18650, någon som mätt?
18650, någon som mätt?
skulle börja med värmesuleproj, alltså koppla in nya batterier på ett par värmesulor
hadde köpt 10 st 3.7 v ultrafire 3Ah batterier som skulle vara allround
hann prova 3 st och dom höll 30 minuter , 32 minuter och några få minuter
med 4.5 ohms last, borde hållt en 3-4 timmar hur man än räknar med det
antingen är batterierna usla, eller så är laddaren usel
ska prova med några batterier utan skyddskrets i morgon, men då måste jag vaka över skiten
någon annan som faktiskt mätt kapaciteten på 18650 batterier och kollat hur det stämmer?
börjar känna mig djupt besviken på dom, få se om det är rätt eller fel av mig
har en 12v laddare på g så man kan dubbelkolla med
hm, cut off spänningen verkar vara 2.2v på polerna?
hadde köpt 10 st 3.7 v ultrafire 3Ah batterier som skulle vara allround
hann prova 3 st och dom höll 30 minuter , 32 minuter och några få minuter
med 4.5 ohms last, borde hållt en 3-4 timmar hur man än räknar med det
antingen är batterierna usla, eller så är laddaren usel
ska prova med några batterier utan skyddskrets i morgon, men då måste jag vaka över skiten
någon annan som faktiskt mätt kapaciteten på 18650 batterier och kollat hur det stämmer?
börjar känna mig djupt besviken på dom, få se om det är rätt eller fel av mig
har en 12v laddare på g så man kan dubbelkolla med
hm, cut off spänningen verkar vara 2.2v på polerna?
Re: 18650, någon som mätt?
Det verkar figurera en jäkla massa kopior och "om kapslade" celler på marknaden.
Dessa har en bråkdel av märk kapaciteten.
Se särskilt upp med dom som har två "inbuktande ringar" i topp en. Dom har oftast fått ny cap och nytt hölje.
Under döljer sig begagnat eller gammla lågkapacitet industri celler.
GTL är ett "ökänt" märke som pysslar med denna verksamhet ex.
Det jag vill säga med detta är att du KAN ha råkat ut för detta.
Dessa har en bråkdel av märk kapaciteten.
Se särskilt upp med dom som har två "inbuktande ringar" i topp en. Dom har oftast fått ny cap och nytt hölje.
Under döljer sig begagnat eller gammla lågkapacitet industri celler.
GTL är ett "ökänt" märke som pysslar med denna verksamhet ex.
Det jag vill säga med detta är att du KAN ha råkat ut för detta.
- ghost_rider
läste en tråd som handlade om div 18650 batterier. Tydligen så finns det som topnotch säger, många kopior som inte håller måttet. Värst ska det vara för 3Ah, där vissa bara är 1,5Ah..o sämre.
Vart köpte du dom? ebay?
ska se om jag hittar tråden igen.
Vart köpte du dom? ebay?
ska se om jag hittar tråden igen.
Jag skulle rekommendera att handla AWs batterier. De har använts av hundratals (tusentals?) ficklampsnördar under flera år och jag har aldrig hört någon säga något dåligt om dem (använder dem själv).
http://www.cpfmarketplace.com/mp/showth ... d-*Part-12*
Läs ordentligt bara eftersom det finns flera olika varianter och tänk också på att de inte har någon "knopp" på den positiva sidan om det spelar någon roll i ditt fall.
http://www.cpfmarketplace.com/mp/showth ... d-*Part-12*
Läs ordentligt bara eftersom det finns flera olika varianter och tänk också på att de inte har någon "knopp" på den positiva sidan om det spelar någon roll i ditt fall.
17.75$/st var verkligen ett tilltaget pris för 2900mah, sedan går de inte heller att ladda med 1C vilket går med andra Li så jag vet inte vad som är fördelen med den batteritypen.
Ja är det GLT så finns det som sagt inget gott att säga om dessa överhuvudtaget. Har själv några Ultra Fire köpt för en tid sedan på DX innan jag upptäckte att de fanns på Ebay för en billigare summa men de hålller sin kapacitet precis vad de lovar. Laddar jag de med 1C så är de laddade med sin kapacitans +-någon få % förstås och de har varit använda en hel del gånger runt 1 år nu men har fortfarande sin maximala kapacitet kvar.
Ja är det GLT så finns det som sagt inget gott att säga om dessa överhuvudtaget. Har själv några Ultra Fire köpt för en tid sedan på DX innan jag upptäckte att de fanns på Ebay för en billigare summa men de hålller sin kapacitet precis vad de lovar. Laddar jag de med 1C så är de laddade med sin kapacitans +-någon få % förstås och de har varit använda en hel del gånger runt 1 år nu men har fortfarande sin maximala kapacitet kvar.
Som jag skrev så får man läsa ordentligt eftersom det finns olika typer med olika prestanda/inriktning att välja på...
Flera av just 3000mAh batterierna har väldigt hög inre resistans, och är bara gjorda för kanske 1/10C urladdning. Kolla på CPF efter urladdningskurvor, Vid 1C har flera av de 2600mAh-cellerna betydligt större kapacitet än många 3000mAh-varianter.
+ Att man aldrig vet att man verkligen får rätt, någon modell som nån testat som bra för några månader sen kan vara annan tillverkningne osv nu.
+ Att man aldrig vet att man verkligen får rätt, någon modell som nån testat som bra för några månader sen kan vara annan tillverkningne osv nu.
Om du har en laddare som kan ge feedback om hur mycket energi som går i och som även kan testa med en serie in/ur-laddningar så skulle frågan inte uppstå.
Så dyrt är det inte.
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... duct=11060
Dom 18650 jag har var specade till 2300 och höll i snitt 1900. Nästan alla batteri jag har köpte ligger 10 - 20% under märkningen, så jag tycker det var normalt.
Så dyrt är det inte.
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... duct=11060
Dom 18650 jag har var specade till 2300 och höll i snitt 1900. Nästan alla batteri jag har köpte ligger 10 - 20% under märkningen, så jag tycker det var normalt.
batterina var ultrafire från ebay
18$ för ett batteri känns för dyrt
utan att vara dumsnål så vill jag ha vettiga batterier till rimliga priser
funderar på att köpa lite olika från dx och göra en bra testrigg
som klarar ett antal batterier och dessutom ladda åtminstånde nimh
18$ för ett batteri känns för dyrt
utan att vara dumsnål så vill jag ha vettiga batterier till rimliga priser
funderar på att köpa lite olika från dx och göra en bra testrigg
som klarar ett antal batterier och dessutom ladda åtminstånde nimh
Jag vill inte tjata om de jag länkade till men eftersom ni envisas med att låta bli att läsa det som faktiskt står i länken så ville jag upplysa om att han har 18650-batterier för $6,50, $12, $14,75 och $17,75 beroende på modell. Det finns billigare och säkert lika bra batterier på andra ställen men jag ville ändå tipsa. Nu ska jag vara tyst.
int behöver du vara tyst utan säg vad du tycker och tänker
dom billigaste där var ju oskyddade
det är en sak att ha extra bra batterier till häftiga ficklampor
vill helst inte hamna i det träsket
det ligger ju bara en liiten bit bort att gå för extremt för mig:vissla:
problemet är ju ungefär såhär tycker jag
det finns helvetiskt mycket olika batterier nuförtiden
nya sorter var dag
och att göra en seriös omgång mätningar tar mycket tid
ex 10 mätningar med en urladdningström, 10 med nästa, 10 i kyla
1500 med normala strömmar för batteri livslängd, långtidstest ska i bara inte tala om
dom billigaste där var ju oskyddade
det är en sak att ha extra bra batterier till häftiga ficklampor
vill helst inte hamna i det träsket

det ligger ju bara en liiten bit bort att gå för extremt för mig:vissla:
problemet är ju ungefär såhär tycker jag
det finns helvetiskt mycket olika batterier nuförtiden
nya sorter var dag
och att göra en seriös omgång mätningar tar mycket tid
ex 10 mätningar med en urladdningström, 10 med nästa, 10 i kyla
1500 med normala strömmar för batteri livslängd, långtidstest ska i bara inte tala om
Du hittar nog inte precis all den info du behöver här men det är ett steg på vägen i alla fall. Stickyn högst upp har länkar till en del bra trådar och om du söker på det batteri du är intresserad av så finns chansen att någon redan testat det:
http://www.candlepowerforums.com/vb/for ... s-Included
http://www.candlepowerforums.com/vb/for ... s-Included
gjorde ett bättre test med ett batteri som jag köpt från dx, 2.2Ah, den låg ganska nära sina specar
har inte fixat en vettig testrigg, så jag klackade bara med last
så troligen så var dom batterierna jag köpte på ebay fjärdesortering som skulle slängas, suck, i och för sig kostade dom inte mycket, men jag har fått mig en liten knäpp på näsan, nu igen

har inte fixat en vettig testrigg, så jag klackade bara med last
så troligen så var dom batterierna jag köpte på ebay fjärdesortering som skulle slängas, suck, i och för sig kostade dom inte mycket, men jag har fått mig en liten knäpp på näsan, nu igen

De här har jag bra erfarenhet av, har mätt upp dom till strax över 2400 mAh med 0,6A urladdning: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.20392
Jag hittade en test av de batterierna, och flera andra från bland annat DX, här: http://www.lygte-info.dk/info/Battery%2018650%20UK.html
Jag hittade en test av de batterierna, och flera andra från bland annat DX, här: http://www.lygte-info.dk/info/Battery%2018650%20UK.html