätta där? Om jag ställde frågan i det här forumet (vilket jag snart kanske kommer att göra) så får jag antagligen ett stort antal svar inom ett mycket stort spann:
- från "men om det funkar så går det bra - alltså behövs inga filter" till "du måste ha hängslen, livremmar, försäkring, brandspruta, och ovanpå alltihop grädde... dvs massor av stora och dyra filterkomponenter "för säkerhets skull", och jag har inte blivit klokare av något av svaren, eftersom jag fortfarande inte har en aaaning om vad som vore ekonomiskt och lämpligt att sätta dit (även i utrymemssynpunkt). Man vill ju inte bygga en buck-konverter för 10 kr som tar upp 2 cm² på kortet och sedan hänga på filter för 200 kr som tar upp en dm³ i lådan... om någon förstår problemet?
4kTRB skrev:Precis.
Funkar det i labbmiljö och prylen enbart ska användas där så kanske den
fungerar hela sin livslängd. Tar du ut prylen i köket så kanske den inte funkar alls.
Jag brukar skilja mellan avkopplings-, kopplings- och filterkondensatorer.Lurifix skrev:Har ni fler funderingar kring kondensatorer så är det fritt fram att posta! Vill försöka får klarhet i kondensatorns användningsområden och vilken kondensator man ska välja vid olika applikationer!