Puls generator för att reglera Khantaltråd

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
säter

Re: Puls generator för att reglera Khantaltråd

Inlägg av säter »

hcb skrev:>Jag kan tyvärr inte beräkna vilket flöde som blir det rätta

För att få en uppfattning om den nödvändiga tillförda effekten är det absolut nödvändigt att veta massflödet. Luft har en ungefärlig värmekapacitet Cp≈1 J/(gK) och en densitet på i runda slängar litet drygt 1 g/l (den är förstås temperaturberoende), så det är bara att sätta igång och räkna :)
Det mesta av värmeöverföringen lär bli att ske som konvektion.
När man inte vet värmeöverföringskoefficienten blir det nog inte så enkelt att räkna på.
Jag tror man måste prova sig fram.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jo, men oavsett värmeöverföringsmekanismen måste energibalansen ju vara uppfylld. I alla fall borde man kunna få en uppfattning om vilken storleksordning den tillförda effekten skall ligga på.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Uppfinnar Jocke skrev:Vad hände med http://www.panasonic-electric-works.se/ ... an_030.pdf med 72-032-04 och en 75-420-30? Jag söker efter så billiga komponent lösningar som möjligt och denna var väl lämplig att bygga vidare på?
Det där handlar ju bara om själva "strömbrytaren" för tråden. Men du behöver ju nånting som styr när/hur mycket strömbrytaren skall vara påslagen. Det är där du behöver en PID-regulator (du kanske inte behöver det i slut-applikationen, men ska du prova dig fram är det vettigaste lösningen).

Ska du skriva en egen regler-algoritm så bör du i princip köra nån form av stegsvar eller liknande och använda transform för att få fram hur du skall reglera.

Om flödet från fläkten och lufttemperaturen är relativt stabila (varierar väldigt långsamt) så räcker det kanske med PI-reglering.
Skriv svar