TV, Bredband, Visit

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
melki

TV, Bredband, Visit

Inlägg av melki »

Hej, det här är mitt första inlägg så jag passar på att presentera mig lite. Jag heter Melki Carlsson och bor i Linköping. 1987- 1990 gick jag 4-årig teknisk linje med medicinteknisk inriktning. Har sysslat med elektronik på hobbynivå sedan dess. Just nu håller jag på att lära mig använda PIC16F628.

Nu till "mitt" problem! Brorsan har skaffat bredband genom leverantören Visit. Det fungerar bra när han har TV:n igång, men så fort han stänger av TV:n slutar bredbandet fungera också???? Både TV och dator är anslutna till samma antennutag via en "splitter". Har provat att använda denna:

Antenntransformator FM 1L

Isolationstransformator för HF-antenner. Ger galvanisk isolation för att skilja antennjord från apparatjord. Förhindrar brum och störningar i radio, TV, förstärkare m m.

...utan resultat! TV:n heter Nordmende. Supporten på Visit har inga tips på hur surfa utan att titta på TV. :shock:

Har någon av er råkat ut för liknande problem? Har ni något förslag på hur lösa problemet?

Melki
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Välkommen hit!

Är det så att din bror har en studentlägenhet?
Vet att en av de operatörer som erbjuds har väldiga problem och att den andra leverantören inte har dessa problem. Har även för mig att det ska vara gratis att byta (pga dessa problem) till den 1/7
melki

Inlägg av melki »

Nej, det är en vanlig hyreslägenhet. Misstänker att problemet är i TV:n, men är inte säker. Kanske ändras impedansen när man stänger av TV:n?

Tack för tipset ändå!

Melki
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

funkar det när tv:n inte är inkopplad till uttaget då?
melki

Inlägg av melki »

Ja, det fungerar när antennen inte är kopplad till TV:n.

Melki
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Provade du att koppla isolationstrafon mellan T-kopplingen och TV:n, eller mellan T-kopplingen och modemet?

Du borde nog prova bägge varianterna.
melki

Inlägg av melki »

Har provat båda delarna.

Melki
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Tror det är så att bredbandssignalen går via TVn.
Prova att göra en egen Y-koppling med 2 st hanar och en hona som du parallelkopplar. Sedan borde det fungera.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Modemet skall kopplas till det första uttaget i kedjan, detta skall vara ett multimedia uttag; alltså ett med F-kontakt till modemet.
(Enligt UPC är det stor skillnad på att ta modem-signalen från det tredje hålet (F-kontakten) mot via T-kontakt).

Det skall finnas slutmotstånd i det sista TV-uttaget.

Har du TV-uttag före det där TV/modem är inkopplat -Koppla förbi m.h.a. F-skarvar.

Multimedia-uttag: kjelloco art.nr 30466
Slutmotstånd: 30466

Sebastian>> Det är så T-kopplingen är kopplad.
melki

Inlägg av melki »

Tack för tipsen! Ska prova nästa vecka. Återkommer om resultatet.

Melki
melki

Inlägg av melki »

Så, nu har jag provat med multimediauttag från Kjell. Resultatet blev inte så bra. Bredbandet fungerade inte alls och TV bilden blev urusel! Fårstår inte hur det kan bli sämre resultat med ett nytt fräscht uttag.

Satte tillbaka det gamla uttaget och kopplade in en splitter från Biltema. Och, nu fungerar det!!!!??? :oops:

Melki
Skriv svar