Beställa verktyg från ELFA, vilka märken är bra?

elf98
Kontakt:

Re: Beställa verktyg från ELFA, vilka märken är bra?

Inlägg av elf98 »

Anledningen till att jag inte gillar Lindström är att plastfjädern på en Lindströmtängerna jag har lossnar hela tiden. Inte 1000kr-kvalitet direkt.
Användarvisningsbild
Xombie

Inlägg av Xombie »

Här är de verktyg jag tänkt beställa till en början.. Tror ni att dessa kommer hålla i några år och fungera bra?

https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/i ... =80-536-33

https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/i ... =80-526-98

https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/i ... =80-406-36

Vad tror ni? Finns det några som är mer prisvärda än dessa på elfa i ungefär samma prisklass?
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Skaltång hade jag tagit 80-515-00

Kabelsaxen du valt kan ja gå i god för, rätt använd kommer du förmodligen
ha kvar den i bra skick livet ut. :tumupp:

Mejselsetet är jag lite sådär till, jag gillar inte sådana "utbytbara" mejselset.
men det är min personliga åsikt. Gillar när det finns färdigt att bara rycka till sig
och slipp hålla på att byta klinga. Whia är bra shit annars. :)

Edit: Tips, skriv bara elfas artikelnummer så genereras det en länk direkt till elfas hemsida

För 1177:- (ink moms) får du nedanstående. Bara som jämförelse med Elfas Whia för 1156:- (ink moms)

Skruvmejslar
Radiomejslar
Torxmejslar

/ Tompa
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Jag håller med tompa74 om mejslarna! Sådana där får man aldrig rätt känsla med.

För några år sedan sålde ELFA småmejslar i någon blå plastförpackning för typ 30 spänn eller nåt sånt. Låg i en skål vid kassan i Solnabutiken. Helt okej mejlsar för att vara något tjing-tjong no-name shit med ELFA-stämpel på förpackningen...

I övrigt håller jag med om att Knipex, Bacho osv gör bra prylar. Tumregeln brukar ju ändå vara att man får vad man betalar för. Gäller kanske inte riktigt hos ELFA, de har ju en förmåga att ta ut lite "extra" även på lågprisutbudet... :roll:
Användarvisningsbild
Xombie

Inlägg av Xombie »

Skaltången ser ju inte så behändig ut.. Lite dum fråga kanske men hur fungerar dendära? den ser ju inte ut att vara byggd på samma sätt som den jag tittade på.

Jag har såklart också övervägd att köpa riktiga mejselsatser men det blir så himla många att hålla reda på :P Men om Whia är bra så borde ju mejseln jag länkade till hålla måttet iaf? Får ta mig en funderare och leta vidare på mejselhållet tror jag.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Ha haa,,jaa.. här kan du ju kolla.. :D

Hemskt smidigt att ladda upp direkt till you-tube från lilla xperian.. :tumupp:

/ Tompa
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vad gäller skruvmejslar och dylikt så kör jag rätt hårt med ett långt skruvmejselhandtag och bits, då kan man ha 100-tals olika "skruvmejslar" i en liten låda på 1 dm3 mot ett istället väldigt stort skåp. Har förstås ändock en del skruvmejslar som har så bra grepp.
Användarvisningsbild
Xombie

Inlägg av Xombie »

Hur pass funkar skalmastern på lite grövre kablar? har märkt att med tänger formade som just tänger är det väldigt lätt att trycka till lite för hårt och klämma sönder hela skiten. Sen måste jag säga att den inte ser speciellt skön ut att hålla i. Handtaget ser väldigt smalt ut och är det av hårdplast?

Edit: Kanske ska passa på att fråga vad fördelarna och nackdelarna är med din skalare i jämförelse med den jag länkade till. :P
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag ser bitsmejslar som ett komplement, lite allergisk mot sådana annars, bitshållaren adderar så mycket tjocklek att det ofta är bökigt att komma åt, jag kör med ett gäng vanliga mejslar och sen har jag en bitsmejsel som komplement för alla "udda" klingor.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

tompa74 skrev:Ha haa,,jaa.. här kan du ju kolla.. :D

Hemskt smidigt att ladda upp direkt till you-tube från lilla xperian.. :tumupp:

/ Tompa
Bra förklarat och kan bara hålla med om att detta är ett mycket bra skalverktyg. Min har hängt med i dryga 10år och still going strong.

Kul med ljud till fejset :tumupp:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

bitshållaren adderar så mycket tjocklek att det ofta är bökigt att komma åt

Har du helt rätt i vid vissa visserligen för mig få tillfällen men därav min mindre samling med en handfull skruvmejslar för vanligt förekommande skruvar.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Xombie skrev:Hur pass funkar skalmastern på lite grövre kablar? har märkt att med tänger formade som just tänger är det väldigt lätt att trycka till lite för hårt och klämma sönder hela skiten. Sen måste jag säga att den inte ser speciellt skön ut att hålla i. Handtaget ser väldigt smalt ut och är det av hårdplast?

Edit: Kanske ska passa på att fråga vad fördelarna och nackdelarna är med din skalare i jämförelse med den jag länkade till. :P
Du kollade på klippet va? Ljudet kanske var lite sunkit och visst mummlar ja lite men
iaf då, den du länkar till får man skala mer med armarna än handlederna upplever jag.
Visar i klippet hur jag menar.
Upp till 6 kvadrat funkar den ok att klippa med men den ersätter inte en avbitare.
Jag tycker att mer 2,5 kvadrat är lämpat för en avbitare, skala går däremot alldeles utmärkt.

Den ligger som en smäck i min hand iaf, jag kan säga att jag är petig med ergonomin och verktyg överlag så. :)
Du får åka iväg och jämföra om du är osäker, du kanske inte trivs med den alls, vad vet jag.

/ Tompa
Skriv svar