Relä till äldre rörelsedetektor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tatanka

Relä till äldre rörelsedetektor

Inlägg av Tatanka »

Hej,

Jag är ny här på forumet så jag börjar med att säga hej.

Jag har ett litet projekt som jag försöker pilla ihop. Jag har en äldre rörelsedetektor (12V) som jag tänkt koppla till ett bilbatteri och en 12V LED-lampa. Tanken är att lampan ska tändas när detektorn registrerar rörelse. Problemet jag har är att utgången på detektorn ger matning med 12V när ingen rörelse är registrerad (aktiv låg). När rörelse registreras går matningsspänningen ner till 0V för att sedan direkt gå upp till 12V igen. För att "vända" matningen så spänningen ligger låg när ingen rörlse registreras och ligga hög när rörelse registreras antar jag att jag kan använda mig utav ett vanligt 12V relä (NC eller NO).

Mitt stora problem är att jag inte riktigt vet ett bra sätt att styra så att lampan inte bara blinkar till utan förblir tänd en viss tid, säg en minut efter det att sista rörelsen registrerats. Jag har tittat lite på tidrelä men de jag hittat verkar vara så väldigt avancerade och jag tycker inte att det är vad jag behöver. Ett annat sätt skulle kunna vara att styra det med en AVR eller något liknande men det verkar också lite overkill. Det vore väldigt intressant att höra om någon vet ett enklare och bättre sätt att lösa detta problem.

Tack!

//Henrik
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Relä till äldre rörelsedetektor

Inlägg av prototypen »

IR.jpg
Det här är en början.

Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tatanka

Inlägg av Tatanka »

Tack, jag ska absolut kolla närmare på det.

Jag har dock upptäckt ett annat litet problem med ir-detektorn. Jag har kopplat in ett relä till detektorn men jag får inte reläet att slå som jag vill.

Om jag testar reläet med + och - från batteriet till pinnarna på spolen så slår reläet fint. Om jag sedan kopplar - på batteri till spolen samt signal ut från rörelsevakten till andra sidan spolen så får jag som mest 5 volt. Det är ett spänningsfall på 7 volt. Om jag kopplar bort - från spolen så byter signal ut mellan 12 volt och 0 volt, precis som jag förväntar mig.

Jag är nybörjare på detta och begriper inte riktigt vad jag har gjort för fel. Några tips?

Tack!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

IR detektorn orkar inte driva relät direkt.

Protte
Tatanka

Inlägg av Tatanka »

Tack! Precis vad jag misstänkte men hur löser jag det? Ska jag ha ett relä med lägre spolspänning? Kan jag fortfarande få 12V ut från reläet så jag kan driva lampan?

Tack för alla tips.
Skriv svar