Koppla in likriktare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: Koppla in likriktare

Inlägg av SeniorLemuren »

Om växelspänningen är reglerad till 12 volt som ju anges så borde en brygga och ett litet mc-batteri vara ok. Då får man en relativt stabil 12 Volt och man är garderad för underspänning vid låga varvtal.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Där ser man... 0.9 konstiga siffror.. men nu vet jag inte några detaljer kring din avgastemperaturmätare, vad den tål osv... men jag skulle säga att med enbart likriktaren utan kondensator kommer du från 12V AC få en pulserande likström som varierar mellan 0 och ca 16 volt. Om den ska ha 12V likström så kan den definitivt pajja av det.

Det behövs dels en kondensator som ser till att du får likström hela tiden, inte bara pulser. Kondensatorn kommer att höja utspänningen så att den ligger nära topparna hela tiden , dvs omkring 15-16 volt. Om temperaturmätaren ska ha 9-12 volt DC behöver du därför också en spänningsregulator för 12 volt, t.ex. denna: 73-131-42. Den regulatorn kräver i sin tur att du har en liten kondensator på 0.1 till 1 µF på utgången.

Om det inte är sinusvåg utan kapade toppar kan det vara så som lemuren säger så kanske du hamnar under 12V på DC sidan (fortfarande med kondensator) , men det får du nog testa först. (dioderna tar bort 1.2 volt från maxspänningen i alla fall).
Aidantausta

Inlägg av Aidantausta »

xxargs: Jo voltregulatorn ger också ut likspänning till andra komponenter, tex till de variabla avgasventilerna mm.
Men anledningen till att jag vill likrikta växelspänningen med ursprung från lys spolen är att jag inte vet hur mycket effekt temperaturmätarentar och vill hellre använda den till att kompenser en borttagen lykta för att inte bränna lindningarna på lysspolen och samtidigt inte överlasta andra spolar.

Bild

Senior Lemuren: Ett litet batteri är tyvärr uteslutet, pga vikt och extremt liten platsåtgång.

jesse: Det vet tyvärr inte jag heller då inga specifikationer finns antecknade på varesig mätare eller nerskrivet någon annanstans. Annat än att den klarade av AC på tomgång och några tusen RPM upp i registret innan motstånden på inkommande sida brann upp.

Frågan återstår ju dock om jag använda plus 12v ac på ena sidan likriktarbryggan och bara bygla över till andra sidan?
Eller om jag behöver 2st plus 12v ac.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Växelspänning har ingen plus. Och nej du kan inte blygla över.

Jag gissar att spänningen är i förhållande till chassijord. Du ska du ansluta fas och jord, eller nolla vad du nu vill kalla den. Men spänningen måste hela tiden vara i förhållande till något.

Det heter spänning inte volt. Volt är enheten.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om det är PM-generator så kan du inte överlasta spolarna utan det som händer är att spänningen sjunker så fort strömmen når generatorns strömgräns.
MC-regulatorer reglerar spänningen med just att kortsluta generatorspolen då det också får effekten att det sluta dra effekt från motorn när det är kortslutet.

generator är _inte_ som bilbatterier när de kortsluts utan de är som en labbagregat med strömgränsen satt på 1 Ampere och voltregleringen är motsvarande varvtalet på motorn - så länge strömmen är under en ampera så blir spänningen så hög som man skruvar upp voltregleringen - men så fort man når 1 Ampere så höjs inte spänningen längre hur mycket man än skruvar upp voltregelringen - på det sättet fungerar PM-generatorer.

Att du tycker att spänningen begränsas _kan_ bero på att ljusslindningen har mycket magnetiskt gemensamt med de andra lindningen som matar elektroniken och när den kretsen börja reglera genom att den börja shunta ström genom sin shuntregulator eller med kortslutning av generatorspolen så kan det också minska på spänningen till ljuslindningen.

lite som slav och masterlindningen på en switchad kraft till en PC där 5 eller 3.3 voltslindningen också påverkar 12-voltslindningen till diskarna.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

man brukar räkna så att om man har en spole efter likriktaren så får man

inAC * 0,9 = utDC

har man en kondensator efter likriktaren så blir det ju istället

inAC * 1,4 = utDC

sedan så kan man labba lite med värdena igenom att kombinera spolar och kondingar och på sådant sätt få en steglöst valbar utspänning mellan 0,9-1,4 ggr vAC värdet

jag har använt detta knep flera ggr när det gäller nätdelar till rörförstärkare, men hur det fungerar för så låg spänning som 12v vet jag ej, ej heller vilket värde på spolen man kan testa med
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jo, en sådan likriktare som du har länkat till på ELFA fungerar ju bara om antingen AC eller DC-sidan är helt isolerad från jord. Och jag kan ju misstänka att det inte är så, utan du vill ha ut +12V likström i förhållande till jord, inget annat, och att din AC givetvis också är EN ledare som ger AC i förhållande till jord.

Om di ska ha ut likström från den så behöver du använda en enkel diod.

Men temperaturmätaren, hur ser den ut, analog, digital, mekanisk? Om det inte är någon märklig konstruktion kan jag inte föreställa mig att den drar särskilt mycket ström. Det är ju inga effekter som ska ut - bara mätsignaler, så allt blir ju så mycket enklare att koppla den på din befintliga 12V DC nu när du redan har det, och om du oroar dig för spänningen över den obelastade lysspolen , så sätt dit ett motstånd bara.
Skriv svar