Solcellsladdning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Solcellsladdning

Inlägg av Icecap »

Adddeeee: det är just detta som är orsaken till att jag undviker sådana moduler, man har ingen kontroll och i detta MÅSTE du ha det för att klara strömkrav.

Hade du kollat på deras hemsida hade du sannolikt klickat dig HIT efter lite letande.

Standardmoduler är helt OK - vid standardbehov, är det speciella behov får man gå den lilla extra meter själv.
Adddeeee

Inlägg av Adddeeee »

Hehe, jo visst är det så. Men tyvärr är jag fast med dessa!

Angående switchregulatorn. I och med att karaktäristiken på batterier är olika kan man inte veta om batterispänningen kommer sjunka under lägsta inspänningen. Tex. 2.8 V frö Xbee. Kan hända att batterierna har halva kapaciteten kvar när detta inträffar. Kändes bäst med en switchregulatorn för att kunna ta vara på alla energi som finns att tillgå i batteierna.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Jag tycker det är svårt att hitta info om de olika sätten att köra Xbee på Digimesh, ZNET resp ZB. Jag har bytt från ZNET till ZB (verkar vara nyare) men vet inte om det har någon praktisk skillnad. I dessa två "moder" körs inte nätet synkat på det sett du beskriver (om jag förstått saken rätt).
Adddeeee

Inlägg av Adddeeee »

Jaa, problemet är bara att jag behöver ett mesh nät. Finns tyvärr ingen tid att byta bort Xbeemodulen :/ Skit också
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Är det inte samma moduler, olika firmware bara? Jag kör med Xbee series 2 och XB Pro series 2.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jo det går att byta firmware på flertalet av dem om du vill gå från mesh till singelnoder oc htvärt om. Ivf när jag lekte lite.
Adddeeee

Inlägg av Adddeeee »

Härligt att höra att jag inte är ensam med att använda dem iaf :P

Minns du om du hade problem att få ner vakentiden? Det är den som är lite kritisk nu. Kommer knappt under 500 ms utan att nätverket blir instabilt. Noderna stannar "uppe" en hel period extra för att de inte hinner med vad de ska göra.

Har fått ner dem på 200 ms men så fort de blir 3 stycken i nätverket är det ofta en som kommer ur synk och stannar vaken en hel period

EDIT: Är alltså DigiMesh jag kör
Adddeeee

Inlägg av Adddeeee »

Kanske får testa att helt enkelt skippa Pro-varianten och köra på en vanlig. Den drar 1/3 av vad Pro-varianten gör när den skickar. Dock vettetusan om den kommer någonstans inomhus. Får helt enkelt prova!
Senast redigerad av Adddeeee 29 november 2010, 12:06:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Varför måste den ingå i ett Digimesh-nät?

Att du sitter fast i skiten är en sak men jag undrar varför just Digimesh är så viktigt?

Jag har som sagt klurat lite på detta i annat samband och hittat ett enkelt sätt att låta meddelanden bli reläat vidare inom ett nätverk, kan enkelt kombineras med att synka sov/vaken tider.
Adddeeee

Inlägg av Adddeeee »

För att jag inte hade tid att sitta och lista ut hur jag ska synka meddelanden och både sätta en ukontroller och radiomodulen till sleep.
Men självklart hade det vart mycket smidigare =) Jag valda mesh just pga. av ovanstående. Med Mesh sköter modulerna vidarebefordringen själva =)

Men som du säger vinner man mycket på att sköta allt själv, ha kontroll på varje puls är mycket säkrare såklart!
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Har du tittat på Znet eller ZB firmware? Där har du inte dessa problem.

Du kan låta Xbee bestämma sovtiden och även tala om det för "sin" uc alt låta uc bestämma när Xbee ska sova.

Endnoderna kan sova men det behövs minst en kontroller som är vaken samt ev routers om nätet är stort. Dessa buffrar ev meddelanden till endnoderna när de sover.
Adddeeee

Inlägg av Adddeeee »

Jaa, skulle dock vilja skippa att ha en uC liggandes bredvid om det går. Det är ju riktigt synd att DigiMesh inte fungerar bättre än det här. Hde höga förväntningar på det. Men det kanske är för mycket begärt att låta en nod vara vaken i 100 us?

Om man kör Point-to-Point med ZB antar jag att man kan trycka ner "vakentiden" riktigt lågt? Har du testat hur långt ner du kan få ner den?

Det dumma är bara att jag vill kunna använda mig utav Mesh så att man kan använda sovande routrar. IceCap's ide om att konstruera egna radiomoduler med hjälp av en radiolänk och en uC går förstås. Men har ej tid att sätta mig ner med det.

Måste gå att lösa med Xbee!
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Jag har inte labbat med den parametern men enl databladet ska man sätta att den ska vara vaken 1-65000 ms efter senast mottagna paket. Vad är det du ska hämta för data om du inte ska ha någon uc?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Adddeeee: "Men har ej tid att sätta mig ner med det."

Men tid att tweka Digimesh har du... (kunde bara inte låta bli).

Ta det på rätt sätt: jag förstår att du faktisk antog att det borde fungera varför du valde den vägen, ganska logisk. Jag antar att du sedan kom på detta med soldrivna enheter och då redan satt i rävsaxen...

Jag känner allt för väl till detta att "det ska vara klart igår, kravspecen kommer om en vecka och varför fan sitter du här när du ska jobba?"

Tyvärr är det ofta ett sätt att få allting lite sådär...
Adddeeee

Inlägg av Adddeeee »

Ja med tanke på att specifikationen av modulerna påstod att de skulle klara av det jag försöker göra, var det ett självklart val.

Men man lär sig inte utan att prova. Nu vet jag att det är bättre att sköta all intelligens helt själv. Dock hinns det inte med nu eftersom projektet redan är så långt gånget.

Att jag sitter på EF är hel beroende på att jag anser detta vara en utmärkt plats att lära sig saker på. Kunna ta del av andras åsikter och kunskapsrikedom. Som nu har jag lärt mig av dig, som har erfarenhet, att en "egen" rf-modul är säkraste sättet om man vill slippa sådana här problem jag står inför.

Tack för alla svar :)
Skriv svar