Motor i örat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Raven_Lord
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 december 2010, 00:49:09

Motor i örat?

Inlägg av Raven_Lord »

Hej, jag har kollat igenom forumet men inte hittat något som hjälpte mig. Kan ju också bero på att jag noll koll på vad allt betyder då jag inte har någon vana att arbeta med elektronik.

Hursomhelst här är mitt problem. Jag hade hoppats kunna bygga in ett roterande kugghjul i mitt öra. Skumt? Javisst. Men självklart inte rakt i själva örat utan i mitt töjj smycke. Innerdiametern ligger på 16mm och djupet på 12mm. Det jag alltså försöker hitta är en motor av något slag med möjligheten att vrida ett kugghjul (helt av estetiska skäl) som får plats i det här utrymmet. Finns det ens några sådana små motorer? Då allt jag hittat på nätet består av motorer för fjärrstyrda bilar, flygplan osv.

Det är inte världens undergång om batteriet inte får plats i själva smycket, det kan man lösa på andra sätt.

Men är det någon som vet om det finns sådana små motorer och vart man skulle kunna få tag på en? Var god håll det tekniska språket på ett minimum då jag tyvärr inte har några större erfarenheter. Tack på förhand för att ni tog er tid att läsa igenom det här.
Paxmax
Inlägg: 503
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:33:20

Re: Motor i örat?

Inlägg av Paxmax »

Om du har en uttjänt mobil med vibrationsfunktion så har du en liten motor innuti.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Re: Motor i örat?

Inlägg av tompa74 »

Ha ha, vilken udda grej, coolt...
Rätt liten motor kommer det ju krävas. hmmm

Vet att det ska finns mindre ändå men kolla här till att börja med. Vibra till mobtfn.

Edit: Äsch, paxmax hann före
:)
/ Tompa
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Motor i örat?

Inlägg av zeus »

Det finns låscylindrar med sjukt små motorer, bara några mm. Svaga då förstås.

Sen skulle jag göra en sökning på piezomotor.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Re: Motor i örat?

Inlägg av Oblivion »

motorer som låter går väl bort med :P annars har man nog tinnitus ganska snabbt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11390
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Motor i örat?

Inlägg av Klas-Kenny »

Hade ju kunnat bli lite häftigt att montera små magneter i en töjning, sen en rotor med elektromagneter i mitten, så hela smycket är en motor :P
EvilGhozt
Inlägg: 286
Blev medlem: 16 juni 2004, 00:10:59

Re: Motor i örat?

Inlägg av EvilGhozt »

dom där motorerna som sitter i rc flygplan för 199kr, dom är ju jäkligt små, men också väldigt högvarviga
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11077
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Motor i örat?

Inlägg av prototypen »

"motorn" från en (kvarts)klocka. Kommer ju att synas när den går runt.

Protte
Paxmax
Inlägg: 503
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:33:20

Re: Motor i örat?

Inlägg av Paxmax »

EvilGhozt skrev:dom där motorerna som sitter i rc flygplan för 199kr, dom är ju jäkligt små, men också väldigt högvarviga
jaaa! stjärt-rotor-motorn på dom där silver-lit helisarna dom e pytte.
Raven_Lord
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 december 2010, 00:49:09

Re: Motor i örat?

Inlägg av Raven_Lord »

Tack för all hjälp, jag är bra mycket närmare mitt mål än tidigare.

Jag sitter och tittar på flera lösningar. Men när det kommer till mobil vibratorn, vad för komponenter skulle jag behöva för att kunna dra ner hastigheten på den? Det optimala vore om den gick tillräckligt sakta för att det ska synas att det är ett kugghjul.
Gimbal
Inlägg: 8022
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Motor i örat?

Inlägg av Gimbal »

Undrar om inte en liten bruschless motor skulle kunna funka. typ http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh ... oduct=9666

Problemet är (gissar jag) att du kommer behöva en specialbyggd motorstyrning för att kunna köra tillräckligt långsamt.
xobx
Inlägg: 196
Blev medlem: 14 juni 2007, 13:46:43
Ort: Där borta

Re: Motor i örat?

Inlägg av xobx »

Hur har du tänkt driva motorn? En motor + batteri får ju knappast plats :humm:
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Motor i örat?

Inlägg av PeterH »

Om du vill se att det rör sig är den bästa lösningen urverket från en liten damklocka (finns dom som bara är någon centimeter i diameter) precis som protte skrev. Du behöver bara ta bort bakstycket och montera klockan i örhänget. Du kommer se kugghjulen som rör sig och den har färdig strömförsörjning som håller minst ett år! Om du pillar bort visarna och urtavlan kan du kanske se kugghjul även på den sidan, dubbelt så coolt alltså! 8)
Gimbal
Inlägg: 8022
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Motor i örat?

Inlägg av Gimbal »

En klocka är dock så långsam att det inte är uppenbart att den rör sig överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Motor i örat?

Inlägg av PeterH »

Du tror väl inte att alla kugghjul i en klocka snurrar lika sakta som timvisaren? :lol:



Skriv svar