Vad är det här för komponent, Avgastemperaturmätare
-
Vad är det här för komponent, Avgastemperaturmätare
Råkade koppla 12V ac till min avgastemperaturmätare som ska ha 12V dc och brände sådels dessa komponenter:
De är märkt med R1 respektive R21 på kretskortet så det måste ju vara några resistorer av någon sort, men vad kan det vara?
Vad jag kan se så är märkningen på dem "1580" eller något liknande, 15 syns klart och tydligt men 8an är lite svår att bedömma om det verkligen är en 8a.
Så vad kan det vara för något och vart kan jag köpa dem?
Dem kommer direkt från utaget till stömkällan med endast en säkring "F350" och en diod "D1" imellan.
De är märkt med R1 respektive R21 på kretskortet så det måste ju vara några resistorer av någon sort, men vad kan det vara?
Vad jag kan se så är märkningen på dem "1580" eller något liknande, 15 syns klart och tydligt men 8an är lite svår att bedömma om det verkligen är en 8a.
Så vad kan det vara för något och vart kan jag köpa dem?
Dem kommer direkt från utaget till stömkällan med endast en säkring "F350" och en diod "D1" imellan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Vad är det här för komponent, Avgastemperaturmätare
Komponenten U1 ser ut att vara en spänningsregulator, så de trasiga
motstånden är nog till för att sänka 12V till något lägre spänning
~8V kanske. Detta för att minska värmeutvecklingen i regulatorn U1.
Värmen blir i de (trasiga) motstånden i stället.
Vad står det på U1, 78M05 eller?
Har du lite tur så har instrumentet klarat sig eftersom dioden D1
har halvvågslikriktat 12V AC:n så plus och minus har varit rätt.
(toppvärdet för 12V AC blir ca 17V )
Motståndet märkt 1580 kan vara på 158ohm (ev. 1% tolerans)
annars är de ofta märkta med tre siffror. T.ex. 103 = 10000ohm
(sista siffran 3 är antalet nollor).
Motstånd med 1% tolerans eller bättre använder ofta fyra siffror,
I ditt fall blir det 158 och "noll nollor", dvs 158ohm.
motstånden är nog till för att sänka 12V till något lägre spänning
~8V kanske. Detta för att minska värmeutvecklingen i regulatorn U1.
Värmen blir i de (trasiga) motstånden i stället.
Vad står det på U1, 78M05 eller?
Har du lite tur så har instrumentet klarat sig eftersom dioden D1
har halvvågslikriktat 12V AC:n så plus och minus har varit rätt.
(toppvärdet för 12V AC blir ca 17V )
Motståndet märkt 1580 kan vara på 158ohm (ev. 1% tolerans)
annars är de ofta märkta med tre siffror. T.ex. 103 = 10000ohm
(sista siffran 3 är antalet nollor).
Motstånd med 1% tolerans eller bättre använder ofta fyra siffror,
I ditt fall blir det 158 och "noll nollor", dvs 158ohm.
-
På U1 står det exakt som du säger 78M05.
Vad kallas just den här typen utav resistans, tycks inte hitta något liknande hos Elfa.
Finns det kanske något sätt att mäta upp regulatorn utan att koppla in den till en spänningskälla?
Vad kallas just den här typen utav resistans, tycks inte hitta något liknande hos Elfa.
Finns det kanske något sätt att mäta upp regulatorn utan att koppla in den till en spänningskälla?
-
Elfa har vanliga metalfilmsresistanser på 158Ohm 0,6W. Tror du/ni dem går att använda istället?
Hittade en chipresistans på amerikans sida som hade just 158Ohm 1/6W vilket är säkerligen det jag söker men det känns trist att beställa ett par ynka resistanser.
Hittade en chipresistans på amerikans sida som hade just 158Ohm 1/6W vilket är säkerligen det jag söker men det känns trist att beställa ett par ynka resistanser.
Tyvärr är risken ganska stor att fler saker har ”dött” av växelspänningen, det räcker med uS för att göra slut på flera av de ingående komponenterna.
Men vi håller tummarna!
Men vi håller tummarna!

-
Jag hoppas på det bästa.
Mätarna funkade kanon att starta osv medans maskinen stod på tomgång och inte utvecklade så hög spänning, 6-9V kanske. Den räknade rätt på temperaturen osv
Men när jag körde iväg och gasade på extra så steg givetvis spänningen och båda mätarna (har 2st) dog direkt helt tvärt. Så hoppas att det var resistanserna som tog smällen.
Funkar det dock att köra på en resistans med högre watt än std? det gör väl den bara mer tålig mot högre strömmar? Vilket iof inte behöver vara spec bra det heller..
Mätarna funkade kanon att starta osv medans maskinen stod på tomgång och inte utvecklade så hög spänning, 6-9V kanske. Den räknade rätt på temperaturen osv
Men när jag körde iväg och gasade på extra så steg givetvis spänningen och båda mätarna (har 2st) dog direkt helt tvärt. Så hoppas att det var resistanserna som tog smällen.
Funkar det dock att köra på en resistans med högre watt än std? det gör väl den bara mer tålig mot högre strömmar? Vilket iof inte behöver vara spec bra det heller..

Högre effekt (mer Watt) är inga problem, de blir oftast bara lite större fysiskt.
Elektrolytkondensatorerna på 100uF 16V (2st) nedanför U1, är de
ihopkopplade med kopparbanan till vänster om Q2 som går till
de "uppeldade" motstånden?
78M05 ska väl tåla 35V på ingången, men sitter elektrolyterna
på "rätt ställe" före regulatorn U1 så tar de säkert bort en del av
överspänningarna. Utan de nu trasiga motstånden så
hade de nog exploderat efter ett tag om spänningen var
långt över 16Volt.
Tror inte att värdet är så kritiskt där, kan gå bra med 150ohm.
Går säkert att löda in två vanliga motstånd för hålmontering, lite
pyssel är det och böja till benen men det går.
Snyggast blir det givetvis med samma storlek på motstånden som
originalet var på.
ihopkopplade med kopparbanan till vänster om Q2 som går till
de "uppeldade" motstånden?
78M05 ska väl tåla 35V på ingången, men sitter elektrolyterna
på "rätt ställe" före regulatorn U1 så tar de säkert bort en del av
överspänningarna. Utan de nu trasiga motstånden så
hade de nog exploderat efter ett tag om spänningen var
långt över 16Volt.
Tror inte att värdet är så kritiskt där, kan gå bra med 150ohm.
Går säkert att löda in två vanliga motstånd för hålmontering, lite
pyssel är det och böja till benen men det går.
Snyggast blir det givetvis med samma storlek på motstånden som
originalet var på.
-
Jo.
Det går från motstånden till kondingarna och från kondingarna till Q2. Mellan kondingarna har jag ett motstånd på 584ohm
Över dioden D1 har jag 578Ohm, tror ni/du att det är lika att beställa en ny sådan också? Märkt med GW4007, likriktardiod?
Det går från motstånden till kondingarna och från kondingarna till Q2. Mellan kondingarna har jag ett motstånd på 584ohm
Över dioden D1 har jag 578Ohm, tror ni/du att det är lika att beställa en ny sådan också? Märkt med GW4007, likriktardiod?
Om du inte byter 78M05 när du ändå byter grejer, så bör du nog provstarta med ett reglerbart nätaggregat och höja spänningen sakta och mäta på utgången från 78M05 (löd på en trådsnutt på lämpligt ställe så slipper du fundera på om mätpinnarna ger kontakt), och avbryta ifall spänningen blir för hög.
Det skulle kunna vara så att de där två likadana elektrolyterna (10uF 16V tycker jag det ser ut som) nere till höger har skadats. De kan också ha hindrat resten av kretsen från att paja. Om du ska kunna lita på att mätaren håller länge så skadar det nog inte att byta dem också, åtminstone om de ligger på ingångssidan av 78M05. Nån som har bättre koll på hur mycket stryk kondingar tål får gärna säga nåt här, jag gissar bara kring dessa.
Att du ser t.ex. 578 ohm över dioden är nog mer att du har en viss spänning över den. Om det inte är så att mätaren är märkt med en diodsymbol för ett mätområde så får du helt enkelt lära dig vilket "ohm-tal" en diod normalt ska ge. Provmät på en frisk diod från bra-att-ha-lådan...
Det skulle kunna vara så att de där två likadana elektrolyterna (10uF 16V tycker jag det ser ut som) nere till höger har skadats. De kan också ha hindrat resten av kretsen från att paja. Om du ska kunna lita på att mätaren håller länge så skadar det nog inte att byta dem också, åtminstone om de ligger på ingångssidan av 78M05. Nån som har bättre koll på hur mycket stryk kondingar tål får gärna säga nåt här, jag gissar bara kring dessa.
Att du ser t.ex. 578 ohm över dioden är nog mer att du har en viss spänning över den. Om det inte är så att mätaren är märkt med en diodsymbol för ett mätområde så får du helt enkelt lära dig vilket "ohm-tal" en diod normalt ska ge. Provmät på en frisk diod från bra-att-ha-lådan...
-
Beställde hem ny L78m05, nya elektrolytkondingar och några 158ohm 0.6W säkringar.
Hoppas att elfa är lika snabb som vanligt.
Hoppas att elfa är lika snabb som vanligt.
-
Monterade i nya vanliga motstånd, nu funkar båda mätarna kanonfint igen =)
tänk på att 1580 också kan betyda 15R0 - dvs. 15.0 Ohm
Dvs. att det du tolkar som 8 egentligen kan vara ett 'R' - inte lätt att se om det är bränt ock koksat.
15 Ohm ger också bättre förutsättning för ett snabbt uppeldande i jämförelse om det var 158 Ohm om det matas med 12 Volt - vilket också kan ge en hint om vilken dekad motståndet arbetar inom...
Dvs. att det du tolkar som 8 egentligen kan vara ett 'R' - inte lätt att se om det är bränt ock koksat.
15 Ohm ger också bättre förutsättning för ett snabbt uppeldande i jämförelse om det var 158 Ohm om det matas med 12 Volt - vilket också kan ge en hint om vilken dekad motståndet arbetar inom...
-
Nah är ganska säker på att det var en "8"a. I och med att dem funkar bra igen också.
Var mest osäker på om det var en 8a eller 6a då ena sträcket inte syntes men definitivt inget R.
Var mest osäker på om det var en 8a eller 6a då ena sträcket inte syntes men definitivt inget R.