Mer ram till PIC
Mer ram till PIC
Hej, jag skulle behöva extra ram till en pic, i storleken runt 2Mbyte. EEPROM är förmodligen inget alternativ då det inte hinner med i svängarna, det hela handlar om kontinuering skrivning och läsning av en ljudström.
Någon som känner till en bra krets för ändamålet?
Någon som känner till en bra krets för ändamålet?
Ramtron har snabba minnen med serie interface (I2C eller SPI).
Kolla www.ramtron.com.
Den Svenska agenten har web adress : www.aaaaa.se
och heter "AAAAA Nordic AB" (jo, det stämmer faktiskt...)
Kolla www.ramtron.com.
Den Svenska agenten har web adress : www.aaaaa.se
och heter "AAAAA Nordic AB" (jo, det stämmer faktiskt...)
Namnet (kanske inte firman, jag vet inte) AAAAA är lite oseriöst (och även designen på hemsidan), if you ask me...
Jag har samplat från Ramtron tidigare, men sedan något år får man bara en hänvisning till deras representanter (t.ex AAAAA).
När det gäller "package", så är i alla fall mina samples DIP. Men det var 2-3 år sedan...
Jag har samplat från Ramtron tidigare, men sedan något år får man bara en hänvisning till deras representanter (t.ex AAAAA).
När det gäller "package", så är i alla fall mina samples DIP. Men det var 2-3 år sedan...
För att snabbt förklara vad som är "finessen" med Ramtrons FRAM kretsar :
Liknar vanlig EEPROM.
Har "zero-delay" writes (vanliga EEPROM tar 5-10 ms att skriva).
Man kan alltså *både* skriva och läsa lika snabbt som I2C eller SPI bussen kan transportera data.
Har mycket stor "endurance", alltså antal skrivingar. Var tidigare 10^10, men nu säger man "oändligt", vad nu det betyder.
Är (precis som EEPROM) okänsliga för spänningsbortfall.
Liknar vanlig EEPROM.
Har "zero-delay" writes (vanliga EEPROM tar 5-10 ms att skriva).
Man kan alltså *både* skriva och läsa lika snabbt som I2C eller SPI bussen kan transportera data.
Har mycket stor "endurance", alltså antal skrivingar. Var tidigare 10^10, men nu säger man "oändligt", vad nu det betyder.
Är (precis som EEPROM) okänsliga för spänningsbortfall.
Om du har flera I/O ben rillgängliga, eller använder några ben som data/adresssbuss till andra enheter, så kan du ju använda ett billigt DRAM minne, med 12-adress pinnar och 4-data kan du få 8Mb minne. Nackdelen blir att man behöver refresha minnet med jämna tidsperioder, men har man datakraft över så spelar det ju ingen roll
Re: Mer ram till PIC
Nähä, och hur snabbt behöver det vara då ?Nannou skrev:EEPROM är förmodligen inget alternativ då det inte hinner med i svängarna,
Vad menar du igentligen med "kontinuerlig" ?Nannou skrev:det hela handlar om kontinuering...
Vadå "ljudström". För *RAM-minnet* är det ändå bara ettor och nollor.Nannou skrev:...skrivning och läsning av en ljudström.
Att det är en "ljudström" säger igentligen ingenting om hur kraven ser ut.
Bit (eller byte) hastighet är det som gäller.
Re: Mer ram till PIC
Kontinuerlig ska det så klart ståsodjan skrev:Nähä, och hur snabbt behöver det vara då ?Nannou skrev:EEPROM är förmodligen inget alternativ då det inte hinner med i svängarna,
Vad menar du igentligen med "kontinuerlig" ?Nannou skrev:det hela handlar om kontinuering...
Vadå "ljudström". För *RAM-minnet* är det ändå bara ettor och nollor.Nannou skrev:...skrivning och läsning av en ljudström.
Att det är en "ljudström" säger igentligen ingenting om hur kraven ser ut.
Bit (eller byte) hastighet är det som gäller.

När jag skrev ljudström så tänkte jag att folk här nog förstod i stora drag vilken hastighet det handlar om. Ungefärligen väldigt i underkant: 8bit 20ksamples/s = 20kbytes skrivna och lästa per sekund. Skulle ett eeprom klara det?
Ett EEPROM har en maxgräns för antalet raderinger, den gräns ligger på ca. 10^6 och för kontinuerlig skrivning ville ett 2Kb alltså i teorien vara "slut" efter ca: 2 veckor.
Därför fungerar inte EEPROM.
Sen tycker jag att när man kräver extra minne och högre hastigheter är PIC ett underkill, jag hade tagit en "riktig" MCU, enligt de vanliga teorem jag använder får en CPU inte ha högre kontinuerlig belastning än ca: 30% för att klara spetsbelastningen.
Därför fungerar inte EEPROM.
Sen tycker jag att när man kräver extra minne och högre hastigheter är PIC ett underkill, jag hade tagit en "riktig" MCU, enligt de vanliga teorem jag använder får en CPU inte ha högre kontinuerlig belastning än ca: 30% för att klara spetsbelastningen.