hur kopplar jag en lins till en cmos?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: hur kopplar jag en lins till en cmos?

Inlägg av tecno »

Detta med att fästa optik. Du behöver följande:

1. *kameradel* i en fattning/fäste (själva chipet måste ju monteras ihop med rätt driv elektronik = kameradel)
2. Anpassad optik, ska det var en fast optik eller ska dessa vara utbytbara? Att hitta rätt optik till nya chip är inte alltid så enkelt som man tror.

Då du har dessa i hand med datablad och mekaniska ritningar *** är det dags att tillverka ett anpassat fäste, jag skulle göra detta i aluminium eller ännu hellre i titan då jag tar för givet att vikt/hållbarhet är av största vikt. Plast hör inte hemma i såna fattningar/fästen.

*** redan här kan man stöta på patrull att vissa bitar helt enkelt inte passar ihop.

Hoppas detta är lite mer givande så blir TS nöjd och jag slipper höra lemurens gnällande.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Titta även på ephel-kamerakomponenterna, går att plocka ihop sin egen kamera från bitar där:
www3.elphel.com
bearing

Inlägg av bearing »

http://www.bhphotovideo.com/c/product/2 ... older.html

Det svåra tror jag är att programmera FPGA:n som ska läsa sensorn, komprimera bilden, och spara den på lagringsmediet. Att utforma och tillverka kretskortet är nog inte det lättaste heller.

Tänk på att objektiv med C- eller CS-fäste är rätt stora, det som jag har väger flera hundra gram. Diametern på gängfästet är 1 tum, har jag för mig. En så stort objektiv tror inte jag lämpar sig för t.ex. en hjälmkamera.
Användarvisningsbild
Motormannen

Inlägg av Motormannen »

Jag är lite intresserad av vad du ska använda den till samt vilka andra extrafunktioner du vill ha som inte POV.HD har?
ostersund

Inlägg av ostersund »

Läst alla svar! Jättebra! Tack skall ni ha.

POV HD har många bra funktioner. Men det är just hårdvaran som jag vill ha annorlunda.

Har bara idéer än så länge. De flesta, även jag, tror ju att detta är ett stort och dyrt projekt.

Tanken är att den skall vara betydligt mer stryktålig. Och kunna fungera i minusgrader. Det gör
inte poven atm. Hur man löser detta, det vet jag inte. Att ha en SSD som lagringsmedia har slagit mig.
Om det går att omsätta, i ungefär samma utformning som poven låter jag vara osagt.

Värt att tillägga är att jag avser inte att ha någon liten skärm på min basenhet. Då avsikten är att
ha så mycket lagringsutrymme så att man inte behöver redigera "on-the-fly".

Användningsområdet är stort. Finns många extremsportare som vill ha stryktåligare utrustning,
äventyrare osv. Finns säkert fler sorters verksamhet som vill kunna dokumentera mycket och i bra bildkvalité.
Användarvisningsbild
Motormannen

Inlägg av Motormannen »

Har en kompis till mig som gör kameror till industrin. Dom värms upp elektriskt. Isolera och låt en watt gå åt till uppvärmning?
Isolationsmaterialet kan ju också agera stöt dämpning.

EDIT. uppvärmningen kan man kanske slå av / på när den behövs. Antingen manuellt eller automatiskt. Om man vill spara batteri.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

För att ge dig lite perspektiv.
Jag har varit inblandad i ett projekt med en 3 megapixelkamera.
Alla vi konstruktörer som var inblandade var mycket kompetenta och erfarna, strömförsörjning FPGA, signalbehandling i mjukvara (utresultatet var "bara" stillbilder i JPG) mönsterkortslayout, mekanik mm.
Detta resulterade i ca 1200 timmar konsulttid till fungerande funktionsmodell, att produktifiera det hela och minska storleken hade nog tagit ca 1000 timmar minst ytterligare.

Du förefaller inte ens vara i närheten av vår kompetens (absolut inget illa menat bara ett konstaterande).
Så om du skulle ro ett sånt här projekt i hamn under 3000 timmars hårt arbete.
Investeringar i utrustning för minst 500kSEK troligen betydligt mera.
Samt mjukvara för runt 100kSEK eller externa konsultkostnader på minst 200kSEK.

Då blir iallafall jag skitimponerad och du har en fullständigt guldkantad framtid som elektronikkonstruktörskonsult i 1000:-/h + moms klassen, framför dig.
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Jag hoppar in och ställer en konkret fråga:
Är det nån som vet vart man kan köpa optiska delar?
Linser, bländare, hållare, hus m.m...
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

MiSTer
Det är nog enklare att köpa en färdig optik, att plocka ihop en sådan från lösa delar går men knappast försvarbart rent ekonomiskt. Att sen hitta lösa delar ja se det kan bli en lååååååååååång resa att överhuvudtaget hitta nåt vettigt för att sen inte tala om linser. Kan du optik beräkning och har alla nödvändiga resurser för att kitta ihop linselement mm mm mm mm ja listan är oändlig.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Hej MISTer, jag har noterat att du tror du vill använda en C-mount lins jag vet inte direkt varför men om man kollar lite så verkar S-mount vara vanligare för mindre kameror. Hur som hels med det. Jag tror du ska försöka hitta någon leverantör på nätet som är intresserad av att hjälpa dig med just problemet optik till c-mos. Efter att ha följt denna tråd så verkar det inte finnas just denna kompetens här (detta är ju trots allt ett elektronikforum).
Jag kollade som hastigast och hittade en länk som exempel:

http://www.lensation.de/en/products.html

Men det är bara en bland mängden. Min erfarenhet är att man blir mycket professionellt bemött om man mailar in sina frågor till tekniska avdelningar på företag.

Slutligen, trots att det finns en hel del, enligt deras egen mening mer kvalificerade än dig på detta forum, som inte tror på dina möjligheter att komma fram till en färdig produkt, så säger jag bara: GO FOR IT.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> så säger jag bara: GO FOR IT.

Ja, det är ju enkelt att säga, om man inte behöver stå för det också.

Vad skulle det vara för mening om alla bara svarar "GO FOR IT" på precis
alla, mer eller mindre tokiga, idéer som dyker upp på forumet ?

Därmed inte sagt att just denna ide med en HD-filmkamera *måste* vara tokig...
ostersund

Inlägg av ostersund »

limpan4all skrev:För att ge dig lite perspektiv.
Jag har varit inblandad i ett projekt med en 3 megapixelkamera.
Alla vi konstruktörer som var inblandade var mycket kompetenta och erfarna, strömförsörjning FPGA, signalbehandling i mjukvara (utresultatet var "bara" stillbilder i JPG) mönsterkortslayout, mekanik mm.
Detta resulterade i ca 1200 timmar konsulttid till fungerande funktionsmodell, att produktifiera det hela och minska storleken hade nog tagit ca 1000 timmar minst ytterligare.

Du förefaller inte ens vara i närheten av vår kompetens (absolut inget illa menat bara ett konstaterande).
Så om du skulle ro ett sånt här projekt i hamn under 3000 timmars hårt arbete.
Investeringar i utrustning för minst 500kSEK troligen betydligt mera.
Samt mjukvara för runt 100kSEK eller externa konsultkostnader på minst 200kSEK.

Då blir iallafall jag skitimponerad och du har en fullständigt guldkantad framtid som elektronikkonstruktörskonsult i 1000:-/h + moms klassen, framför dig.
Bra input! Ger mig lite perspektivt.

@SeniorLemuren
Yes, har kollat på den sidan! Finns mycket. Du har nog rätt i att det skall vara en S-mount.

@sodjan
Ja det är nog rätt så tokigt. Men fett coolt om man får ihop den! Eller hur!! =D
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

På frågan "Genomförbart ?" så svarar jag, JA, men inte om du samtidigt ska uppfylla önskemål 1 och 2 till en genomförbar kostnad :)
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

SeniorLemuren skrev:Hej MISTer, jag har noterat att du tror du vill använda en C-mount lins
Vad får dig att tro detta att han letar efter optik med C-fattning?
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Gud, jasså du tänkte bygga en extremsport kamera?

Du kommer aldrig kunna bygga något billigare än den för $599 du länka till. Tyvärr omöjligt. Alla de lösa delarna skulle kosta bara tiodubbla, sen ska du få ihop det med. Köp en POV.HD för några tusen och modifiera den såfall.

Men om du verkligen ger dig på det, lycka till!
Skriv svar