transformatorer, kärnarea & effekt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

transformatorer, kärnarea & effekt?

Inlägg av grym »

tror jag frågat om det innan men nu råkade jag ut för det igen
har en oidentifierad transformator och funderar på vilken effekt den har

vet om att jag har haft en tabell där man via kärnarean kunde läsa ut effekt och volt per varv
i och för sig gick den tabellen bara upp till 300w och var för E-kärna

nu har jag en trafo troligen 2000>3000w
U-kärna och 26 kvadratcentimeters kärnarea

någon som har lämpliga tabeller liggandes?

eller allternativ till att prova effekten?

funderar om man bara skulle långsamt(flera timmar) lasta den mer och mer och se när den börjar bli runt 70 grader
borde vara den praktiska max effekt nivån på trafon
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

En lite grov metod är att belasta den resistivt till dess att sekundärspänningen börjar tappa "topparna" mao. ökad halt av tredje och femte övertonen. När detta sker så är kärnan mättad. Trist att testa stora trafos på det sättet, men med småttningar så är det är duglig metod. Annars så är din metod helt oki, problemet med att räkna och tabeller är att det är så många variabler inblandade. Temptålighet på tråden, kärnmaterial, kärnuppbyggnad, omgivningstemp, driftslag (konterniuerlig eller intermitent), hur den är lindad, resistans i tråden(värmer även det), om tråden är tålig så även hur hög temp som kärnmaterialet tål...

Såvrt att bestämma alla parametrar.
Janne

Inlägg av Janne »

En transformator är som närmast mättning av kärnan i tomgång. Ju mer ström man tar ut desto högre blir spänningsfallet i primärresistansen och därmed lägre varvspänning vilket ger mindre magnetisering av kärnan. Jag tycker du skall belasta trafon med det du tänkte använda den till och hålla koll på temperaturen. Ett sätt att mäta temperaturen är att mäta resistansen i primärlindningen med frånkopplad nätspänning och räkna fram värdet med nedanstående formel.

Dt = ( R2 - R1 )/R1×3,9×10-3
t2 = t1 + Dt

Där Dt = temperaturskillnaden
R1 = resistans i primären före belastning
R2 = resistans efter uppvärmning
t1 = Temperatur i trafon före inkoppling
t2 = Temperatur i trafon efter belastning
Skriv svar