Max232, tre snabba..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Zajber
Kontakt:

Re: Max232, tre snabba..

Inlägg av Zajber »

Hehe, det är ju ingen dum uppfinning alls. Har inga liggandes dock.

Jag ska testa den i morgon. Återkommer med resultat.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Eller oxå är hållare en mycket dum uppfinning -en felkälla. Men på denna typ av kort hade jag nog satt en hållare :)
Användarvisningsbild
Zajber
Kontakt:

Inlägg av Zajber »

Vad är det som kan gå gå fel med en ic-hållare? Bara av nyfikenhet, den är ju inte så avancerad. :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Speciellt billiga hållare får problem med kontakterna efter ett tag. Speciellt om kortet utsätts för extrema temperaturvariationer, fukt eller vibrationer.
Användarvisningsbild
Zajber
Kontakt:

Inlägg av Zajber »

Hehe ok. :)

Nu är inte detta miljön för mitt projekt men helt klart en sak att tänka på i framtiden. Man lär sig mycket här på EF.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

snyggt! :bravo:
Användarvisningsbild
Zajber
Kontakt:

Inlägg av Zajber »

Tack jesse!

Tyvärr får jag informera om att koret inte funkar. :(
Kan dock bero på att jag matar det med mitt stora labbagg.
Ska felsöka vidare snart. Men jag får bara random tecken i mitt konsollfönster samt inget på utgången då jag kollar med skåpet.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det där säger inte ett smack.
Du måste tala om hur det är kopplat, hur du "kör"
och vad du ser för resultat. Och du har väl byggt
samma koppling på en labbplatta eller liknande först ?
Eller fixar du kretskort direkt på en höft ?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Har inte du satt en dsub hane på ditt kort?
Det bör vara en hona så som du ritat det hela....

Swech
Användarvisningsbild
Zajber
Kontakt:

Inlägg av Zajber »

Det sitter en hane på kortet. Men pinout för han och hon -kontakterna är väl samma?
Jag har utgått från något liknande http://www.8051projects.net/serial-comm ... max232.png
Eller blir det omvänt från kabeln?

Jag har ju kopplat upp detta på labbplattan tidigare, dock utan DB9-kontakten.
Hur jag har kopplat det är ganska självbeskrivande. DB9-till dator. Matar kortet med 5v från mitt stora labbagg. Mäter utsignalen på TTL-sidan med oscilloskopet enligt tidigare inlägg.
Jag har inte haft tid att felsöka det själv ännu.
Ska mäta på insignalen strax och se om jag har missuppfattat pinouten på DB9:an, vilket jag misstänker är boven i detta just nu.
Men samtidigt så har jag "hört" att det inte ska vara så "bra" utspänning på stora labbagg. Vilket kan påverka 232:an.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Vadå, hade du inte ställt in labbagget på 5 volt eller vad är det för fel med det?

Du har byggt efter schemat i första inlägget eller?

Jag ser att C4 är vänd fel. Den ska ha minus till +5 volt eftersom V+ ligger på kanske 7-12 volt. Sedan ser jag inte någon konding mellan +5V och GND?

>"Men jag får bara random tecken i mitt konsollfönster"

OK, men vad matar du in på stiftlisten på TX? (alltså T1IN). Om den är oansluten kommer det givetvis en massa skit in. Om du inte vill sända massa skräp med den behöver du ha den ansluten till +5V med ett pull-up-motstånd, t.ex 10kΩ.

Om du nu har ett scope - om du matar ut tecken manuellt från PC:n med tangentbordet hinner du ju knappast se tecknet på scopet innan det är borta igen. Du ska helst mata ut massor av likadana tecken i en strid ström så att du kan få fram mönstret på scopet. Sedan kan du ju börja med att kolla att du får in nåt överhuvudtaget på DB9 kontakten genom att mäta signalen där - dvs på X1 pinne3... sedan kolla att du får samma på pinne 13 (R1IN) på MAX232. om du får det kan du sedan börja leta efter liv på utgången, pinne 12, och till sist stiftlisten X2-2.

Om du sedan kopplar en processor med sina RX- och TX till stiftlisten så kan du göra så att du sänder samma tecken hela tiden för att se om det kommer fram. Du kan också kontrollera baudrauten lätt genom att sända t.ex. ascii 'U' vilket motsvarar 0x55 - det blir 01010101 binärt och skickas med start och stoppbit som 0101010101 (data skickas med nolla som startbit - efter denna kommer LSB, dvs bit 0 i databyten följrt av bit1,2,3,4,5,6 och 7, sedan en etta som stoppbit) om du använder det enklaste och vanligaste protokollet en stoppbit utan paritet.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det sitter en hane på kortet. Men pinout för han och hon -kontakterna är väl samma?

Javisst, men det som är ingång på ena sidan blir ju utgång på andra sidan.

På en 25-pol hane (DTE) så skall pin 2 (TXD) vara utgång och pin 3 (RXD) vara ingång. En 9-pol är tvärtom på pin-nummerna 2 & 3. Sedan övriga pinnar utgående från detta resonemang.
Användarvisningsbild
Zajber
Kontakt:

Inlägg av Zajber »

Jag tänker på denna tråd ang labbagg: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =9&t=45385

Nu ser jag också att C4 är felvänd.

Jag har jordat TX-pinnen på TTL-sidan för att det inte ska bli något brus på den utan resultat.

Sen har jag aldrig haft några problem att läsa en RS232-signal med mitt skåp. Jag tiggar bara på lämplig nivå och kör single-mode. Då låser den fast signalen och man kan läsa den efteråt. Funkar klockrent när man sniffar diverse rf-signaler.

Tack för tipsen!

Men som sagt jag ska kolla igenom det hela senare. :)
bearing

Inlägg av bearing »

TX-pinnen ska vila hög på TTL-sidan, inte på GND. GND är startbit, vilket kanske tolkas som konstant sändning av datorn.

Jag skulle helt enkelt ha kopplat ihop TX och RX på TTL-sidan, och skrivit några bokstäver i terminalprogramet. Ifall den funkar ekas det som skrivs.

Hyperterminalen (och även andra terminalprogram i MS Windows) brukas kunna låsa sig i tid och otid, så kolla först att hyperterminalen funkar, genom att koppla ihop pinne 2 och 3 på serieporten.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Å? sjutton, att labbagg kunde vara så kassa trodde jag inte. Jag tycker jag har hur fin och jämn spänning ut som helst, om jag kollar mitt, oavsett belastning. Men det är klart, lite jobbigt är det ju att behöva fininställa det till exakt 5 volt.

nån som har tips på ett något mindre buggigt terminalprogram för Windows XP?
Skriv svar