omvandla 12v till 24v?
omvandla 12v till 24v?
har en 24v magnetventil som jag vill driva på 12v i bilen.
enl. spec så drar ventilen bara 20w så det är ju ingen större effekt det handlar om.
hur gör jag enklast/billigast?
har försökt leta runt lite efter små billiga omvandlare men det verkar vara en bristvara.
en annan tanke var att seriekoppla biltemas minsta blyack 12v-1,2ah men då måste dom ju laddas manuellt med en 24v laddare vilket känns som en omständig och "klumpig" lösning för det lilla effektuttaget.
enl. spec så drar ventilen bara 20w så det är ju ingen större effekt det handlar om.
hur gör jag enklast/billigast?
har försökt leta runt lite efter små billiga omvandlare men det verkar vara en bristvara.
en annan tanke var att seriekoppla biltemas minsta blyack 12v-1,2ah men då måste dom ju laddas manuellt med en 24v laddare vilket känns som en omständig och "klumpig" lösning för det lilla effektuttaget.
Re: omvandla 12v till 24v?
har gjort det flera gånger
simpleswitcher,labbkort och det fungerar bra
simpleswitcher,labbkort och det fungerar bra
har du något schema/beskrivning hur man går tillväga? har ingen aning om vad "simpleswitcher" är förnåt
Annars har jag en färdig modul som tar 5-35V in och kan ställas på valfri utspänning mellan 1.25 till 30V har jag för mig, kan kolla noggrannare om det är intressant. Den är helt ny och oanvänd, tror den klarar runt 1A eller så... 
Är det inte enklare att skaffa en magnetventil för 12V ?
Vad är det som är unikt med just den där ventilen ?
Förrutom att du redan har den, så klart...
Vad är det som är unikt med just den där ventilen ?
Förrutom att du redan har den, så klart...
#Är det inte enklare att skaffa en magnetventil för 12V ?#
Eller bara byta spolen till 12V.
Eller bara byta spolen till 12V.
visst är det enklaste o förmodligen bäst att skaffa en 12v magnetventil men dom jag hittat kostar mer än det smakar.
det är altså en NC ventil med 3/8 ansl för pneumatik jag behöver. skall klara 10-12bar
det kanske skulle gå att linda om spolen men det är inget ja gjort tidigare.
PeterH, det är intressant men frågan är om du inte vill ha mer för den än vad en ny ventil kostar
det är altså en NC ventil med 3/8 ansl för pneumatik jag behöver. skall klara 10-12bar
det kanske skulle gå att linda om spolen men det är inget ja gjort tidigare.
PeterH, det är intressant men frågan är om du inte vill ha mer för den än vad en ny ventil kostar
- SeniorLemuren
Oavsett om det går att byta spole eller skaffa en magnetventil för 12 volt så vore det ju kul om det gick att få svar på den ursprungliga frågan. Dvs hur får man 12 Volt DC till att bli 24 Volt DC ? Nästa idiotsvar kan ju i och för sig bli att det finns DC-DC omformare att att köpa på Odelco men det är säkert inte den billigaste lösningen. Detta är ju vad jag förstått ett elektronikforum men det är ytterst svårt att få svar på det man frågar som rör något man kan bygga själv. Det kan ju i många fall hända att frågeställaren nöjer sig med svaret "Googla" eller köp något som passar bättre men sedan finns det förmodligen andra som läser detta forum som är intresserad av en bygg-själv-lösning.
Är du nyfiken på en diskret lösning eller en integrerad?
Kolla: http://en.wikipedia.org/wiki/Boost_converter eller hela min träfflista här: http://www.google.se/search?sourceid=ch ... schematics
Kolla: http://en.wikipedia.org/wiki/Boost_converter eller hela min träfflista här: http://www.google.se/search?sourceid=ch ... schematics
runt 800-1000kr verkar ventilerna gå på ca.
clas ohlsson har nån typ av laptop omvandlare som klarar 24v-5A för knappt 400kr så det får väl bli en sån om det inte går att bygga en billig omvandlare.
Edit: esska-teknik har 12v ventil för ca 550kr.. billigast hittils.. men lite irriterande dock att jag har en 24v ventil liggandes redan
clas ohlsson har nån typ av laptop omvandlare som klarar 24v-5A för knappt 400kr så det får väl bli en sån om det inte går att bygga en billig omvandlare.
Edit: esska-teknik har 12v ventil för ca 550kr.. billigast hittils.. men lite irriterande dock att jag har en 24v ventil liggandes redan
Då blir det billigare med mitt kort, du får det för 200:- (kommer inte ihåg vad jag gav) Skulle ha den för att öka batterispänningen till huggarkojan så att det skulle funka bättre att ladda batterierna i vagnen med traktorns generator. Blev aldrig av som med så många andra av mina projekt
Nu håller jag som bekant på att rensa ut helt bland mina halvfärdiga projekt och pryllager för att hitta nya sätt att utöva mitt elektroikintresse på (dvs. att köpa andra prylar som bara läggs på hög) 
Edit: kollade upp data och det är 3.5VDC till 28VDC in, utspänning justerbar mellan 1.25VDC och 26VDC max 1A (ligger i förseglad ESD-påse)
Edit: kollade upp data och det är 3.5VDC till 28VDC in, utspänning justerbar mellan 1.25VDC och 26VDC max 1A (ligger i förseglad ESD-påse)
- SeniorLemuren
PeterH har du någon länk till datablad på grejen? Jag behöver något liknande.
Tyvärr inget datablad men den bygger på LM2577, du hittar schema i databladet för kretsen http://www.national.com/profile/snip.cgi/openDS=LM2577
- SeniorLemuren