Hej,
Första inlägget men jag har lärt mig mycket här och jag tackar..
Här är min CNC, byggt för trä och tunn plast,mekaniskt är det nästan färdig men jag kan inte så mycket om det elektriska så jag behöver lite råd
Motorerna frän JB,Gecko G540 och Dumpster antibacklash.( Oranga rullen courtesy vägverket/hockeypuckar skor)
Sågspån ska flyga iår
Mike
Välkommen till forumet Shep Bush!
Du verkar ha fått en bra grund att fortsätta på. Här finns all kunnskap du söker, jag lovar dej. Börja med att söka
info inom mekatronik, ta fram fakta om dina motorer, styrsystem om du har ett mm så kommer nog svaren.
Hur har du tänkt att styra den? Mach3?
Tack DW, det blir nog Mach 3...men första fråga gäller ihopkopplingen av motorerna och Gecko'n ...här är databladet från motorn
Ska jag ansluta:
BLU/WHT och RED till A+
BLUE och RED/WHT till A-
GRN/WHI och BLK till B+
BLK/WHI och GRN till B-
om jag vill ha den Bipolar (parallel)
Vad tror ni?
Mike
Hej,
Parallelkoppling av lindningarna (vilket är det du föreslår) ger möjlighet till högre hastighet med en given matningspänning jämfört med seriekoppling (eftersom den totala induktansen blir 4ggr lägre när man parallelkopplar). Nackdelen är att lindningarna vill ha mer ström för att momentet motorn ger ska bli samma som vid seriekoppling - som du ser i tabellen.
Max utström hos G540 är väl 3.5A så om du parallelkopplar lindningarna (som då vill ha 4.2A) så får du i princip "bara" ut 3.5/4.2=83% av motorns hållmoment. Men om du läst på lite om stegmotorer så vet du att när hastigheten stiger så sjunker momentet (återigen pga av indukansen i motorns lindningar). Sammantaget gör detta att nånstans längs hatighet/momentkurvan kommer den lilla "trade off" du får genom att inte köra på nominell ström att vara "uppäten".
Din motor har rätt hög induktans i seriekopplat läge så det bästa är nog att göra som du tänkt - parallekoppla.
EDIT: Och, ja, vad jag kan se har du färgerna rätt för parallelkoppling.