Fungerar denna servodriv konstruktion?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
choppertony

Fungerar denna servodriv konstruktion?

Inlägg av choppertony »

Jag har beställt en liten servomotor från DX Det är en:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.35766

Sen skulle jag bygga en sådan här:

Bild

Kan man använda LMC555CN ? Det finns en del olika benämningar och jag kan dem inte, så då får man fråga.

Är servodrivaren något som kan funka tillsammans med den motorn?

Jag har inga planer just nu på att använda det till något utan bara få det till att röra på sig.

En sista fråga är : hur långa kablar kan man ha mellan motor och drivaren? Tackar för svaren redan nu.
Senast redigerad av blueint 4 december 2010, 02:35:24, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: servo
choppertony

Re: Fungerar denna servodriv konstruktion?

Inlägg av choppertony »

Det var ingen som var intresserad av att svara på dessa frågorna, så jag började pilla med min pickit2 som legat länge.
Jag kan plocka ut en signal från en pic i stället. Lättare o billigare då jag hade en hemma.
Men nu blev jag lite konfunderad då det finns både analog servo och digital servo.

Jag kan inte hitta något där det står ifall http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.35766 är analog eller digital.

Jag vill inte köra in fel signal i motorn när den kommer, för jag vet ju ej om det skadar den.

signalerna skiljer sig lite åt så om någon kan klura ut vad det är för motor så blir jag glad.

och så en sak till.... Dead band width: 30us ????

Tackar på förhand
hummel

Inlägg av hummel »

Hej!

Med tanke på priset så är ditt servo inte digitalt (svårt att hitta digitala under tusenlappen).
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Ett standardservo förväntar sig en puls som är mellan 1 och 2 ms lång vart ca 20 ms. Vid ca 1 ms så vrider sig servot till ena ändläget och vid 2 ms så vrider den sig till andra ändläget (det är lite olika mellan olika servon så där får man prova sig fram, vissa klarar 0.8 ms till 2.2 ms).
Längden på kabeln är inte jättekritisk, någon meter brukar inte vara något problem.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Men hur är det? De digitala använder samma sorts insignal, eller?
Det är bara den interna servoloopen i själva servot som är digital, har jag fått för mig... någon som vet?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Det är samma styrpulser till digitala som analoga.

http://pcbheaven.com/wikipages/How_RC_Servos_Works/
choppertony

Inlägg av choppertony »

okey. Jag såg någonstans att då signalen var låg på den Digitala servon så var den inte heller längre än 1-2 mS. Så pulserna såg ut att ligga mycket tätare. Men
det är mycket icke-fakta som ligger på nätet, så det är lätt att få fel info.

En fråga till. Om servon vrider sig till vänster på 1 mS signaler och höger på 2 mS signalen och ställer sig i mittläget på 1,5mS.
Vad blir det då av 1,75mS ? Halvfart till ändläget på höger sida, eller halvägs till höger sidas ändläge?

Vad händer om man bara har 10mS låg puls mellan de höga?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hastigheten har enbart med matningspänningen att göra inget annat. Om som du säger 1.5 och 2 ms är vridning till höger så är förstås då 1.75 mellan dessa lägen.

Allt utanför standard 1 - 2 ms kan göra allt ifrån att det inte reagerar eller att det går förbi sina ändlägen vilket kan förstöra det. Uppdateringshastigheten däremot brukar normalt inte förstöra det utan kan göra att det blir lite snabbare på att reagera. Är uppdateringshastigheten för hög så vad jag hört så slutar det helt enkelt bara att röra sig och brummar bara lite istället.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

hummel skrev:Hej!

Med tanke på priset så är ditt servo inte digitalt (svårt att hitta digitala under tusenlappen).
Det där stämmer inte. Det går att hitta digitala under hundralappen.
choppertony

Inlägg av choppertony »

jag tycker inte heller det stämmer. som t,ex http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15233 för knappt $8. Men det finns ju märkesmotorer och svenska försäljare. Så vill man ge 1000 spänn så går det säkert ;)
Skriv svar