Elgitarrsträngarna är strömförande, borde jag vara orolig?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
folkmun

Elgitarrsträngarna är strömförande, borde jag vara orolig?

Inlägg av folkmun »

Hej,
Jag har nyligen flyttat in i en lägenhet i ett gammalt hus (1930-tal) med jordade uttag i köket och vid duschen (jag har fristående duschkabin), annars ojordat. Häromdagen kopplade jag in min gitarrförstärkare och tillhörande effektpedaler och satt och spelade ett tag tills jag kände att jag fick en svag ström genom kroppen när jag la handen över gitarrsträngarna. Jag hade då ändå dragit förlängningssladd från ett jordat uttag (med jordad förlängning) eftersom jag inte ville riskera min stärkares och min hälsa.

Jag kan väldigt lite om el men hittade det här forumet till min stora glädje. Är det någon som kan svara på huruvida jag borde vara orolig över detta? Jag har spelat i många år men har aldrig upplevt det här där jag bott tidigare. Det uttag jag tog el från var det som jag kopplar in duschen (pumpen) när jag ska duscha vilket gör att det känns lite extra olustigt. Jag köpte en sådan här från Kjell & Co för att kontrollera om uttaget verkligen var jordat och inte bara såg så ut:

http://www.ronex.ee/index.php?product_i ... roup_id=35

Återigen, jag kan ingenting om el, men enligt den här prylen tycks allt vara i sin ordning som jag förstår det. Däremot fick ett av uttagen i köket som såg ut att vara jordat underkänt.

Vad göra? Tack på förhand!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Elgitarrsträngarna är strömförande, borde jag vara oroli

Inlägg av mrfrenzy »

Alla uttag i ett rum ska vara antingen jordade eller ojordade, därför får man heller aldrig dra en skarvsladd från ett jordat uttag till ett rum med ojordade uttag, det blir livsfarligt ifall något som är inkopplat i ett av dom ojordade uttagen får ett fel.

Läs gärna igenom följande tråd som förklarar varför:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=29207

Det är alltså bättre att koppla in förstärkaren i ett ojordat uttag om rummet är ojordat.
Om man får problem med brum och därför vill jorda stärkaren så måste man jorda alla uttag i rummet.

Om ditt uttag i köket inte har någon jord enligt testaren så är det nog läge att få det undersökt.
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Jag skulle gissa på att strömen du kände är en läckström.
Var du i elektronisk kontakt med någonting annat samtidigt?
folkmun

Inlägg av folkmun »

Tack för svar!

Får nog be hyresvärden se över uttagen, att man inte ska blanda jordat och ojordat i samma rum kände jag inte till men i den här lägenheten har det blandats hejvilt.

Pajn: Jag skulle möjligtvis kunna ha varit i kontakt med min laptop samtidigt (som är av aluminium). Det skulle faktiskt förklara varför jag bara känt det ibland, det är nog när jag suttit vid datorn samtidigt. Vad innebär det i så fall?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag skulle tro att det är LAPTOP'en som är boven då! På nätdelar till dessa finns det alltid lite avstörning med X1 / X2 kondensatorer, de ger ett kapacitivt medelpunkt så du kan nog mäta runt 110Vac mellan gitarren och laptop-chassi.

Detta är anledningen till att jag jordade uttaget i mitt kontor i källaren, satt jag med bara fötter på golvet och rörte vid en dator fick jag lite pirr i fingrarna, perfekt att elda upp mikroprocessorer med...
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Det är snarare Y-kondensatorerna som är boven. En liten kondensator på några få nF sitter mellan likriktarens plus och eller minus till utgången på nätadaptern. Då har man i princip en kondensator mellan fas och höljet på din dator var vid man kan känna en "tingeling sensation" som de kallar det på Dell.

Mer om "tingeling sensation" kan man läsa här: http://support.euro.dell.com/support/to ... l=sv&s=gen
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det är också därför det står i manualen till dom flesta datorer att dom skall anslutas till jordat uttag.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

rehnmaak skrev:Det är snarare Y-kondensatorerna som är boven. En liten kondensator på några få nF sitter mellan likriktarens plus och eller minus till utgången på nätadaptern. Då har man i princip en kondensator mellan fas och höljet på din dator var vid man kan känna en "tingeling sensation" som de kallar det på Dell.

Mer om "tingeling sensation" kan man läsa här: http://support.euro.dell.com/support/to ... l=sv&s=gen
Det där var faktiskt intressant, för just det där problemet har jag haft både med en gammal HP-laptop och en nyare Dell-laptop. Men ingen av mina bekanta har kunnat känna det. Jag är nog dock ganska elkänslig, jag kan ofta känna om en lampa med metallhölje eller någon metallstång (typ såna där golvlampor som säljs på IKEA) är på eller av/i eller urkopplad, bara genom att försiktigt dra fingret över metallen. Det blir som en svagt "brummande" känsla i själva friktionen mellan fingret och metallen. Jag har aldrig talat med någon som kan känna samma känsla. Farsan och min farbror var så skeptiska så jag fick göra ett "blindprov" (ögonbindel och hörselskydd med radio så jag inte kunde höra knappen). 100 % "träff" var resultatet...

Ursäkta OT.. :oops:
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag tror de flesta kan känna läckströmmen om man bara använder någon del av handen som är extra känslig som tex mellan fingrarna där huden är extra tunn.
Skriv svar