Nybörjare: Val av kondensator till IR mottagare?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
euph0ria

Nybörjare: Val av kondensator till IR mottagare?

Inlägg av euph0ria »

Hej!

Ny på forumet och ny inom elektronikens värld. Har bestämt mig för att börja lite smått att lära mig olika saker och har införskaffat en Arduino med tillbehör.

Jag tänkte börja med att bygga en IR mottagare och vill använda mig av komponenten: IRM8601S
Datablad: http://www.datasheetarchive.com/pdf-dat ... 95580.html

I databladet vilket jag inte egentligen kan utläsa så förstår jag det som att jag bör ha en kondensator på 47 uF och även en eller två resistorer? varav den ena bör vara 47 ohm.

Jag har 5 V i VCC i kretsen från Arduinon.

* Finns det någon vänligen själv som kan tipsa om vilken kondensator jag bör välja från ELFA där jag tänkte lägga ordern och varför just den? (så att jag lär mig något..)
* Hur viktigt är just 47uF, kan man flexa? Större / mindre?

Tackar och bockar!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Nybörjare: Val av kondensator till IR mottagare?

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

kondingen är till för avstörning, du kan ta den större om du vill, men helst inte mindre, även om det troligen fungerar ändå
euph0ria

Inlägg av euph0ria »

Tack för det,

Skulle den här vara lämplig?

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19089

Hur bör jag tänka kring VDC?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Kondensatorn du länkar till är på100 uF Om du ändå ska köpa en kondensator så köp en med det föreslagna värdet, det blir inte bättre om man sätter dit en större konding än den beräknade. I det här fallet är det inte så viktigt så har du en konding liggandes i lådan som är på 100 uF och klarar 5 volt med marginal så är det ok, men i andra fall kan det vara kritiskt att avvika för mycket på värdet av komponenter eftersom kretsen kanske inte får den funktion den är beräknad för.
Skriv svar