GSM styrning till värmare i bil.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Sune

Re: GSM styrning till värmare i bil.

Inlägg av Sune »

Grejjen är att jag inte har ett sånt tidur utan allt är integrerat med bilen. Tiden ställer jag i färddatorn t.ex.

Så det vore hemskt vänligt om du kunde scanna in schemat om det är för eberspächer värmare monterad i Ford.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Om du istället tar signalen från vibratormotorn eller ljudutgången så kanske du kan ställa in ringsignal/sms signal till ett lagom långt pip och sedan tystnad. Om spänningen inte räcker till så kan du använda en transistor för att släppa förbi spänning av rätt storlek från en annan källa, eller kanske en optokopplare.

Om vi tar exemplet optokopplare så fungerar det ungefär så att du väljer en resistor för den spänning som du har för att få den sändande delen att lysa - inget som syns men det funkar som en lysdiod. Den mottagande sidan har en mottagare som sluter kretsen när sändarsidan är aktiv och släpper igenom den spänning som du vill ha till din ingång. En elektriskt styrd brytare alltså. Man brukar använda sådana när man vill isolera två olika spänningssystem från varandra t.ex.

Vad gäller timer så är det kanske bra att använda något mindre temperaturkänsligt än en kondensator.

Jag hade tänkt göra något sånt här själv men det har inte varit akut, särskilt som jag sällan använder bilen för tillfället.

För egen del så hade jag tänkt styra en brytare till 230V med mobilen, som slår på motorvärmare och kupéfläkt. Tanken där var väl att använda en gammal Nokia 3210 som mottagare, kopplad med laddare, optokopplare från lämplig signal på mobilen som kanske styr ett relä för 230V... Alltihop ipetat i en plastlåda att hänga på väggen och ett eluttag på för att koppla in värmarna.
Har som sagt inte gjort några praktiska tester än men nu blir man ju lite sugen.

Här kanske är något som passar, vet inte hur temperaturen påverkar iofs:
http://www.reuk.co.uk/Timer-Circuits-With-4060B.htm

Här var en variant där de använder en fotoresistor mot displayen istället för att koppla en kabel, på så sätt slipper man slakta den... Svagheten där är väl att den måste lysa konstant medan man ringer den men bygger man själv kunde man trigga på första ljusblinket (om det behövs) och sedan avvakta en stund innan den triggar igen. Denna använder en PIC12C508A
http://www.apogeekits.com/remote_contro ... _phone.htm

Funderar lite på hur låg temperatur mobilen klarar av...
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Tänkte att jag kunde fortsätta skriva här om det är OK, fick lite problem med vibratorn på Nokia 3210:n... Först fungerade det hur fint som helst, men så slutade den fungera, hade isär och kikade men hittade ingen uppenbart fel så jag bytte kretskort eftersom jag hade ett extra (hel telefon men utan display). Vibratorn funkade fint där med, till en början... men gav sig även där.

Själva motorn verkar OK, snurrar på fint om man kopplar på spänning.

Lödade senare dit några sladdar iaf så att jag skulle kunna mäta och i några minuter fick jag fin signal på nästan fyra volt mellan polerna - men så plötsligt var det dött igen. :-(

Trist att ha två uppsättningar och samma fel på båda. Det ligger runt 3.3V på båda polerna, den ena signalen dras lätt ner till 0V med resistor till jord. Kör man på det viset så kan man få cirka 1V spänningsskillnad mellan polerna...

Kanske funkar den igen imorgon men det verkar inte vara något som det är någon idé att koppla in, får väl köra på LED:en jag med. Det fina med vibratorn var att man kunde stänga av signal för allt annat så att den bara signalerade vid inkommande samtal. Hur länge gick att ställa in i komponeraren där man kunde ställa tonens längd.

Funderar på om man ska koppla in sig på högtalaren och sedan förstärka den signalen, vet inte om belysningen går på och av under laddningscykeln, t.ex. när laddningen är klar och när den påbörjas igen. Sen tänds den väl om det kommer SMS också, reklam från operatören t.ex.

Egentligen skulle man väl vilja skicka ett SMS, t.ex. "på" eller "av" men då krävs lite mer avancerade metoder. Nu vill man väl kunna fjärrstarta en stund innan man ska iväg någonstans i all enkelhet.

Jag har iofs en fungerande personsökare någonstans med, fast det kostar några kronor för varje sökning så det är jag inte så sugen på. Får väl höra med de närmaste annars om de har någon gammal telefon som ligger och skräpar...
jimma72

Inlägg av jimma72 »

Jag har bestämt mig för att använda ringsignalen, kommer bli tokig när felrigningar mm, startar min värmare stup i kvarten (ingen höjdare om bilen står parkerad i ett litet garage tex)

Går som sagt att ställa in för vilka nummer mobilen ska ringa så då är problemet löst. Prylen jag kommer använda är en "Ringsignalindikator" finns här:

http://www.electrokit.se/byggsatser-tel ... d_12100325

De har även en med reläutgång som är tillfälligt slut.

Man vill inte att värmaren går igång ifall någon annan mobil ringer i bilen och det löser jag med ett isoleringsmaterial jag ändå skulle använt mig av som skyddar mot fukt/kondens och är mycket lätt att få 100% tätt då det limmas ihop (bra ljudisolering). Det heter armaflex eller cellgummi och används i industrin för att isolera kylrör (som annars skulle bli plaskvåta en varm sommardag).

Återkommer med funktion när kortet kommit, fungerar det så slipper man löda i mobilen och har en lösning för knappt en hundralapp.

Återkommer när mitt nya kort kommit.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Det står inte så mycket om den men det verkar vara två modularuttag på den där jag antar att det är meningen att man ska koppla kabel från telejacket in och sedan koppla telefonen i andra jacket, dioderna drivs direkt av spänningen i telenätet...

... även om det står att den inte får anslutas till allmänna telenätet så är det väl det den är avsedd för.

Tyckte nog att ljusdetektorn var ett bättre alternativ i så fall, om man använder en programmerbar krets så kunde den aktiveras på en första signal och sedan spärra för nya insignaler under kanske en minut eller så - utifall telefonen blinkar vid ringning.

Men se där, de hade ju samma kort på elektrokit som apogeekits-länken:
http://www.electrokit.se/byggsatser-tel ... n_12000160
jimma72

Inlägg av jimma72 »

Ja du har nog rätt, jag trodde den reagerade på ljudet :(

Jag har redan kopplat in mig på ljuset men telefonen lyser när man ringer/ sms:ar även om numret är spärrat i inställningar och så vill jag inte ha det. Vill du göra det så koppla in dig på batteriets minus, klipp av en lysdiod (knappbelysning) på mitten och ta plus där, min knappbelysning lyser ej vid fulladdning etc, bara displayens belysning.

Vill alltså ha en pryl som reagerar på signalen utan ingrepp i mobilen. Tror du det går att använda en simpel mikrofon som aktiverar ett relä?

Något liknande som denna alltså.

http://saint.419.removed.us/clapsw.html
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

En tanke är väl isf att använda kontakten till headsetet och invänta signal där för att undvika att behöva ljudisolera eller dylikt mot utomstående ljud.

Om man inte vill koppla in sig någonstans inuti telefonen så är väl alternativen att detektera ljud, ljus, kanske vibrationer eller att koppla in sig på de kontakter som finns tillgängliga - vilket varierar mellan olika modeller.

Blinkar det fast numret är spärrat, vad är det egentligen för skillnad jämfört med om det är spärrat eller inte då?

Nu tror jag iofs inte det är så stor risk att någon ringer fel, men det räcker ju om man råkar få någons gamla nummer eller ett som liknar någon annans... På min vanliga mobiltelefon så tror jag inte att jag fått någon felringning alls på de över fem år jag haft det numret.

Om man vill undvika problemet med felringning så är kanske ringsignalen rätt väg att gå, många telefoner kan koppla en specifik ringsignal till ett visst nummer. Låt oss säga att man har en helt tyst signal till alla nummer utom sin egen vanliga mobil som är ett tillräckligt långt pip bara eller något som ger tillräckligt bra signal - då kommer kretsen bara att reagera när man ringer från det numret.

Jag hade väl planer på att kika på LED-inkoppling precis som du gjort nu när vibrator kontrollen av någon anledning börjat krångla efter några år i byrålådan men nu hittade jag en Nokia 6610i och en Nokia 6101 i skräplådan också - skulle gissa att de fortfarande är operatörslåsta - om den biten löser sig så har dessa båda kontakter med lite fler stift som kanske går att använda...

Fast för att screena samtalen kanske alternativet med anpassad ringsignal för visst nummer är att föredra om man inte tar till någon mer high-tech lösning där man får fram inkommande nummer eller läser av SMS. Nu tror jag inte min 3210 har den funktionen så då blir jag väl illa tvungen att kika på någon annan telefon isf.

Vi snackar väl om väldigt svaga signaler om man ska använda ringsignalen, det kommer att krävas en förstärkare som kan styra reläet. Om man skulle ha en sinus signal som ringsignal så kommer den dessutom att åka upp och ner ett flertal gånger så den kan antagligen inte användas direkt.

Troligen behövs något sånt här:
http://www.discovercircuits.com/H-Corne ... signal.htm
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Satt och undersökte telefonen en stund till och kom på vad problemet var. När man kopplat in laddaren så funkar vibratorn bara en gång till tills laddaren är urkopplad igen - då funkar den inte på första ringningen. Jag har ju lagt en egen ringsignal som bara är en kort ton.

Så jag blir tvungen att göra en egen laddkrets och koppla direkt på batteriet för att det ska fungera hela tiden. Kanske kan man undersöka kretskortet vidare och klura på om man kan tjuvkoppla men men...

Sen har jag fin signal på över 3,9V att använda för tillslaget, troligen gör jag en timer med en PIC16F628A eftersom jag redan beställt några sådana för ett annat projekt, så får PIC-kretsen slå på och av reläet sedan - som jag inte heller har just nu. Har iaf monterat en kabel med nödvändiga ledare och monterat ihop telefonen igen. Inväntar SIM-kort så att jag kan testa om telefonen fungerar som den ska först...

Noterade även att det går att ha personliga ringsignaler på den, så då kommer den bara att ringa för mitt mobilnummer eller om man vill lägga in andra nummer med. Standard signalen kommer bara vara en helt tyst signal som inte ger någon vibrationssignal.

Ett bistabilt relä hade kanske varit en enkel lösning direkt från mobiltelefonen om man inte ska ha timer. Sen kan man kanske också använda alarmet som timer om man inte har lust att gå upp tidigt på morgonen och starta värmaren.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

När jag kikade efter relä stötte jag på den här:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =136194763

Kanske man kunde köpa bara mottagardelen för 99 kr och koppla in sig på signalen där istället för den från sändaren. Om man ställer in timern på mottagaren så har man löst den biten med, enbart ett relä kostar ju i den storleksordningen.
jimma72

Inlägg av jimma72 »

Äntligen fungerar det :) Köpte en till byggsats på Kjell&C som jag kan justera längden på påslag och paus mellan påslag. Bar ner värmaren i källaren och testade allt och det fungerar klockrent :)

Här är en film när jag testar.

hogge
Kontakt:

Inlägg av hogge »

Är i farten att göra samma sak men jag har ett gsmmodem å de blir en pic som styr de hela men usch vad avundsjuk man blir när man läser att du har dieselvärmare :D
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

jimma72 skrev:Äntligen fungerar det :) Köpte en till byggsats på Kjell&C som jag kan justera längden på påslag och paus mellan påslag. Bar ner värmaren i källaren och testade allt och det fungerar klockrent :)

Här är en film när jag testar.

Vad är det som låter när telefonen slocknar? BZZzzz...

Får fortsätta mitt projekt när jag har lite pengar att ladda det nya SIM-kortet med och att köpa relä för.

Kul att se att det funkar iaf!
hogge
Kontakt:

Inlägg av hogge »

Nu har jag äntligen gjort klart min styrning till min servicebuss. känns grymt bra när jag glömmer att programera klockan på kvällen före, att bara ringa till "bilen" på morgonen. Blev en grym stabil låda dessutom. ska ta nå bilder någon dag.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Ja! Bilder!
MantaMania

Inlägg av MantaMania »

Hur har det här gått då ?

Jäkligt intressant då jag idag skapade en tråd som bland annat enkelt uttryckt handlar
om att få fart på en eberspächer i min stuga !
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=49461

Ps.
Dom Eberspächers (ford fram till -02) jag grejat med har inte nån canbus styrning.
Startas bara genom att lägga ihop två trådar....
Får jag en värmare av dig nu :mrgreen:

/Staffan
Skriv svar