Reläfråga
Reläfråga
Hej.
Jag skulle vilja ha on/off på min lilla 300mW laser.
Någon vänlig själ som kan peka mig till rätt relä till rätt peng?
Jag har sett SSR överallt men på ebay är det 230vac som verkar finnas. (råkade köpa ett sånt)
Kanske någon har ett relä liggande ?
Kravet skulle vara att slå på/av 5-10 volt 500mW från datorn som jag förstått mäktar med 25mW ?
har jag rätt om jag tror jag kan koppla det direkt mellan ex pinne 14 och jord på datorn ?
mvh /Ulf (elektriskt underutveklad)
Jag skulle vilja ha on/off på min lilla 300mW laser.
Någon vänlig själ som kan peka mig till rätt relä till rätt peng?
Jag har sett SSR överallt men på ebay är det 230vac som verkar finnas. (råkade köpa ett sånt)
Kanske någon har ett relä liggande ?
Kravet skulle vara att slå på/av 5-10 volt 500mW från datorn som jag förstått mäktar med 25mW ?
har jag rätt om jag tror jag kan koppla det direkt mellan ex pinne 14 och jord på datorn ?
mvh /Ulf (elektriskt underutveklad)
- FormerMazda
Re: Reläfråga
Din dators parallellport lär inte gilla att ha ett relä kopplat direkt på sig.
Gör såhär istället: Länk till schema
Gör såhär istället: Länk till schema
hmm ok tack 
Så blev det avancerat igen då.. dioder och grejjer... jaja får se om man orkar bita i det "sen"
/Ulf

Så blev det avancerat igen då.. dioder och grejjer... jaja får se om man orkar bita i det "sen"

/Ulf
Nu står det ju visserligen SSR (halvledarrelä) så då kanske det kan fungera, de brukar inte dra mycket ström för att "dra reläet". Någon diod över spolen behövs inte, eftersom det inte finns någon spole.
ok tack:)
Jag är SÅÅ avis på alla som kan nått om elektronik... tänk om man kunde byta bort lite programmeringskunskaper
/Ulf
Jag är SÅÅ avis på alla som kan nått om elektronik... tänk om man kunde byta bort lite programmeringskunskaper

/Ulf
Leta fram datablad för de SSR du kollar på, står säkerligen i dessa hur mycket ström de drar. Men om de nu drar mer behövs bara ett motstånd och en transistor, som i schemat ovan, väldig enkelt även för en nybörjare.
jag funderar på om jag vågar använda en ULN2803 som jag har liggande.. har ett schema nånstans men jag vet itne om jag har alla komponenter jag behöver. tydligen skall man kunna parralellkoppla de åtta kanalerna till 4 watt (500mW/kanyl).
men som sagt .. jag vet inte om jag har allt jag behöver hemma.
men som sagt .. jag vet inte om jag har allt jag behöver hemma.
Borre:
Aha ok.. får kolla på det. Men är det OK att köra 7volt DC igenom ett 230volt AC ?
Aha ok.. får kolla på det. Men är det OK att köra 7volt DC igenom ett 230volt AC ?
ett vanligt relä bryr sej inte om du switchar AC eller DC, men ett halvledarrelä kan göra det beroende på modell.
ULN2803 funkar nog bra om effekten räcker till.
ULN2803 funkar nog bra om effekten räcker till.