Passande stegmotor till min Rexroth MKK Linjärenhet?
- GoldenChamp
Passande stegmotor till min Rexroth MKK Linjärenhet?
Hej
Jag skall bygga mig en cnc-fräs och har nu kommit över två linjärenheter med Siemens servomotorer.
Problemet är att jag inte har någon servodrive till motorerna så jag funderar på att ersätta dem med stegmotorer.
Motorer har följande specifikationer:
Typ 1FT6034-1AK71-3EG1
Mo=1,65/2,0Nm
Mn=1,2Nm
Io=2,15/2,6A 60/100K
nN=6000/min
UiN=300VY
Så första frågan är vilken storlek på stegmotor som skulle passa?
Nästa fundering är om det går att använda dessa servomotorer ihop med en annan servodrive?
Misstänker att den avsedda Siemensdriven inte går att få tag på för rimliga pengar.
Kommer att skapa en projekttråd så fort bygget kommer igång.
Tack på förhand!
Stefan.
Jag skall bygga mig en cnc-fräs och har nu kommit över två linjärenheter med Siemens servomotorer.
Problemet är att jag inte har någon servodrive till motorerna så jag funderar på att ersätta dem med stegmotorer.
Motorer har följande specifikationer:
Typ 1FT6034-1AK71-3EG1
Mo=1,65/2,0Nm
Mn=1,2Nm
Io=2,15/2,6A 60/100K
nN=6000/min
UiN=300VY
Så första frågan är vilken storlek på stegmotor som skulle passa?
Nästa fundering är om det går att använda dessa servomotorer ihop med en annan servodrive?
Misstänker att den avsedda Siemensdriven inte går att få tag på för rimliga pengar.
Kommer att skapa en projekttråd så fort bygget kommer igång.
Tack på förhand!
Stefan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Passande stegmotor till min Rexroth MKK Linjärenhet?
Vilken stegmotor som skulle passa är inte helt lätt för oss att svara på om vi inte vet vad du ska kunna prestera med enheten.
Kolla upp vad för krafter det handlar och i vilken hastighet. Kolla dimension på skruven i enheten, Ø & stigning.
Ett tipps kan vara att dimensionera stegmotorn efter servomotorn.
Jag har ingen som helst koll på servodrivare men det finns att köpa. Är motorn utrustad med encoder? Är det en borstad DC?
Kolla upp vad för krafter det handlar och i vilken hastighet. Kolla dimension på skruven i enheten, Ø & stigning.
Ett tipps kan vara att dimensionera stegmotorn efter servomotorn.
Jag har ingen som helst koll på servodrivare men det finns att köpa. Är motorn utrustad med encoder? Är det en borstad DC?
Hej,
Nominellt varvtal på servomotorn verkar vara 6000rpm och nominellt moment 1.2Nm det blir väl i runda slängar en motoreffekt på 700W. Det blir svårt att hitta en stegmotor som ger samma effekt men det är ju inte säktert att det behövs heller.
Så länge det sitter, eller du kan montera, en vanlig inkrementalenkoder på motorn så borde det gå att köra den med en VSD-E från Granite Devices. Men motorns märkspänning verkar vara 300V vilket gör att du på grund av VSD-E's maxpänning på 160V och max modulation på 88% kommer få ut max 160/300*0.88*6000=2800rpm från motorn, som nu "bara" är en 300W motor.
Om Y'et efter 300V betyder att motorn är Y-kopplad så kanske det går att koppla om den till D vilket, om jag inte har helt fel skulle sänka "märkspänningen" och göra att du kan få ut högre varvtal.
Nominellt varvtal på servomotorn verkar vara 6000rpm och nominellt moment 1.2Nm det blir väl i runda slängar en motoreffekt på 700W. Det blir svårt att hitta en stegmotor som ger samma effekt men det är ju inte säktert att det behövs heller.
Så länge det sitter, eller du kan montera, en vanlig inkrementalenkoder på motorn så borde det gå att köra den med en VSD-E från Granite Devices. Men motorns märkspänning verkar vara 300V vilket gör att du på grund av VSD-E's maxpänning på 160V och max modulation på 88% kommer få ut max 160/300*0.88*6000=2800rpm från motorn, som nu "bara" är en 300W motor.
Om Y'et efter 300V betyder att motorn är Y-kopplad så kanske det går att koppla om den till D vilket, om jag inte har helt fel skulle sänka "märkspänningen" och göra att du kan få ut högre varvtal.
- GoldenChamp
Hej
Jag har tänkt att fräsa i trä, typ MDF.
Det vore bra om den klarar aluminium också men det behöver inte gå så fort.
Kulskruven har 10mm stigning men jag har inte kollat diametern på skruven än.
Bifogar en bild på motorskylten.
Jag har tänkt att fräsa i trä, typ MDF.
Det vore bra om den klarar aluminium också men det behöver inte gå så fort.
Kulskruven har 10mm stigning men jag har inte kollat diametern på skruven än.
Bifogar en bild på motorskylten.
- GoldenChamp
Hej
Tack för tipset om VSD-E, det verkar ju vara precis vad jag behöver!
Att jag tappar hastighet pga motorernas höga märkspänning spelar ingen roll just nu.
Skall kolla om det går att D-koppla dem istället. Men är det inte risk att strömmen blir för hög då?
Bifogar några bilder på apparaten som jag inhandlade i veckan och som förhoppningsvis skall bli en cnc-fräs.
Det blev en hel hög med ventiler ,cylindrar, fotoceller, vacuumpump och annat pyssel när jag hade strippat ner den.
Stegmotorstyrningen som sitter i skåpet är en RTA Pavia BCM04 och verkar svår att få tag på information om.
Har mailat RTA och hoppas på svar därifrån, annars får stegmotorn en ersättas av en servomotor.
Trafon ger 120V som BCM:en matas med.
Jag tänkte använda Mach3 och ett breakoutkort på parallelporten.
Fungerar det att köra ex. servomotorer på X och Y och en stegmotor på Z?
Jag skall läsa på lite mer om servo- resp stegmotorstyrningar. Men vad jag har snappat upp hittills så är signalerna från PC:n samma oavsett
om det är en steg-eller servostyrning. dvs. Step och Dir. stämmer det?
Har jobbat lite med Mitsubishi servon men det verkar som att deras vanliga servodrivare MRJ2 och MRJ3 inte klarar dessa kommandon.
Är det oftast speciella servidrivare för cnc-applikationer?
Mvh Stefan.
Tack för tipset om VSD-E, det verkar ju vara precis vad jag behöver!
Att jag tappar hastighet pga motorernas höga märkspänning spelar ingen roll just nu.
Skall kolla om det går att D-koppla dem istället. Men är det inte risk att strömmen blir för hög då?
Bifogar några bilder på apparaten som jag inhandlade i veckan och som förhoppningsvis skall bli en cnc-fräs.
Det blev en hel hög med ventiler ,cylindrar, fotoceller, vacuumpump och annat pyssel när jag hade strippat ner den.
Stegmotorstyrningen som sitter i skåpet är en RTA Pavia BCM04 och verkar svår att få tag på information om.
Har mailat RTA och hoppas på svar därifrån, annars får stegmotorn en ersättas av en servomotor.
Trafon ger 120V som BCM:en matas med.
Jag tänkte använda Mach3 och ett breakoutkort på parallelporten.
Fungerar det att köra ex. servomotorer på X och Y och en stegmotor på Z?
Jag skall läsa på lite mer om servo- resp stegmotorstyrningar. Men vad jag har snappat upp hittills så är signalerna från PC:n samma oavsett
om det är en steg-eller servostyrning. dvs. Step och Dir. stämmer det?
Har jobbat lite med Mitsubishi servon men det verkar som att deras vanliga servodrivare MRJ2 och MRJ3 inte klarar dessa kommandon.
Är det oftast speciella servidrivare för cnc-applikationer?
Mvh Stefan.
> Tack för tipset om VSD-E, det verkar ju vara precis vad jag behöver!
Japp, det ska nog fungera men på motorskylten står det absolute-enkoder och det funkar inte med VSD-E. Det måste vara en "vanlig" två-fas inkremental enkoder, företrädesvis med differentiella utgångar.
> Skall kolla om det går att D-koppla dem istället. Men är det inte risk att strömmen blir för hög då?
Jo, om du:
1) Fortfarande skulle kört den på 300V men det är ju det du vill undvika och
2) Inte ställer in strömbegränsningen i servo-drivaren korrekt.
>Fungerar det att köra ex. servomotorer på X och Y och en stegmotor på Z?
Precis som du skriver. Mach3 har inte en susninge om vilken typ av motor du kör. Den spottar ur sig steg- och riktning och förlitar sig på extern hårdvara att förvalta de signalerna.
> Är det oftast speciella servidrivare för cnc-applikationer?
Njae, på hobbynivå så är det oftast steg och riktning som används. På äldre "riktiga" maskiner är det oftast en analog signal som styr själva servoförstärkaren medans det på nya maskiner med störst säkerhet är någon form av bus-komunikation.
Japp, det ska nog fungera men på motorskylten står det absolute-enkoder och det funkar inte med VSD-E. Det måste vara en "vanlig" två-fas inkremental enkoder, företrädesvis med differentiella utgångar.
> Skall kolla om det går att D-koppla dem istället. Men är det inte risk att strömmen blir för hög då?
Jo, om du:
1) Fortfarande skulle kört den på 300V men det är ju det du vill undvika och
2) Inte ställer in strömbegränsningen i servo-drivaren korrekt.
>Fungerar det att köra ex. servomotorer på X och Y och en stegmotor på Z?
Precis som du skriver. Mach3 har inte en susninge om vilken typ av motor du kör. Den spottar ur sig steg- och riktning och förlitar sig på extern hårdvara att förvalta de signalerna.
> Är det oftast speciella servidrivare för cnc-applikationer?
Njae, på hobbynivå så är det oftast steg och riktning som används. På äldre "riktiga" maskiner är det oftast en analog signal som styr själva servoförstärkaren medans det på nya maskiner med störst säkerhet är någon form av bus-komunikation.
Hej kolla om du kan montera en ny encoder,
"Renco are dumping new encoders on ebay US for $20.00" kan vara värt att leta efter
Granit device drivers finns hos robotservice i Sverige.
"Renco are dumping new encoders on ebay US for $20.00" kan vara värt att leta efter
Granit device drivers finns hos robotservice i Sverige.
Var det de enheterna som låg på blocket? Vad fick du ge?
- GoldenChamp
Hej
Nyfiken som jag är så lyfte jag på locket till encodern på motorn.
Där sitter en Heidenhain 1325.001-2048
Har googlat på detta för att få en mer detaljerad beskrivning av signalerna men har inte hittat något vettigt än.
När jag jämförde kontakten för inc- och abs-encoder så verkar det som att även abs har A och B kanal.
Så det jag saknar är R eller Index (1ppr).
Ser att DATA ligger på dessa pinnar på min encoder.
Skall forska vidare i om det går att använda på något sätt.
Glömde kablarna när jag hämtade enheterna så det är lite svårt att koppla in och mäta sig fram. Hämtar dem i veckan.
Det hade ju varit SÅ smidigt om jag kunde använda dessa motorer ihop med exv. VSD_E.
Hur blir det med kommuteringen om jag monterar en inc encoder?
Hittade en beskrivning på hur man byter denna encodern för att få den exakt rätt på rotorn. Är det lika viktigt på en inc encoder?
Kollade också på E-Bay och där finns ju en hel del encodrar. Hittade bl.a. en med 2500ppr för $42,50
cobree: Bra att veta att drivarna finns hos RobotService, kontaktar dem när jag fått ordning på detta.
X_IL: Ja det är det. Jag köpte dem ihop med det andra som du ser i denna tråden plus två elskåp med en PLC S7-300 och OP-panel i varje skåp så det blev en klumpsumma. Men jag tror det blev ungefär 1000:-/st för linjärerna.
Nyfiken som jag är så lyfte jag på locket till encodern på motorn.
Där sitter en Heidenhain 1325.001-2048
Har googlat på detta för att få en mer detaljerad beskrivning av signalerna men har inte hittat något vettigt än.
När jag jämförde kontakten för inc- och abs-encoder så verkar det som att även abs har A och B kanal.
Så det jag saknar är R eller Index (1ppr).
Ser att DATA ligger på dessa pinnar på min encoder.
Skall forska vidare i om det går att använda på något sätt.
Glömde kablarna när jag hämtade enheterna så det är lite svårt att koppla in och mäta sig fram. Hämtar dem i veckan.
Det hade ju varit SÅ smidigt om jag kunde använda dessa motorer ihop med exv. VSD_E.
Hur blir det med kommuteringen om jag monterar en inc encoder?
Hittade en beskrivning på hur man byter denna encodern för att få den exakt rätt på rotorn. Är det lika viktigt på en inc encoder?
Kollade också på E-Bay och där finns ju en hel del encodrar. Hittade bl.a. en med 2500ppr för $42,50
cobree: Bra att veta att drivarna finns hos RobotService, kontaktar dem när jag fått ordning på detta.
X_IL: Ja det är det. Jag köpte dem ihop med det andra som du ser i denna tråden plus två elskåp med en PLC S7-300 och OP-panel i varje skåp så det blev en klumpsumma. Men jag tror det blev ungefär 1000:-/st för linjärerna.
OK, om du verifierar att du har A- och B-kanal ut så är det ju klart. Index är inte strikt nödvändigt.
Kommutering funkar med vanlig inkremental enkoder. VSD-E kör en såkallad wake and shake vid uppstart för att, så att säga, hitta rotorn. Detta har nackdelen att motorn kan rotera lite vid uppstart. Har man hall-givare så kan man använda dom för att slippa wake and shake. Som vanligt rekomenderar jag att dubbelkolla med leverantören att även de tror att det funkar med aktuell motor och enkoder.
Kommutering funkar med vanlig inkremental enkoder. VSD-E kör en såkallad wake and shake vid uppstart för att, så att säga, hitta rotorn. Detta har nackdelen att motorn kan rotera lite vid uppstart. Har man hall-givare så kan man använda dom för att slippa wake and shake. Som vanligt rekomenderar jag att dubbelkolla med leverantören att även de tror att det funkar med aktuell motor och enkoder.
- GoldenChamp
Det låter ju bra.
Ska se till att få hem kablarna i morgon så jag kan börja mäta.
I Siemens manual för en likadan motor fast med inc encoder så visas en bild på signalerna på A, B, och R.
Det är en sinuskurva, brukar det inte vara en fyrkantsvåg?
Ska se till att få hem kablarna i morgon så jag kan börja mäta.
I Siemens manual för en likadan motor fast med inc encoder så visas en bild på signalerna på A, B, och R.
Det är en sinuskurva, brukar det inte vara en fyrkantsvåg?
Jo på en inkrementalenkoder så är det "fyrkantspulser". Som sagt, du får helt enkelt verifiera exakt vad du får ut ur den där enkodern.
Det ser ut som signal ifrån en resolver
- GoldenChamp
Hämtade kablarna till servomotorerna idag. Men de var såklart inte rätt...
Encoderkontakten var 12-polig istället för 17-polig som jag behöver.. Motorkabeln var också fel antal poler på.
Det är nog inte meningen att jag skall använda dessa motorer...
Skall i alla fall försöka mäta upp encodern för att se hur signalen ser ut.
Encoderkontakten var 12-polig istället för 17-polig som jag behöver.. Motorkabeln var också fel antal poler på.
Det är nog inte meningen att jag skall använda dessa motorer...
Skall i alla fall försöka mäta upp encodern för att se hur signalen ser ut.