Kitamura MyCenter 1 -91 - ibruktagning och inlärning

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Re: Kitamura MyCenter 1 -91 - ibruktagning och inlärning

Inlägg av DW »

Rengörings tips.
MPG´n sitter fast med en/alt två spårskruvar. Öppna och dra av de från potensiometeraxeln den sitter på,
så kommer du åt för rengöring. Brukar vara en axel som är nedfräst 50%. Maskinen vet ju inte var MPG har suttit
så du lär ju inte få något fel vid omstart.

-visst är det kul med rengöring när man köpt en ny grej :tumupp:
Användarvisningsbild
stenberg

Inlägg av stenberg »

Tanken är, att inte ta in ett enda verktyg i lokalen förrän allt är i körskick :) Just för att jag inte skall lyckas skruva loss något under rengöringsprocessen. Det brukar sluta illa då man alltid verkar börja skruva isär saker för att kolla hur de fungerar och till slut har man en hög med skrot och ett till evighetsprojekt.
Jag skall testa lossa den och lägga den i diskmaskinen någon gång då kaptenen i huset är bortrest, tack för tipset :)
Det börjar, i övrigt, vara dags att flytta maskinen till sitt slutliga läge och montering av palettväxlare nu..
Skrubbade rent palettväxlaren idag också.

Verktygsväxlaren var full med spån. Den verkar vara dåligt skyddad och tryckluftpistolen verkar har varit framme litet väl ofta.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

STOPP, inte aluminium i diskmaskinen! Maskindiskmedel är basiskt och eventuellt är ratten lackad.
Annars kör jag gamla grytor i alu men har du otur är den kritvit när du öppnar. Så den får du handdiska.
(fråga kapten hur man gör :) )
Användarvisningsbild
stenberg

Inlägg av stenberg »

Hmm..
Hur fasen skall jag lyckas flytta manicken ca 3m bakåt, 1m åt sidan?
Det finns inte tillräcklit med utrymme för att använda trucken iom. att den bara går att lyfta en väg med truck.
Jag har letat igenom staden efter skridskor men ingen verkar sälja sådana.
Kunde tex. 4st billiga 2-tons domkrafter med hjul fungera om man tog det riktigt försiktigt? Övriga idéer?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Lyft upp den på något så du kan köra in med trucken från båda hållen.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, drog min excenterpress på en stark pall lyft, inget jag rekommenderar om man inte har väldigt starka nerver, men det fungaread, dock pajade ventilen till cylindern på den pall lyften... :mrgreen:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Skaffa några rörbitar och rulla den på.
Fungerar utmärkt för kortare avstånd, om maskinen är slät på undersidan.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Exakt som säter säger.

Jag rullar in allt i min trånga verkstad på 20mm axlar ca 1m långa. Du behöver bara 3st.
Rullar den av händer ju inte så mycket på 20mm.
Sopa noga, ett spett eller talga o block om du är rädd om golvet.

Sen bygger du dej en maskindomkraft med hjälp av 2st 4-kantsprofiler 40 resp 45mm och ett rejält plattjärn
som underlägg. 200x100x15mm. Se bara till att underlägget blir lite längre än lyftplattan, så den inte kan välta.
Domkrafter är billiga på Biltema.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
stenberg

Inlägg av stenberg »

Jo, att rulla den på axlar verkar nog vara den billigaste och enklaste lösningen. Skall ta med någon hjälpreda på pilsnerlön och göra ett försök imorgon. Var just och kollade hur den ser ut it botten och den verkar nog vara plan bara man skruvar upp fötternas skruvar så de inte sticker ner. Tack för tipset och bekräftan, att det fungerar!
Lägger in bilder då vi har vält hela manicken, förstört golvet och våra ryggar :)
Jag har tre verkstadsdomkrafter med hjul under till förfogande så vi försöker nog lyfta maskinen på axlarna med dessa till en början. Att flytta maskinen med dessa var nog långsökt då de blev så väldans ostabila.

Ang. MPG:n.. den är gjord i plast, PP/HDPE tror jag, så den torde nog tåla en maskindisk. Den är ju ren nu för tillfället.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Jag har släpat omkring många maskiner på axlar. Mest formsprutor för plast.
Det är ju lite längre maskiner (?) och när man behöver svänga så är det bara att lägga axlarna i lite vinkel så vrider sig maskinen snällt. Kanske lite knepigare på en kort maskin. Plankor och spett är väldigt praktiska hjälpmedel.
Det är enkelt att flytta maskinen i sidled när den väl står på axlarna. Det bli ju ganska halt, så man baxar lätt iväg några ton med ett spett.
Användarvisningsbild
stenberg

Inlägg av stenberg »

Inte fan gör jag om det.
Bild
Bild
Första 10 cm av 4,5 meter!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Va? var det jobbigt? isåfall hade du nog för korta axlar. Ta med dej maskinen hit så skall jag visa dej :)
Användarvisningsbild
stenberg

Inlägg av stenberg »

Det var uppförsbacke då den stod bredvid golvbrunnen till en början.
Inte rullade den tungt. Metoden var nog bra men, att krypa ett varv runt maskinen för att styra den rätt efter varje 5cm var väldigt tröttsamt. Jag planerade, sopade och funderade i 2h och själva flytten tog ca. 3h.
En timme använde jag dessutom till att skruva upp fötternas bultar iom. att gängorna var fulla med aluminiumgröt. Redan att vifta omkring med en 36mm fast nyckel halvt stående på huvudet var tungt det.
Det gick rigtigt fint att styra med de korta axlarna. Jag var helt slut redan vid 10cm-strecket. Jag ligger på golvet och hyperventilerar på bilden också.
Råkade vända fötterna fel väg så sumpen inte går in under maskinen men detta torde inte vara något svåråtgärdat. Den skall, i vilket fall som helst, riktas upp med vattenpass imorgon.

EDIT: Kan lägga maskinen i Forrden, som syns på bilden, och köra dit en sväng så får du visa hur det skall göras :D
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Starkt jobbat, jag har av erfarenhet numera borrat in expanderbult med M10 gängor ner i golvet. Så när nästa flytt skall ske
så sätter jag dit lyftöglor och drar fram den aktuella maskinen med en kedje telfer. Likt nedan men för 750kg lyft kraft.

(på bild kätting telfer)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
stenberg

Inlägg av stenberg »

Att få dra maskiner med talja eller vinsch är nog rena lyxen. Jag tror inte hyresvärden skulle vara glad om jag började borra hål i golvet bland golvvärmeslingorna, dock :) Hade maskinen varit på väg åt andra hållet hade det funnits M30-bult ingjutet i golvet i en cirkel, som synes på första bilden i första inlägget, att tillgå.
Nåja den borde rulla ut lättare i nedförsbacke om ett par år då en splitter ny Mori Seiki skall in :vissla:
Skriv svar