2-fas frekvens motorstyrning till skivspelare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: 2-fas frekvens motorstyrning till skivspelare

Inlägg av MiaM »

eplusn skrev:Hejsan gissar att du grottat ner dig på LP styrningar innan du körde igång det här projektet.
Är du bekant med Linns konstruktioner?
Vad gjorde egentligen Valhalla och Lingo till så bra styrningar när dom kom?
Nu spekulerar jag bara, men en ren gissning kan kanske vara att de ser till att motorn har hyggligt konstant vridmoment oavsett var på fasläget man är? D.v.s. att de kanske inte nödvändigtvis ger just rena sinusvågor, och/eller att de har nån slags variabel strömbegränsning/spänningsnivåstyrning som ser till att motorn inte drivs mycket mer än vad som verkligen krävs för att dra runt den.

I bygget i den här tråden skulle man ju kunna använda mjukvara eller en stereopotentiometer för att kunna variera utspänningen, för att kunna labba fram vilken spänning som verkligen behövs.

Om man har någon varvtalsgivare på motorn/tallriken så skulle man kunna göra så att man vid start först kranar på full fart, och när man är uppe i önskat varvtal så sänker man spänningen till varvtalet sackar en gnutta, och då går man upp till några procent högre spänning än var "sackningsgränsen" ligger...

(eller så provar man ut nåt i stil med att om man startar med 24V i X sekunder så kan man därefter sänka till Y volt)

Eller så tänker jag helt fel... jag gissar dock att det har nåt att göra med att vibrationer från motorn påverkas av hur drivningen ser ut...
svanted

Inlägg av svanted »

det absolut svåraste i sammanhanget är att minimera svaj i alla frekvenser..
och svaj uppstår av flera orsaker..
hysteres i varvtalsregleringen...
sviktande drivning....
dålig upphängning...
e.t.c.

är långt ifrån ngn expert men jag tror inte det finns någon mirakelkonstruktion...
utan det är bygga testa och mäta, modifiera, mäta, modifiera, mäta, modifiera, mäta o.s.v.

och vem äger en svajmätare?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Svaj kan man väl mäta rätt lätt om man lyckas få tag på en vinylskiva med en ren ton inspelad, bara att (via RIAA-steg) köra in ljudet på datorns ljudkort och köra vettigt program... Annars så tror jag att man faktiskt hör svajet själv om det är en ren sinuston... Om det inte hörs på en ren sinuston så är det väl tveksamt om det påverkar ljudet i övrigt?
svanted

Inlägg av svanted »

svaj beror på att nålen bromsar skivan och med en sinuston blir det sinusformat och går knappast att höra..
utan måste mätas.
med musik kommer hastigheten att variera i takt med ljudintensiteten.
Skriv svar