Bygga usb ir-mottagare? Programmera ic?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
chripopper

Bygga usb ir-mottagare? Programmera ic?

Inlägg av chripopper »

Hej jag har förr byggt en sk. "lirc" ir-mottagare för att styra datorn med valfri fjärrkontroll, den är supersimpel att bygga och kopplas in till com-port på datorn.

Nu skulle jag vela bygga en nyare version för usb som man även kan slå på datorn med m.h.a fjärrkontrollen.

Har sneglat på denna: http://www.ocinside.de/go_e.html?http:/ ... eiver.html

Ursäkta mig men nu är jag helt grön på ic-kretsar osv. Den har iallafall en Atmel ATtiny45-20PU och en Atmel ATtiny13V-10PU. Kallas dessa PIC eller? Hur får man in programvaran i dom? Kan man bygga en "flashare"?

Finns det kanske finns nån enklare variant av usb-mottagare att bygga/programmera?

Resten klarar jag av men just det här med ic har jag aldrig hållit på med. Är bara en glad amatör :D
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Bygga usb ir-mottagare? Programmera ic?

Inlägg av Icecap »

ATtiny är en AVR-mikroprocessor, PIC tillverkas av MicroChip. Alltså två olika tillverkare men kretsarna kan i stort samma saker, ibland på en aning olika sätt.

Och jag tror att det blir MYCKET svårt att bygga en fjärris till inkoppling på USB-porten som kan slå på datorn! För att kunde kommunicera på USB-porten måste datorn vara på, är den av är det dels kanske ingen spänning på USB-porten och dels är det inget som fjärrisen kan kommunicera till, det är ju avstängd...

Men generellt om mikroprocessorer (a.k.a. µC):
För att lägga in program i dom behövs en programmeringsenhet. Normalt är numera en ICSP (In-Circuit Serial Programming)-enhet, till PIC är t.ex. PICKit2 mycket välkända i detta forum, liknande enheter finns till AVR. ICSP betyder att om man låter ett fåtal spcifika pinnar vara "fria" eller använda enl. vissa riktlinjer kan man programmera medan kretsen sitter i kretskortet och med flash-versioner (nästan alla moderna µC) kan man programmera om MÅNGA gångar.
chripopper

Inlägg av chripopper »

Okej tack. Som jag fattat det så programmerar man in en ir-signal ett av chippen som när den får signalen sluter en krets kopplad parallellt med powerknappen på datorn, det verkar ju då inte så avancerat iallafal...
Användarvisningsbild
MinusPol

Inlägg av MinusPol »

Så länge du bara ska ha kommunikation på USB porten borde det ju vara lätt du får ha extern spänningsmatning förstås och en separat kabel som kortsluter datorns pin's för start men i övrigt är det inte så svårt.

Jag leker med V-USB just nu och det är ganska trevligt , det kan kanske vara det du söker om du ska ha en enkel implementation av USB , kolla in det här
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

Vissa USB-portar på vissa moderkort är strömförsöjda även då datorn är av.
ex.
http://gigabyte.com/MicroSite/185/on-off-charge.htm

Så det är möjligt att göra.

//A
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Du kan programmera en usb keyboard profil att väcka datorn from standby i alla fall. sedan måste moderkortet stöda detta osv.
chripopper

Inlägg av chripopper »

Äsch jag köpte ett kit av killen för 280 spänn med färdigprogrammerade ic, jag läse:

Unfortunately the ATTINY13V-10PU Atmel IC cannot be programmed any longer as simply as the AT90S2323 IC
in the USB infrared receiver guidance, since Atmel changed some special Fuse bits which prevents a programming
of the firmware with conventional ISP prommer (ISP = in system prommer).

Det kändes lite för avancerat för min nivå, jag hade iallafall tänkt skaffa ett "Microcontroller starter kit PICkit2, DV164120" från elfa och börja med att lära mig pic då jag fått för mig att man har mer användning av pic än avr???

Finns det nån bra sida där man kan lära sig programmera lite?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Vad han pratar om vette katten. Visst fuse bits:en skiljer men ISP är på från början på attiny13
Nerre

Inlägg av Nerre »

chripopper skrev:då jag fått för mig att man har mer användning av pic än avr???
PIC och AVR är "samma sak men olika tillverkare". Det är ungefär som Mac/PC, Volvo/Saab, Coca cola/Pepsi etc.
ds77

Inlägg av ds77 »

Tiny 13 är väl 8-pinnar? I så fall kanske reset används som IO och då kan det bli svårt att köra ISP... men som sagt, från fabriken fungerar ISP.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

reset, pin 1 används ej så det bör gå, eventuellt ett strömbegränsningmotstånd i serie.

attiny45 går köra utan kristall på usb:n så då kan man få två i/o:s till. Så lite smartare programmering så skulle det gå att skippa attiny13 i hans design helt.
Reset pinnen kunde vara learn och köra in en usb bootloader också. eventuellt så hade attiny85 varit passande.
Skriv svar