Räkna ihop dB??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Räkna ihop dB??

Inlägg av newbadboy »

Hej.

Jag har sett på nätet en siren för larm som heter Inferno och som ska vara väldigt otrevligt att lyssna. Den kostar 5000kr så jag tänkte bygga ngt liknande om möjligt. Tror den ger runt 125dB

Det jag tänkte eg är om man kan ta flera sirener och paralellkoppla dem. Hur kan man räka ihop antal dB totalt, det är ju knappast bara at lägga ihop dem.

Ta ex om jag har 4 st sirener á 115dB. Vad blir summan av dessa om de tjuter samtidigt?
Rofhök

Re: Räkna ihop dB??

Inlägg av Rofhök »

Det blir 115db
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Rofhök: Kan du utveckla det lite? Jag hittade en kalkylator som påstår att 115 + 115 dB blir 118 dB. Då borde således 115 + 115 + 115 + 115 dB landa kring 121 dB?

Edit: Hittade en annan kalkylator som stödjer mitt antagande. http://www.engineeringtoolbox.com/addin ... -d_63.html

Edit: Här är formeln:
Lwt = Lws + 10 log(n)
där Lwt är totala ljudtrycket, Lws är ljudtrycket för varje källa, och n är antalet källor.
Rofhök

Inlägg av Rofhök »

Hej Walle, jag tar tillbaka mitt påstående, läste igenom din länk och blev faktiskt lite konfunderad.

innebär detta att det inte finns ett tak då?

ska läsa på mer nogrant.

Mvh Micke
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag är dålig på att uttrycka mig i korrekta termer, men "kurvan" för Lws +10 log(n) blir inverterat logaritmisk. (Edit: eller heter det bara logaritmisk? Minnet sviktar) Alltså, ju högre n blir, ju "flackare" blir kurvan. Så det blir större ökning i ljudtrycket att öka från 1x115 dB till 2x115 dB, än att öka från 2x115 dB till 3x115 dB.

Såhär:
kurva.jpg
Y = 115 + 10 log(X)
Xmin = 1
Xmax = 10
Ymin = 112
Ymax = 130
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs

Inlägg av xxargs »

3 dB är dubbla effekten , så var fördubbling av antalet högtalare ger 3 dB om ljudet är okorrelerat

om det är samma ljud i alla elementen så kan man få 6 dB ökning i vissa riktningar men utsläckning i andra för varje fördubbling av antalet högtalare - ju fler högtalare ju spetsigare blir det och allt fler områden med utsläckning vid sidan av högtalaren

den här effekten med monokopplad Bas har man nyttjat i det mesta i musikväg för att stereohögtalarnas bas skall samverka i mitten av rummet - likaså basreflexhögtalaren nyttjar två stålningsvägar som samverkar för att få 6 dB höjning gentemot en tryckkammare med samma elementarea.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

om en siren ger 115 dB ger fyra sirener 121 dB ljudtryck, givet att de är strålar lika mycket ljud i alla riktningar vilket är enda sättet man kan anta ljudet rör sig då det reflekteras på olika ytor i närheten.
dessa utsläckningar och förstärkningar är i princip helt omöjliga att förutsäga på det avstånd man normalt befinner sig från en siren. ( 115 eller 120 dB kan ju kvitta )

Kör du på 4 st billigare sirener , det blir kanon.

Xxargs lite korrektioner på dina påståenden:

man har basen i mono för att det inte är lika lätt att uppfatta stereoeffekter och vid inspelning kan man inte heller få stereoeffekt i mikrofonerna för då måste dessa placeras ganska långt isär vilket betyder olika mikar till bas och högre frekvenser. ganska omständigt mao.

det har inget med ljudtrycket i mitten av rummet att göra, det går inte att förutsäga hur det blir pga rumseffekter och placering av stereohögtalarna. däremot finns det flera mycket goda skäl att ha mer än en basfrekvensstrålare (om den arbetar < 100 Hz) map ljudkvalitet och rumseffekter.

en basreflexhögtalare har inte två strålningskällor som samverkar utom just i ett smalt frekvensområde . lådan+porten arbetar vid lägre frekvenser än själva elementet och verkningsgradshöjningen kommer av en bättre anpassning till akustisk impedans.

det inses lätt om man mäter akustisk output från porten och elementet och sedan plottar dessa två i samma frekvensdiagram. kurvorna överlappar bara i ett litet område .
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Dock så består ju Infernos obehaglighet inte i ljudtrycket i sig själv utan att den frekvensväxlar på ett mycket obehagligt sätt...

Vi har två stycken i vår scoutlokal, och jag har lyckats dra larmet när jag var inomhus, det fungerar kan jag intyga ^_^
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Rofhök: Här är en bra förklaring. http://translate.google.se/translate?hl ... nglish.htm
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Tack för svaret. Då vet jag lite hur jag kan labba med dem. Jag kommer ha mellan 4-10 små piezo sirener. Jag vet att inferno har flytande frekvenser och att det bidrar. Men jag har stått framför en ca 1m och kunde härda ut 5s utan problem. Så jag tycker 5000 är för mycket för den. Visst hade jag blivit illamående så hade jag trott mer på den.
Rofhök

Inlägg av Rofhök »

danei:

Tack, det var verkligen svar på tal!
Skriv svar